۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۶۲۴۳۴
استاد حوزه علمیه:

شیعه باید همواره عالم و آگاه به مسائل دین باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد فارِس المؤمنین اشاره به خالی بودن دست دشمنان اسلام، گفت: دست دشمن همیشه خالی است، اما شیعیان باید عالم و آگاه باشیم و نسبت به مسائل دین خود اشراف داشته باشیم تا خدای ناکرده دشمن نتواند از غفلت و بی‌سوادی ما سوء استفاده کند
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، استاد اخلاق، در جلسه تفسیر قرآن که غروب پنج‌شنبه سی و یکم اردیبهشت در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: در بحث تحدی (مبارزه طلبی) در قرآن، خداوند به مشرکین می‌فرماید که، پیامبر(ص) فردی اُمی است، حالا میان شما فردی هست که مانند پیامبر اُمی باشد و بتواند قرآن بیاورد.


وی افزود: اُمی بودن پیامبر دلیل بر بی‌سوادی ایشان ندارد و معنای آن تنها این است که پیامبر سواد خواندن و نوشتن نداشت، زیرا اگر پیامبر می‌توانست بخواند یا بنویسید، عده‌ای می‌گفتند که این سخنان بر‌آمده از ذهن کسی است که خواندن و نوشتن را به پیامبر آموخته و قرآن کلامی از سوی خدا نیست.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین با تشریح کلمه «اُمی»، تصریح کرد: این واژه با سه معنی، «کسی که از نظر خواندن و نوشتن مانند لحظه‌ای باشد که از مادر متولد شده است» یا «فردی که جزو اکثریت بی‌سواد آن زمان سرزمین حجاز باشد، به جز 35 نفری که در دو شهر مکه و مدینه خواندن و نوشتن می‌دانستند» و «کسی که اهل اُم القری است، یعنی اهل مکه»، تفسیر شده شده است.

وی با بیان این‌که بین بی‌سوادی و کسی که خواندن و نوشتن نمی‌داند، تفاوت بسیاری است، تأکید کرد: پیامبر(ص) بی‌سواد نبود و تنها نمی
توانست مانند برخی از افراد بخواند و بنویسد، زیرا شأن پیامبر در آموختن ریاضیات و علم طب نبود، بلکه ایشان آمد تا به مردم هدایت‌گری بیاموزد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بحث کاتبانی که سخنان پیامبر(ص) را کتابت می‌کردند، گفت: طبق مستندات تاریخی، تنها کسی که کلام وحی را کتابت کرد حضرت علی(ع) بود و سایر کاتبان مسائل دگیری را که از پیامبر(ص) در حوزه‌های دیگر نقل می‌شد را کتابت می‌کردند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ضمن پرداختن به این پرسش که، عده ‌ای می‌گویند در وحی بودن قرآن شکی نیست، اما چطور می‌توان اطمینان کرد که قرآن همانند تورات و انجیل مورد تحریف قرار نگرفته و کم زیاد نشده است، گفت: ابتدا هر مسلمانی باید یقین داشته باشد که قرآن از کم و زیاد شدن و تحریف کاملا دور است، ضمن این‌که کتاب قرآن از نظر ساختاری با سایر کتب الهی که 114 کتاب از پیامبران مختلف است، کاملا متفاوت است و تنها کتابی که معجزه نامیده شد، همین قرآن است.

وی افزود: مسأله تحریف در قرآن را دو گروه مطرح می‌کنند، گروه اول؛ مسیحیانی هستند که معتقدند همان‌گونه که تورات و انجیل مورد تحریف قرار گرفت، قرآن نیز می‌تواند تحریف شود، اما گروه دوم؛ عده‌ای از علمای اهل سنت و تعداد انگشت شماری از علمای تشیع هستند که بیان می‌کنند قرآن تحریف شده است و قرآنی که امروز در اختیار ما قرار دارد با آن چیزی که بر قلب پیامبر(ص) نازل شد، متفاوت است.

استاد حوزه علمیه ضمن انتقاد شدید از برخی از علمای اهل تسنن که مسأله تحریف در قرآن را مرتبط با علمای تشیع می‌دانند، گفت: متاسفانه ما شاهد هستیم که برخی از علمای اهل سنت با استناد به روایاتی که هیچ سندیت تاریخی ندارد و تنها در برخی از کتب شیعه جهت اشاره به موضوع تحریف قرآن آورده شده، سخنان تفرقه آمیزی را بیان می‌کنند و می گویند؛ شیعیان با پیروی جاهلانه و از روی حماقت از هشام بن حکم که گفت قرآن تحریف شده است، معتقدند که قرآن تحریف شده است، در حالی‌ که جناب هشام بن حکم که یکی از اصحاب امام صادق(ع) بود، هرگز چنین بحثی را مطرح نکرد.

وی افزود: در برخی از کتب اهل سنت با توهین آشکار به شیعیان، آنان را افرادی متوهم می‌دانند که معتقدند در قرآن تحریف بوجود آمده و در آن نقص زیادی وجود دراد، در حالی‌ که این تهمت‌های ناروا به ‌دور از انصاف است و هرگز در طول تاریخ هیچ کدام از علما و اصحاب شیعه این اعتقادات را نداشته‌اند که قرآن همانند انجیل و تورات دچار نقص و کمی و کاستی است.

رییس بنیاد فارِس المؤمنین با اشاره به سخنی از شیخ صدوق که مدتی از عمر خود را در غیبت صغرای امام زمان(ع) زیسته بود، گفت: شیخ صدوق معتقد بود که قرآن 114 سوره دارد و هیچ سوره‌ای به آن اضافه و یا از آن کم نشده است و هر کسی که به شیعیان نسبت می‌دهد که تحریف قرآن از سوی شیعیان مطرح شده است درغگو است و به جهان تشیع تهمت زده است.

استاد اخلاق با بیان مطلبی از شیخ مفید، تأکید کرد: در زمان حیات شیخ مفید عده‌ای از ایشان پرسیدند که چه پاسخی باید در برابر شبهات مطرح شده نسبت به تحریف قرآن داد و اگر کسی پرسید راه اثبات این‌که قرآن کلام خداست، چگونه است، شیخ مفید در پاسخ به این شبهه این‌گونه فرمود که؛ اخباری از سوی ائمه نقل می‌شود به صورت روایت آحاد و واحد است و نمی‌شود به این روایت استناد کرد، ما بر این اصل معتقدیم که قرآن کتابی است برای هدایت بشر و باید از آن پیروی کرد و در این راه که قرآن کتابی بدون نقص است، هرگز عدول نمی‌کنیم.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان جلسه تفسیر قرآن ضمن اشاره به خالی بودن دست دشمنان اسلام، گفت: دست دشمن همیشه خالی است، اما شیعیان باید عالم و آگاه باشیم و نسبت به مسائل دین خود اشراف داشته باشیم تا خدای ناکرده دشمن نتواند از غفلت و بی‌سوادی ما سوء استفاده کند./856/پ202/ح

ارسال نظرات