۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۲۶۰۵۳۶
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان:

حکم اعدام شیخ نمر خلاف مبانی شریعت اسلام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مشیری با بیان این که صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر خلاف شریعت اسلام است، گفت: افزون بر این که حکم اعدام این روحانی شیعه عربستانی جایگاه و وجاهت شرعی ندارد، این حکم با مبانی انسانی نیز مغایرت دارد.
حجت الاسلام مشيري

حجت الاسلام محمدهادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر، روحانی شیعه عربستانی از سوی دادگاهی در این کشور، بیان داشت: شیعیان مظلوم سرزمین حجاز، در روزگاری که فریاد مدعیان حقوق بشر گوش جهانیان را کر کرده‌، از کمترین حقوق انسانی که همانا آزادی‌بیان است برخوردار نیستند و ظلم و ستم رژیم آل‌سعود را تحمل می‌کنند.

 

وی با بیان این که صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر خلاف شریعت اسلام است گفت: افزون بر این که حکم اعدام این روحانی شیعه عربستانی جایگاه و وجاهت شرعی ندارد، این حکم با مبانی انسانی نیز مغایرت دارد.

 

سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان

حجت الاسلام مشیری بیان داشت: در دین مبین اسلام جان همه انسان ها شریف و دارای بالاترین ارزش ها است و نمی توان یک روحانی دینی را به خاطر تبلیغ امور دینی و اسلامی به اعدام محکوم کرد؛ جرمی که آیت الله نمر با آن محکوم شده است مستوجب حد «محاربه» نیست که مجازات اعدام را در پی داشته باشد, کجا هستند مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان که در مقابل این حکم غیر انسانی سکوت کرده اند.

 

وی افزود: اسلام به لزوم آزادی بیان حتی برای پیروان دیگر ادیان تأکید کرده است، حال آن که آیت الله نمر در چارچوب اسلام برای ترویج آموزه های دینی فعالیت می کرد این عمل سعودی ها نشان دهنده خفقان در این کشور به ظاهر اسلامی است، چرا که علی القاعده در کشوری اسلامی بایستی مردم در چهارچوب قوانین اسلام آزاد باشند و به حقوق خود برسند، اما حداقل در مورد آیت الله نمر این موضوع عینیت پیدا نکرده است و هدف از اعلام این حکم در این برهه از زمان، مبارزه با پدیده بیداری اسلامی و تحولاّت مهم منطقه است.

 

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان از حوزه‌های علمیه و همه اندیشمندان جهان اسلام دعوت کرد که به صحنه ورود کنند و نگذارند که این جنایت صورت پذیرد، باید با ورود شجاعانه و محکومیت این جنایت جلوی جنایات دولت جبار سعودی گرفته شود.

 

وی گفت: اجرای حکم اعدام آیت الله نمر تبعات سنگینی برای دولت عربستان سعودی و نیز جامعه مسلمانان در پی خواهد داشت و باید این حکم متوقف شود، آل سعود با اجرای این حکم ظالمانه، میخ دیگری به تابوت خود خواهند کوبید و این کشور با چنین حکمی متزلزل تر و ناامن تر از قبل خواهد شد. بنابراین  باید در این باره تجدیدنظر صورت گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: مسلمانان و دنیای اسلام امروز بیش از هر زمانی به وحدت نیاز دارند تا بتواند در برابر توطئه های دشمنان اسلام به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم مقاومت کند، بنابراین هر عملی که سبب تضعیف وحدت بین مسلمانان شود از نظر آموزه های اسلامی مردود و محکوم بوده و تنها دشمنان را شاد خواهد کرد در چنین شرایطی باید همه برای تقویت وحدت بین شیعه و سنی تلاش کنیم.

 

وی با اینکه از همه مسلمانان خواست تا با اجتناب از تفرقه، زیر پرچم اسلام گرد هم آمده و با وحدت و یکپارچگی برای اعتلای اسلام و مسلمانی تلاش کنند، گفت:  اگر این حکم اجرا شود، مسؤولیت آن با جامعه بین‌المللی است که جنایات گسترده این رژیم را پوشش می‌دهد.

 

آل سعود ناچار به پرداخت مطالبات مردم است

حجت الاسلام مشیری گفت: جمعى از بزرگان علماى آنها را به جرم آزادى‌خواهى در انجام مراسم مذهبى به زندان افکنده‌اند و محدودیت های فراوانى براى آنها به وجود آورده‌اند و از همه وحشتناک‌تر این‌که زمزمه صدور حکم اعدام براى شیخ بزرگوار که عالم معروف منطقه است به گوش مى‌رسد.

 

وی افزود: خوب است به درد دل آنها گوش دهند، آنها حقوق از دست رفته خود را مى‌خواهند آنها آزادى در انجام مراسم مذهبى خود را طلب مى‌کنند آنها به کشور خودشان علاقه دارند کدام عقل و منطق اجازه مى‌دهد که در برابر این خواست‌هاى مشروع آن‌گونه رفتار شود؟

 

وی ادامه داد: نهادهاى حقوق بشر دنیا چرا در این‌گونه موارد که موافق میل دولت‌هاى سلطه‌گر است سکوت مى‌کنند؟ ولى اگر کم ترین حرکتى در کشورى که هماهنگ با آنها نیست رخ دهد، فریادشان بلند مى‌شود. صدور حکم اعدام براى یک عالم بزرگ منطقه چیزى نیست که براى مراجع شیعه و بزرگان مکتب اهل‌بیت(ع) و تمام علاقه‌مندان به آنها در سراسر جهان قابل تحمل باشد.

 

وی گفت: این گونه برخوردهای تند موجب جریحه دار شدن احساسات شیعیان در همه جای عالم خواهد شد و حاکمان سعوی باید بدانند راهی به جز پاسخ دادن به مطالبات حقه مردم ندارند و همچنین نهادهای حقوق بشر نسبت به این موضوع نباید سکوت کرده و برای بازگرداندن حقوق از دست رفته مردم تلاش کنند. علما و حوزه های علمیه اعدام برای این عالم بزرگ را تحمل نخواهند کرد.

 

دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان در تبیین دلایل چنین رفتارهایی از سوی حکومت سعودی گفت: حکومت سعودی از داخل و خارج تحت فشار است، از داخل تحت فشار اصلاحات است به این دلیل که مردم بیدار شده و سطح آگاهی آنها افزایش یافته است و بر برپایی حکومت مردمی که حق مسلم آنها است اصرار دارند.

 

وی افزود: در خارج از این کشور نیز شاهدیم که در دیگر کشورها بیداری اسلامی به وجود آمده و حکومت‌های طاغوت و دیکتاتوری یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن هستند، همچنین سعودی ها در قضایای سوریه، یمن و بحرین‌ نیز شکست‌هایی داشته‌اند، بر این اساس آنها برای انحراف افکار عمومی این توطئه را آغاز کرده اند.

 

حجت الاسلام مشیری در پایان گفت: سعودی باید بداند شیعیان این کشور تنها نیستند و هر خطری که متوجه آنها شود،یقینا شیعیان دنیا و مسلمانان غیور شیعی سکوت نخواهند کرد، تصور نکند که می تواند اینها را در یک دادگاه فرمایشی محکوم کند و بعد با احکام غیر انسانی به مقاصد پلید خود برسد./933/ت301/ح

ارسال نظرات