۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۶۰۸۸۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مدیریت رسانه در خانواده، راهکار امروز مبارزه با جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فروهر با اشاره به آسیب های دوران کودکی به ویژه در شرایطی که رسانه ها از هر جهت هجوم آورده اند، گفت: دشمن در این نبرد حتی از کودکان نیز غافل نشده و در قالب انیمیشن و بازی های یارانه ای شخصیت ذهنی کودکان را تحت نفوذ خود در آورده است و مدیریت رسانه در خانواده مهم ترین راهکاری برای مقابله با دشمن است.
جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام محمد فروهر استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع خانواده های طلاب حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد، یکی از مباحث عمده خانواده را بحث تربیت کودکان بیان کرد و گفت: سبک زندگی یک طلبه نسبت به دیگر اقشار جامعه متفاوت است و شما خانواده ها باید در زمینه تربیت فرزندان اهتمام بیشتری داشته باشید.

 

وی درباره اصلی ترین مباحث تربیت کودک افزود: در تربیت کودک چهار قاعده، ویژگی های کودک، نیازهای دوران کودکی، مهارت های تربیتی و آسیب های تربیت کودک در تمام مکاتب تربیتی بدون استثنا وجود دارد.

 

حجت الاسلام فروهر وابستگی و تقلید را از ویژگی های بارز دوران کودکی برشمرد و گفت:  کودکان مفاهیم را از طریق تقلید یاد می گیرند و این تقلید نسبت به سن در نوسان و تغییر است و بازی و آزادی و تغذیه مناسب از جمله نیازهای اساسی دوران کودکی است که باید نسبت به آنها نیازسنجی صورت گیرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: آسیب های تربیتی کودک از عدم آگاهی از این چهار قاعده ناشی می شود که نمونه این آسیب ها در حوزه محیط، تغذیه و نحوه انتقال مفاهیم و جهت دهی ذهنی کودک است.

 

استاد حوزه و دانشگاه رشد سریع تکنولوژی و هجوم دشمن در میدان جنگ نرم  را مهمترین خطر جدی در تربیت کودکان بیان کرد و افزود: تأثیرات منفی رسانه‌های تصویری در قالب بازی های رایانه ای و انیمیشن ها به گفته خود سازندگان آن باعث بروز مشکلاتی چون بلوغ زودرس، پرخاشگری و خشونت در کودکان می شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: پخش بسیاری از بازی ها و انیمیشن ها در خود کشورهای سازنده ممنوع می باشد و باید در برابر هجوم گسترده رسانه ها و جلوگیری از تأثیرات منفی آن که از هر جهت نفوذ کرده اند، باید آنها را کنترل کرد و مهمترین راه کنترل، تولید برنامه مورد نیاز اقشار مختلف جامعه است.

 

حجت الاسلام فروهر اعتیادآور بودن و همزادپنداری با کارتون ها را ویژگی اصلی این برنامه ها برشمرد و گفت: متاسفانه کوتاهی و عدم تولید برنامه های بامحتوا باعث شد که هر نوع فیلم و کارتونی در اختیار کودکان قرار گیرد و این در حالی است که همین انیمیشن در کشورهای غربی برای جوانان زیر 18 سال ممنوع است.

 

وی در ادامه بیان داشت: شخصیت ذهنی کودک بر اثر همین انیمیشن ها و بازی های یارانه ای شکل می گیرد و به جای تخلیه هیجان های دوران کودکی به وسیله فعالیت های بدنی، باعث بروز خشونت و پرخاشگری در کودکان خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بیش از شصت درصد از کارتون ها مربوط به یک شرکت یهودی اصل است، افزود: دشمن برای تسلط بر افکار و اعتقادات کودکان ما از روانشناسان، متخصصان کودک، استفاده می کند و نسبت به هر فرهنگ و منطقه ای برنامه خاص همان منطقه را تولید می کند.

 

وی یکی از راهکارهای اصلی در کاهش آسیب ها را مدیریت رسانه در خانواده بیان کرد و گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که نمی توانیم رسانه را از خانه حذف کنیم ولی می توانیم با مدیریت درست آسیب های آن را کم کنیم.

 

حجت الاسلام فروهر ده اصل را در مدیریت رسانه مهم دانست و افزود: حاکمیت قانون استفاده از رسانه، مسؤولیت پذیری، اصل آموزش و آگاه سازی کودکان، اصل الگوسازی که باید از خودمان شروع کنیم، اصل مدیریت که شامل مدیریت نیاز و مدیریت ابزار و مدیریت زمان می شود، از جمله اصول مهم در مدیریت رسانه در خانواده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اصل جایگزین سازی به خصوص برای بالا بردن ارتباطات کلامی، اصل همراهی، اصل ایمن سازی با استفاده از تقویت اعتقادات مذهبی، اصل تدریج و اصل اقتدار همراه با صمیمیت از جمله راهکارها و اصولی است که یک خانواده می تواند برای جلوگیری از آسیب های رسانه از آن بهره ببرد./1306/د101/ح  

ارسال نظرات