۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۲۶۲۱۹۶
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی عمومی‏ترین و اثرگذارترین جبهه جنگ نرم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که امروز دشمنان از هنرهای بی‏زبان انتقال پیام در جنگ نرم بهره می‏برند، گفت: سبک زندگی عمومی‏ترین و اثرگذارترین جبهه جنگ نرم است؛ از ‌این رو باید بیش از پیش مراقب سبک زندگی اسلامی ایرانی‏مان باشیم.
کارگاه سبک زندگي اسلامي- سمنان کارگاه سبک زندگي اسلامي- سمنان کارگاه سبک زندگي اسلامي- سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، حجت‏الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه در کارگاه سبک زندگی اسلامی ایرانی که شب گذشته به همت سازمان بسیج اساتید استان سمنان با حضور بیش از 250 نفر از اساتید حوزه معارف اسلامی در دانشگاه‏ها و مدارس علمیه این استان، در تالار دانش دانشکده علوم انسانی سمنان برگزار شد، اظهار داشت: تعاریف مختلف و متعددی از منظرهای گوناگون در خصوص واژه سبک زندگی از سوی جامعه‏شناسان و روانشناسان و اهل فن تبیین و ارائه شده است و بدین ترتیب می‏توان از منظرهای گوناگون در این مورد به بحث پرداخت.

 

وی با اشاره به رویکردهای سه‏گانه در تعریف سبک زندگی افزود: در نخستین رویکرد، نگاه جامعه‏شناسانه متأثر از اندیشه‏های «گئورک زیمل» و «ماکس وبر» که در این رویکرد سبک زندگی به مثابه طبقه و هویت اجتماعی تعبیر و در رویکرد دوم یعنی روانشناسانه که متأثر از اندیشه‏های آلفرد آدلر است؛ سبک زندگی به مثابه شخصیت و منش تعریف شده است.

 

کارشناس تاریخ اسلام و مسائل فرهنگی اضافه کرد: سومین رویکرد با عنوان رویکرد جامعه‏نگر که تعریف مورد قبول ما نیز هست سبک زندگی را مجموعه‏ای از رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی تعریف کرده‏اند که این رویکرد مبتنی بر الزامات و لوازماتی از قبیل هویت سه لایه‏ای انسان مشتمل بر باورها، ارزش‏ها و کنش‏ها و گستره سبک زندگی به وسعت همه رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی انسان است.

 

حجت‏الاسلام شریفی با بیان اینکه هویت سه لایه‏ای انسان همانطور که گفته شد مبتنی بر باورها، ارزش‏ها و کنش‏هاست، اظهار داشت: اگر خدا را باور داشته باشیم ارزش‏ها را طور دیگری سامان می‏دهیم و بدین ترتیب کنش‏ها و رفتارهایمان نیز به نحو مطلوب و متعالی ظهور و بروز می‏یابد و به عبارت دیگر باید گفت سبک زندگی هر فرد آیینه هویت باطنی او است.

 

وی با بیان اینکه سبک زندگی انسان‏ها ناظر به رفتارها و کنش‏ها است، افزود: کنش‏ها محصول منش و بینش افراد هستند؛ بنابراین اگر کنش‏ها متناسب با باورها و ارزش‌ها نباشد؛ نشان‏دهنده شکاف اساسی بین رفتار، ارزش و باور افراد است که به نابودی ارزش‏ها و به زمین خوردن باورها منتهی می‏شود و چنین وضعیتی بسیار نگران‏کننده است.

 

غفلت ما شرایط را برای برآورده شدن خواسته‌های دشمن فراهم می‌کند

 

معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه رفتارها سطح باورها و ارزش‏های جامعه را تعیین می‏کنند، گفت: گستره سبک زندگی بسیار وسیع است و از نوع لباس و آراستگی ظاهری تا معماری، شهرسازی، موسیقی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، مصرف، مد و مدل، معاشرت، معیشت و هر آنچه را که تصور کنیم در بر می‏گیرد؛ چرا که سبک زندگی به وسعت همه رفتارهای نهادینه شده فردی و اجتماعی انسان است؛ بنابراین دایره شمول گسترده‏ای دارد.

 

حجت‏الاسلام شریفی تأکید کرد: سبک زندگی اقناعی است، برخلاف تصور عده‏ای که آن را تحمیلی فرض می‏کنند و مقوله نظامی و انتظامی نیز نیست، هر چند می‏تواند در خدمت این دو باشد و همچنین پیدایش و زوال سبک زندگی تدریجی است؛ بدین مفهوم که تغییر یک فرهنگ زمان بر است و حوصله و هزینه می‏خواهد.

 

وی مهم ترین عوامل شکل‏دهنده سبک زندگی را برشمرد و تصریح کرد: باورها و ارزش‌ها، امیال، غرایز و عواطف فردی، محیط اجتماعی، شرایط اقتصادی، سیاسی و نوع حاکمیت و شرایط اقلیمی از جمله مهم ترین عوامل شکل‏دهنده سبک زندگی به شمار می‏آیند.

 

حجت‏الاسلام شریفی با تأکید بر اینکه امروز دشمنان از هنرهای بی‏زبان انتقال پیام در جنگ نرم بهره می‏برند، اظهار داشت: موسیقی، پوشش غربی، معماری و شهرسازی، مصرف‏گرایی و تغییر میل و سلیقه از جمله این هنرهای بی زبان انتقال پیام در جنگ نرم است و در چنین شرایطی باید مراقب سبک زندگی ایرانی اسلامی‏مان باشیم و دچار غفلت نشویم و حواسمان جمع باشد که دشمنان به صورت تدریجی آنچه را که می‏خواهند در غفلت ما به دست نیاورند./977/پ202/ب4

ارسال نظرات