۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۶۱۱۱۲
آیت الله سیدان:

حرص در هدایت شدن و هدایت گری از امتیازات ویژه آیت الله دهشت بود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سیدان با بیان این که بایستی محصول زندگی انسان هدایت شدن، هدایت گری و خدمت به خلق باشد، گفت: از امتیازات ویژه آیت الله دهشت، حرص در هدایت شدن و هدایت گری بود؛ آن مرحوم، بسیار دغدغه شناخت معارف و حقایق دین و ترویج و نشر این حقایق را داشت.
آيت الله سيدجعفر  سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم سالگرد رحلت آیت الله حاج غلامرضا دهشت پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله امامی کاشانی، آیت الله سیدان و جمع کثیری از شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم در مهدیه مشهد برگزار شد.

 

در این مراسم آیت الله سیدان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و وفات حضرت ابوطالب(ع) گفت: از آنجایی که در دوران زندگی کوتاه و موقتی انسان، آنچه که از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار است، مقوله هدایت و خدمت به خلق الله است، مرحوم آیت الله دهشت در این دو مقوله، انسان بسیار حریصی بودند.

 

وی با بیان این که بایستی محصول زندگی انسان هدایت شدن، هدایت گری و خدمت به خلق باشد، گفت: مهم ترین محصول در دوران زندگی یک انسان، هدایت شدن، هدایت گری و نیز خدمت به خلق الله و کارگشایی بر اساس موازین عقلانی و وحیانی است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اگر کسی محصول زندگی اش، شناخت صحیح اعتقادی، اخلاقی و عملی و تعهد به این شناخت و نشر و ترویج این محصول و دستآورد و نیز خدمت به خلق باشد، مهم ترین محصول در زندگی را تحصیل کرده است؛ محصولی که هم مورد تائید عقل و هم مورد توجه نقل است.

 

وی گفت: با بررسی بیشتر در حیطه انسانی به اهمیت بسیار بالای شناخت و معرفت صحیح پی می بریم چرا که آثار و نتایج شناخت صحیح، بسیار مهم تر و بیشتر است.

 

آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: در باب هدایت شدن و هدایت گری، روایات صحیح السند بسیاری موجود است که موجب ترغیب و تشویق انسان به آن می شود. از امام هشتم(ع) روایت است که فرمودند: «سوره مبارکه حمد مهم ترین گوهر در گنجینه عرش الهی و ام الکتاب است» آنچه که این سوره مبارکه را ارجمند و مهم کرده مقوله هدایت در آن است. این مقوله به حدی مهم و اساسی است که شخصیتی همچون سیدالشهدا(ع) خونشان را برای حفظ آن و نجات انسان ها از گمراهی و ضلالت دادند.

 

وی به حدیثی در اهمیت مقوله هدایت اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر کسی تمام انسان ها به جز انبیا و اوصیا را به قتل برساند و در مقابل، موجب هدایت انسانی بشود، این هدایت، خون بهای قتل هایی است که مرتکب شده است»؛ توجه به این حدیث گرانبها اهمیت شناخت بهتر حقایق و اهمیت تلاش در شناخت درست سیره وحیانی و نورانی را بازگو می کند.

 

این عالم برجسته با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله دهشت، افزود: از امتیازات ویژه آیت الله دهشت، حرص در هدایت شدن و هدایت گری بود و نیز دغدغه آن مرحوم، شناخت معارف و حقایق دین و ترویج و نشر این حقایق بود.

 

آیت الله سیدان ادامه داد: آیت الله دهشت، جریان تبلیغ در سطوح مختلف را در مشهد پایه گذاری کرده و تلاش شان در این جهت بسیار چشمگیر بود. ایشان در زمینه خدمت به خلق نیز فعالیت های بسیار ارزنده ای داشتند. تاسیس مؤسسات خیریه نشان از درک این گوهر نفیس خدمت به خلق توسط آن مرحوم بود.

 

وی به حدیثی در اهمیت خدمت به خلق اشاره کرد و گفت: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: «جدم فرمود: هر کس تلاش کند تا حاجت برادر مسلمانش را برآورد، هر چند این تلاشش به نتیجه ای نرسد، مثل این است که 9هزار سال شب ها به عبادت مشغول بوده و روزها روزه دار باشد».

 

وی در پایان مراسم، ضمن تشکر از حضور آیت الله امامی کاشانی و شاگردان و ارادتمندان مرحوم آیت الله دهشت، علو درجات برای ایشان را از خداوند منان خواستار شد./930/پ202/ب5

ارسال نظرات