۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۶۰۴۰۷
مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه رضوی:

خداوند پیامبر اسلام را در همه عصرها و نسل ها الگو قرار داده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این که خداوند، نبی اکرم(ص) را اسوه در تمام عصرها و نسل ها قرار داده است، گفت: پیامبر اکرم(ص) تا پایان جهان، رحمت برای جهانیان هستند.
خداوند پیامبر اسلام را در همه عصرها و نسل ها الگو قرار داده است خداوند پیامبر اسلام را در همه عصرها و نسل ها الگو قرار داده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر جلائیان، مدیر مرکز پژوهش‌ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز در همایش «پیام آور رحمت و معنویت» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه بیت الزهرا(س) مشهد برگزار شد، گفت: شخصیت رئوف و مهربان پیامبر اکرم(ص) زمینه صعود معنویت ایشان شد.

 

وی اظهار کرد: شخصیت پیامبر اعظم(ص) دارای ابعاد وسیع و والایی است که در جهت معنویت به سدره المنتهی و در پرواز معراجی‌ شان به مقام قاب قوسین او ادنی رسیده اند.

 

حجت الاسلام جلائیان در پاسخ به این پرسش که چه کنیم تا به معنویت برسیم، افزود: خداوند متعال اخلاق حضرت را با تعبیر عظیم عنوان می کند. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «وَ انک لَعلی خُلق عَظیم، و همانا تو بر اخلاق نیکو و بزرگ آراسته ای».

 

این استاد دانشگاه مشهد خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: شما با رفتار خود به افراد جامعه درس می دهید؛ شما زمانی که در ایستگاه اتوبوس نشسته اید به افرادی که شما را نمی بینند درس می دهید؛ وقتی  رفتاری متفاوت از بقیه در ایستگاه اتوبوس دارید، حرکات شما برای افرادی که از پنجره اتوبوس در حال حرکت، شما را می بینند درس است.

 

وی به اهمیت حسن خلق اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) می فرمایند: « بدرفتاری عمل انسان را فاسد می کند همانگونه که سرکه عسل را فاسد می کند».

 

حجت الاسلام جلائیان با اشاره به این که تمام ملک و ملکوت به برکت وجود و عظمت پیامبر اکرم(ص) آفریده شده اند، اظهار کرد: ذره ذره هستی به طرفه وجود پیامبر اکرم(ص) به وجود آمده است.

 

وی با اشاره به آیه « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ، قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نیکوست»، گفت: خداوند، نبی اکرم(ص) را اسوه در تمام عصرها و نسل ها قرار داده است.

 

پیامبر اکرم(ص) تا پایان جهان، رحمت برای انسان ها هستند

این استاد دانشگاه با اشاره به این که رحمت هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد، ابراز کرد: خداوند متعال رحمت را برخودش فرض و لازم کرده است، در آیه 54 سوره انعام آمده است: «کَتب ربُکم عَلی نَفسه الرحمَه،  پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته است».

 

وی افزود: هنگامی که آیه « وَ ما اَرسَلناکَ الا رحمه للعالمین» نازل شد پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل پرسید: « هَل اصابک مِن هَذه الرحمه شیئی. قال: نعم ، انّی کنتُ اخشی عاقبة الامر فاَمنتُ بِک، آیـا چیـزی از ایـن رحمـت عائـد تو شـد؟ جبرئیل گفت: بله من از پایان کار خویش بیمناک بودم،  اما به خاطر شما که رحمت برای جهانیان هستی از وضع خود مطمئن شدم».

 

حجت الاسلام جلائیان با اشاره به این که پیامبر اعظم(ص) برای همه انسان ها در همه اعصار تا پایان جهان رحمت هستند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) خود را رحمت معرفی می کنند و می فرماید: «انّما بُعثتُ رَحمة؛ همانا من رحمتی برانگیخته شده ام».

 

طلبه باید خود را شریک غم و شادی مردم بداند

 

وی به سیره اخلاقی و رفتاری نبی اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) بر مرکب سوار می شدند، اجازه نمی دادند کسی کنارشان راه برود و این همان کرامت بخشیدن به انسان ها است.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: طلبه باید خود را شریک غم و شادی مردم بداند؛ پیامبر اکرم(ص) اگر سه روز کسی را نمی دیدند، سراغ او را می گرفتند.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی در پاسخ به این پرسش که چرا آستانه صبر ما پایین است، افزود: گذشت، حاصل رحمت است، اگر ظرفیت خود را بالا ببریم صبر ما نیز زیاد می شود و زمانی ظرفیت ما بالا می رود که انتظار و توقع ما پایین باشد و جامعه را با وضعیت موجود آن بپذیریم.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از طاهره نجفی و طاهره اکبری از مدرسه علمیه رضویه(س) مشهد به ترتیب با مقاله «شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم(ص)» و «تربیت فرزند در سیره پیامبر(ص)» و  دنیا برومند از مدرسه علمیه اسلام شناسی مشهد با مقاله «سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر در دنیای امروز » به عنوان برگزیدگان فراخوان مقاله «رسول خوبی ها» تقدیر شدند./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات