۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۲۶۱۳۷۳
آیت الله مجتهدشبستری:

کم شدن پرونده‌های دادگستری نیازمند کار فرهنگی جدی است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که کثرت پرونده در دادگستری هشدار است و زیبنده جامعه اسلامی نیست که این تعداد پرونده وجود داشته باشد، گفت:‌ در کشوری که عنوان اسلامی دارد، کار فرهنگی بسیار عمیق و بیش از این لازم است.
آيت الله مجتهدشبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه رییس دادگستری استان که در سالن اجتماعات دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: قوه قضائیه از جهتی نسبت به دیگر قوای نظام دارای اهمیت بالاتری است، چرا که نفوس، اموال و آبروی مردم در اسلام از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 


عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در قانون اساسی سه قوه زیر نظر ولایت فقیه قرار دارند، همان طور که حکومت از ارکان ولایت است، حکم و قضا نیز از ارکان ولایت می باشد؛ یکی از نکاتی که در قانون اساسی قابل توجه بوده، استقلال قوه قضائیه است، دستگاه قضا باید مستقل بوده و تحت فشار هیچ گروه و شخصیت حقیقی و حقوقی قرار نگیرد.

 


وی در ادامه به بیان ویژگی های قوه قضائیه پرداخت و ابراز داشت: رسیدگی به تعدی و تظلم از وظایف قوه قضائیه است، تعدی به بیت المال و حقوق مملکت و مواردی چون در اختلاس مربوط است و تظلم مربوط به شکایات مردم است، این موارد تعدی در بیت المال نباید در جمهوری اسلامی پیش آید.

 


امام جمعه تبریز تصریح کرد: امتیار دیگر قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است که بسیار ضروری بوده و دامنه وسیعی نیز دارد، در این حوزه تلاش هایی شده اما کافی نیست، توجه به تربیت زندانیان و مسائل آن ها لازم است تا وقوع جرم بیش از این از مجرمان واقع نشود.

 


وی با انتقاد از حجم گسترده پرونده های قضایی در دادگستری ها تأکید کرد: کثرت پرونده در دادگستری هشدار است، زیبنده جامعه اسلامی نیست که این تعداد پرونده وجود داشته باشد، در کشوری که عنوان اسلامی دارد، کار فرهنگی بسیار عمیق و بیش از این لازم است، این میزان پرونده زیبنده ملت ایران و کشور اسلامی نیست.

 


امام جمعه تبریز در ادامه به ارائه تذکراتی پرداخت و خاطرنشان کرد: در گزینش قضات لازم است دقت بیشتری شود، وجود حتی یک قاضی فاسد در جمهوری اسلامی بسیار زننده و رشت است، بیشتر روایات در زمینه رشوه، مربوط به قضات است.

 


وی تصریح کرد: بنابر قانون و شرع، تا حکم قطعی نشده نباید نام متهم اعلام شود، این امر مفاسدی دارد، و تذکر دیگر این‌که تسریع در رسیدگی، با وجود کثرت پرونده ها 
به ویژه در پرونده هایی که جنبه عمومی دارد باید مورد توجه باشد، مردم انتظار رسیدگی بیشتری دارند و این تسریع باید توأم با دقت باشد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم ضمن تجلیل از خدمات چندین ساله حجت الاسلام شریفی رییس سابق دادگستری استان، حجت الاسلام مظفری به عنوان رییس کل جدید دادگستری آذربایجان شرقی معرفی شد./854/پ202/ب4

ارسال نظرات