۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۶۱۷۵۴
مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی:

دومین جشنواره ملی محراب برگزار می‌شود/ تقدیر از 114 برگزیده کشوری

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان این که دومین جشنواره ملی محراب، با محوریت نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم و آموزه‌های رضوی در دو بخش نور و سلام برگزار می‌شود، گفت: در اختتامیه این جشنواره از 114 نفر تجلیل می شود.
کانون هاي مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی صبح امروز در تشریح برنامه های جشنواره ملی محراب از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) گفت: دومین جشنواره ملی محراب، با محوریت نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم و آموزه‌های رضوی در دو بخش نور و سلام برگزار می‌شود.

 

 وی افزود: دومین جشنواره ملی محراب در مرحله شهرستانی به صورت غیرحضوری و اینترنتی و در مرحله استانی نیز در قالب آزمون کتبی و حضوری برگزار می شود. بخش نور با موضوع احادیث حضرت رضا(ع) در دو محور «حفظ چهل حدیث رضوی» و «مفاهیم چهل حدیث رضوی» برگزار می‌شود.

 

عبداللهی با اشاره به این که برای حضور در این بخش هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، افزود: علاقه‌مندان حفظ چهل حدیث رضوی می‌توانند جهت تهیه این جزوه به دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی در رابطه با محور مفاهیم چهل حدیث رضوی اظهار کرد: مفاد این مسابقه نیز از جزوه چهل حدیث رضوی بوده و آزمون آن به صورت اینترنتی و غیر حضوری برگزار می‌شود که در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

 

تقدیر از 114 برگزیده کشوری در جشنواره ملی محراب

وی در ادامه تصریح کرد: بخش سلام به عنوان دیگر بخش جشنواره ملی محراب، با موضوع تجلی عشق و محبت مردمی به امام رضا(ع) در دو محور برگزار می‌شود.

 

عبداللهی با اشاره به لزوم توجه به نقش‌آفرینی مساجد در عرصه‌های فرهنگی، تصریح کرد: رونق بخشی به ظرفیت‌های مردمی در برگزاری جشن‌های دهه کرامت و تلاش در جهت بهره‌مندی عامه مردم از برنامه‌های تدارک دیده شده در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از جمله ضرورت‌های برگزاری این جشنواره است.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی افزود: همچنین فراگیر کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جهت ترویج معارف رضوی و بهره‌گیری از ابزار هنر در توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآنی از جمله اهدافی است که در برگزاری این جشنواره دنبال می‌کنیم. 

 

وی از «کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد» به عنوان اولین محور این بخش نام برد و گفت: بر این اساس تمامی کانون‌ها می‌توانند در هر قالب فرهنگی و هنری، نشریه، فیلم کوتاه، مستند، آثار هنری، انیمیشن، بازی رایانه‌ای، آثار پژوهشی، بدون هیچ محدودیتی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که تمامی این آثار به صورت عمومی و با محوریت تشکل داوری خواهند شد.

 

عبداللهی افزود: همچنین کانون‌ها می‌توانند ویژه برنامه‌هایی را که با موضوع فرهنگ رضوی در دوسال اخیر اجرا کرده‌اند به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که البته در این میان به آثار فردی و غیر تشکلی ترتیب اثر داده نخواهد شد. 

 

وی با بیان این که ارائه همه مستندات اجرایی برنامه به دبیرخانه جشنواره الزامی است، تصریح کرد: به مواردی که مستندات ناقص داشته باشند به هیچ عنوان ترتیب اثر داده نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مستندات لازم شامل لیست برندگان در سایر جشنواره‌ها و مسابقات، گزارش تصویری برنامه شامل 30 قطعه عکس از مراحل اجرایی برنامه به صورت پاورپوینت و 20 دقیقه فیلم است که تمامی این موارد باید در قالب CD و DVD ارسال شود.

 

کانون های غیرفعال از سبد حمایتی حذف می شوند

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به موضوع «خانواده‌ها» به عنوان دیگر محور بخش سلام، اظهار کرد: تمامی خانواده‌ها می توانند دلنوشته و روزنامه دیواری‌های خود را با موضوع امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

وی با بیان این که در اختتامیه این جشنواره از 114 نفر تجلیل می شود، تصریح کرد: تقدیر از 12 تشکل برتر کشوری و 12 خانواده رضوی به همراه اعطای نشان رضوی از دیگر برنامه ها است.

 

عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های کانون های مساجد با بیان این که براساس قانون پنجم توسعه باید 25 درصد از مساجد استان دارای کانون فرهنگی باشند که ما هم‌اکنون به این افق رسیده‌ایم، یادآور شد: سرانه نقدی امسال کانون‌ها به صورت میانگین 700هزار تومان و کانون های فعال یک میلیون تومان و کانون های نیمه فعال 400 هزار تومان است.

 

وی با بیان این که کانون های غیرفعال از سبد حمایتی حذف می شوند، اضافه کرد: رده بندی کانون ها در سال 94 در اولویت کارها بوده و قرار است امسال 100 کانون به کانون های مساجد اضافه شود که تعداد کانون ها به 1700 باب می رسد./934/پ202/ب5

ارسال نظرات