۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۶۱۹۶۷
آیت الله شاه آبادی:

امر به معروف و نهی از منکر جهاد فی الله است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر جهاد فی الله است، گفت: اگر امر به معروف و تهی از منکر انسان تحت تأثیر غرور و قدرت قرار گیرد هیچ ثمره ای برای او در دنیا و آخرت ندارد، باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر تنها برای دیگران نیست بلکه انسان نخست باید خود را امر به معروف و نهی از منکر کند.
آيت الله شاه آبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله نصر الله شاه آبادی استاد اخلاق حوزه علمیه در گردهمایی آمران به معروف و ناهیان از منکر قم با بیان این که انسان به دلیل آمر به معروف بودن گل سر سبد خلقت شده است، گفت: قیام امام حسین(ع) برای احیای سنت های پیامبر اسلام بود، حضرت با قیام خود امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند.


وی افزود: متأسفانه در حال حاضر در جامعه از این امر مهم و واجب الهی غفلت می شود، شهر مقدس قم مرکز حوزه علمیه و پایگاه تشیع است، هزاران طلبه در قم زندگی می کنند که اگر آمر به معروف باشند، منکر از این شهر مقدس ریشه کن می شود.


استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که زبان انسان زمانی که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر کارایی دارد که انسان دارای ایمان باشد، اظهار داشت: شخص آمر به معروف باید ایمان به حق داشته و معروف و منکر را بشناسد؛ در قم نباید هیچ منکری مشاهده شود.


وی ادامه داد: گاهی امر به معروف ها با منکر مخلوط می شود، قدرت انسان نباید سبب از راه به در شدن انسان ها شود؛ آمر به معروف بودن نباید سبب وحشت اطرافیان شود، اطرافیان انسان باید بدانند که قدرت آمران معروف برای حفظ آرامش و امنیت آنان است؛ قوه قضاییه باید منادی معروف باشد و دراین زمینه تلاش کند.


آیت الله شاه آبادی با اشاره به ویژگی های اخلاقی آمران به معروف ابراز داشت: آمران به معروف باید در زمان امر به معروف با وضو بوده و برای اطاعت الهی این کار را انجام دهند، اگر نیت انسان الهی باشد موجبات ناراحتی دیگران فراهم نمی شود.


وی عنوان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر انسان تحت تأثیر غرور و قدرت قرار گیرد هیچ ثمره ای برای او در دنیا و آخرت ندارد، امر به معروف و نهی از منکر جهاد فی الله است؛ باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر تنها برای دیگران نیست بلکه انسان نخست باید خود را امر به معروف و نهی از منکر کند.


استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نفس وجود انسان باید آمر به معروف بوده و دعوت حق کند، انسان ها باید بدانند که امر معروف و نهی از منکر وظیفه همگان است؛ دعوت به حق ادامه دادن راه انبیا، اولیا و ائمه طاهرین(ع) است.


وی اضافه کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر برای این که از راه حق منحرف نشوند باید خود را ساخته و نفس اماره خود را کنترل کنند، اگر انسان نفس اماره خود را کنترل نکند کارهای خیر او تباه می شود؛ ائمه طاهرین(ع) با وجود خدمت های بسیار به مردم هیچ گاه ادعایی نداشتند اما امروزه برخی با انجام کوچکترین کاری مدعی هستند./1323/پ201/ش

ارسال نظرات