۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۲۶۰۸۵۴
امام جمعه موقت تبریز:

علم بدون اخلاق حاصلی برای بشر ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاجی زاده با بیان این‌که بهترین علم آن است که صلاح قلب را بیان کند، گفت: اخلاق جایگاه بالا و ویژه‌ای دارد و زندگانی بدون اخلاق ارزشی ندارد.
حجت الاسلام علي حاجي زاده، امام جمعه موقت تبريز

حجت الاسلام علی حاجی زاده، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به شهادت امام موسی کاظم(ع) در دوران هارون الرشید، اظهار داشت: امامت آن حضرت در زمان حکام جور چون منصور دوانقی، مهدی و هادی و هارون عباسی بوده است، ایشان با سختی‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است، این امام همام در سال 184 به شهادت رسید، محل تولد ایشان در روستای ابواء که نزدیک مدینه بود در سال 128 هجری قمری متولد شد.

 


وی با اشاره به آموزه های اخلاقی امام هفتم شیعیان افزود: انسان منهای اخلاق فاقد هرچیزی است، انسان بدون اخلاق هیچ است و حیوانی بیش نیست، گیاهان و حیوانات دارای حیات نباتی و حیوانی هستند، اما انسان دارای ویژگی خاصی است که او را از حیوانات و گیاهان مجزا می کند، حیات انسانی مقوله ای خاصی است، دعوت پیامبران برا زنده کردن انسان به حیات طیبه است.

 


استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز تأکید کرد: این حیات همان حیات انسانی است، دعوت پیامبر اکرم به حیات انسانی است، استجابت دعوت پبامبر(ص) حرکت به سوی انسانیت است، پیامبر اکرم(ص) حیات انسانی را در عمل صالح معنا می کند.

 


وی با اشاره به شرایط عرب جاهلی پیش از اسلام، اذعان داشت: در عرب جاهلی دختر عامل شرم عرب جاهلی بود، اخلاق و برخورد رسول الله به قدری موثر بود که این سنت زشت از میان برچیده شد، در اسلام شخصیت انسان مذکر و مونث نیست، بلکه شخصیت انسان در عمل صالح است، معیار، عمل صالح است.

 


حجت الاسلام حاجی زاده با بیان روایت «قال الزم العلم لک ما دلت علی صلاح قلبک و اظهر لک فسادک» از امام کاظم(ع)، گفت: بهترین علم آن است که صلاح قلب تو را بیان دارد، اخلاق جایگاه بالا و ویژ ه ای دارد، زندگانی بدون اخلاق ارزشی ندارد و در حقیقت رأس تقوا اخلاق است.

 


امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: قلب انسان مانند ظرفی است که اگر آلوده باشد بهترین مظروف ها را نیز آلوده خواهد کرد، در قلب فاسد بهترین سخنان مؤثر نمی افتد، بنابراین تخلیه مقدم بر تحلیه است و بعد از تحلیه، تجلیه است که زینت دل آرایی است.

 


وی افزود: در روایت دیگر از ایشان است که «لیس منا مالم یحاسب نفسه فی کل یوم» حرکت با یقضه و بیداری آغاز می شود و بعد از بیداری محاسبه، عتاب و مراقبه است./854/ت302/ب4

ارسال نظرات