۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۲۶۳۱۰۷
استاد حوزه علمیه قم:

علم بدون تزکیه و تهذیب نفس به علم شیطانی تبدیل خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: درس خواندن برای طلبه اوجب است، اما درس و علم بدون تزکیه و تهذیب نفس و تقوا یتیم است و به علم شیطانی تبدیل خواهد شد.
آيت‌الله رسول صفايي بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، آیت‌الله رسول صفایی بوشهری در جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: بهشت و جهنم برای انسان، بین دو نفس است، یکی نفس یا با گناه و یا با صواب پایین رفته و می‌رود.

 

وی افزود: انسان باید ضمیمه را برای نفس کشیدن خود مهیا کند، انسان عاقل هیچ‌گاه به‌وقت گناه جان نخواهد داد، زیرا که از نظر قرآن قطعاً انسان گناه‌کار سفیه و دیوانه است، طلبه باید گناه اصطلاحی نکند، اگر چنین شود طلبه بودن خود را از دست داده و دیگر نام طلبه بر او صادق نیست.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری بابیان اینکه ذات طلبه تقوا و اخلاص است بیان داشت: از همان ابتدای طلبگی معصوم باشید و آن را برای فردا نگذارید، طلبه باید از پایه اول عصمت داشته باشد، یعنی انواع گناه‌ها را بشناسد و از آن‌ها دوری کند، از شبهه دوری کند و اگر هم به شبهه‌ای برخورد کرد، سریع جواب آن از افراد ماهر در آن کار پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: درس خواندن برای طلبه اَوجَب است، اما درس و علم بدون تزکیه و تهذیب نفس و تقوا یتیم است و به علم شیطانی تبدیل خواهد شد و شادی طلبه باید تعقلی و تحلیلی باشد.

 

وی ادامه داد: شما طلبه‌ها موظفید به فریاد مردم برسید، اما نباید خودتان هم دچار بیماری‌ها و مرض‌هایی که مردم دچار آن شده‌اند شوید، شما باید نجات گر مردم باشید و نه اینکه خودتان هم احتیاج به نجات داشته باشید.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری عنوان کرد: مدرسه علمیه‌ای موفق است که در آن تهجد و ناله شبانه باشد، مدرسه علمیه‌ای موفق است که قدوم مبارک آقا امام زمان(عج) به آن باز شده باشد، سمت،جوع، سحر، عزلت و ذکر مداوم از اسبابی هستند که افراد ناقص را کامل می‌کنند.

 

این استاد اخلاف گفت: حضرت زین‌العابدین(ع) می‌فرماید، عقل دلیل سعادت است. روزانه به تفکر بپرداز، اگرچه کم باشد، حضرت علی (ع) هم می‌فرماید سعادتمند کسی است که به دنبال پند گرفتن از دیگران است و شقی کسی است که هوای و هوس او را گمراه کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هر قدمی که در جهت تحصیل برمی‌دارید، در مقابل آن یک قدم هم برای کوبیدن خواسته‌های نفسانی بردارید. برای مثال باید نفس اماره خود را با بیداری شب، نماز اول وقت، تلاوت قرآن کنترل کرد.

 

آیت‌الله صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: طلبه‌ای که مسأله‌ای را به دیگران یاد دهد ولی خودش رعایت نکند، بدرد نمی‌خورد، علم طلبه زمانی به درد می‌خورد که همراه با عمل صالح باشد و از شب و روز خود استفاده وافی را ببرد. ذکر لااله الا الله و صلوات بر محمد و آل محمد دو ذکری هستند که در عالم خلقت نمونه ندارند، این دو ذکر شاه کلید تمام مشکلات هستند./846/پ202/ب4

ارسال نظرات