۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۶۳۷۵۹
قاری برتر مسابقات قرآن حوزه های علمیه:

برخورداری از هنر حفظ و قرائت قرآن از مهم ترین شؤون طلبگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شجاع گفت: طلاب باید به این باور برسند که شؤون طلبگی از قرآن و هنرهای قرآنی جدا نیست و یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغ در جامعه، قرائت قرآن با لحن زیبا و جذاب و حفظ کلام الله مجید است.
قرآن کريم قرآن مجيد

حجت الاسلام مهدی شجاع، دارنده رتبه اول ششمین دوره مسابقات قرآن حوزه های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: از سن 5 سالگی در محضر پدر و با تشویق های مادرم، شروع به یادگیری قرآن کردم و در سال 1373  رتبه اول دومین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن دانش آموزان کشورهای اسلامی را کسب کردم.

 

وی که از سال 1378 به عنوان قاری و مؤذن حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به انجام وظیفه مفتخر است، افزود: در سال 1377 وارد حوزه علمیه مشهد شدم  و  ابتدا در مدرسه علمیه سلیمانیه و سپس در رشته کلام اسلامی در مدرسه علمیه عالی نواب مشغول به تحصیل شدم و هم اکنون در سال دوم درس خارج حوزه در حال تحصیل هستم.

 

حجت الاسلام شجاع خاطر نشان کرد: در ششمین دوره مسابقات قرآن حوزه های علمیه سراسر کشور که اردیبهشت ماه در شهر همدان برگزار شد، رتبه اول رشته قرائت را کسب کردم.

 

اولویت با مباحث قرآنی است یا حوزوی؟

این قاری برتر درباره این که اولویت با مباحث قرآنی است یا دروس حوزوی، تصریح کرد: به نظر بنده نباید بین مباحث قرآنی و حوزوی، تفکیک قائل شد؛ در واقع هر دو در یک قالب قرار دارند و آن قالب، وظایف یک روحانی است.

 

وی ادامه داد: وظایف یک روحانی به ویژه با رشد و گسترش جامعه در ابعاد مختلف و لزوم پاسخگویی روحانیت به این نیازها، ایجاب می کند که روحانیت هم علوم حوزوی را به درستی و با عمق هر چه بیشتر فرا گیرد و هم به صورت فعال در عرصه های قرآنی از تلاوت و حفظ و تدریس قرآن گرفته تا ترجمه و تفسیر کلام الله وارد شوند.

 

حجت الاسلام شجاع تصریح کرد: در واقع یکی از شؤون مهم طلبه در عصر حاضر که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته- هنر تلاوت و قرائت کلام الله مجید و به تبع آن حضور در مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم است.

 

مشکلات حوزه علمیه در عرصه های حفظ،  قرائت و تفسیر  قرآن

قاری برگزیده مسابقات قرآن حوزه های علمیه کشور یادآور شد: یکی از مهم ترین عوامل در مسیر قرآنی شدن حوزه، تغییر نگاه طلاب نسبت به فعالیت های قرآنی است؛ یعنی باید به این باور برسند که شؤون طلبگی از قرآن و هنرهای قرآنی جدا نیست و یکی از مهم ترین ابزار تبلیغ در جامعه، قرائت قرآن با صوت و لحن زیبا و جذاب و حفظ کلام الله مجید است.

 

وی اضافه کرد: وقتی این نگاه در طلاب به وجود بیاید، آرام آرام به یک مطالبه عمومی تبدیل می شود و آن وقت است که مسؤولان حوزه، در اهداف، تصمیم گیری ها و طرح ها و برنامه ها، این مطالبه عمومی طلاب را در نظر می گیرند.

 

پیشنهاداتی برای ارتقای سطح مباحث و مسابقات قرآنی در حوزه

 قاری برتر مسابقات قرآنی درباره سطح مسابقات قرآن در حوزه، اظهار کرد: پیشنهاد اول به مسؤولان حوزه علمیه این است که در جهت پیشرفت مباحث قرآنی، سیره گفتاری و رفتاری رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار دهند و به آن عمل کنند.

 

وی افزود: حضور رهبری در جمع قاریان و حافظان کشور و تجلیل و تقدیر از آن ها و همچنین برگزاری مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حضور ایشان، تاکید بر لزوم دغدغه مندی مسؤولان نظام نسبت به حمایت از فعالیت های قرآنی و پیگیری مجدانه مطالبات جامعه قرآنی کشور، برگزاری محافل و جلسات انس با قرآن و تلاوت قاری مصری در حضور ایشان، تاکید مداوم بر گسترش برنامه های قرآنی در رسانه و تحت پوشش قرار دادن فعالیت های قرآنی سراسر کشور در صدا و سیما، حاکی از نوع نگاه ویژه رهبر انقلاب به مباحث قرآنی است که باید در دستورکار مسؤولان قرار گیرد.

 

حجت الاسلام شجاع  خطاب به طلاب جوان گفت: طلاب  با شور و نشاط وارد مباحث هنرهای قرآنی شوند و با تشکیل کلاس ها، جلسات و محافل قرآنی، فضای حوزه علمیه را قرآنی تر کنند که البته حتما از برکات بیشمار دنیوی و اخروی آن بهره مند خواهند شد.

 

این قاری حوزوی تصریح کرد: به صورت ویژه و عملی پیشنهاد می کنم که معاونت قرآن و عترت در شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان برای هماهنگی و انجام و رشد فعالیت های قرآنی تشکیل شود.

 

اهمیت تکریم فعالان قرآنی

وی گفت: این جمله معروف رهبر انقلاب را یادآوری می کنم که فرمودند: «قهرمانان قرآنی را تکریم کنید»؛ یکی از عواملی که باعث ایجاد انگیزه و انرژی مثبت در ذهن و دل طلاب برای حضور در فعالیت های قرآنی می شود، قطعا همین فرمایش است.

 

حجت الاسلام شجاع در پایان از مسؤولان شورای مدیریت حوزه به ویژه مسؤولان فرهنگی به خاطر نگاه ویژه به مباحث قرآنی قدردانی کرد./859/ت302/ب5

 

ارسال نظرات