۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۲۶۴۳۶۶
استاد حوزه علمیه:

دیدن امام زمان در گرو رهایی از غبار تن، روح و تعلقات دنیایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: برای دیدار با امام زمان، باید بتوانیم ابرهای حائل بین خود و امام زمان را کنار بزنیم تا دیدگان ما به جمال یار روشن شود، چون غبار تن و روح و تعلقات دنیایی مانع دیدن امام زمان(عج) می‌شود.
حجت الاسلام محمد خليلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمد خلیلی، استاد حوزه علمیه شنبه شب در چهارمین برنامه شمیم ظهور در کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) کاشان با اشاره به چگونگی ولایت و امامت ولی عصر(عج) در زمان غیبت کبری گفت: در زمان غیبت، امام زمان نوّاب خاصی دارند که اداره جامعه از سوی این بزرگواران انجام می شود.

 

وِی در مورد اسرار غیبت امام زمان گفت: یک ادله در کتاب بیان می شود که غیبت برای محفوظ ماندن از ستمکاران است، بنابراین اگر مسأله غیبت نبود مجبور به بیعت با آنها می‌شود که این ها مسائل ظاهری غیبت است.

 

حجت الاسلام خلیلی گفت: امام صادق می فرماید علت و حکمت غیبت همان حکمتی است که در غیبت دیگر انبیاء و اوصیا بود مانند حضرت موسی که 40 روز در کوه طور بوده است.

 

وی با اشاره به این که غیبت امام زمان یک کار الهی و از اسرار الهی است، یادآور شد: تمام مسائلی که در کتب برای غیبت نوشته شده است، هیچکدام مسأله اصلی غیبت نیست چرا که امام صادق(ع) می فرماید سرّ غیبت امام زمان را ما انبیاء می دانیم که زمان ظهور حضرت فاش خواهد شد.

 

این استاد حوزه علمیه یادآورشد: جابر ابن انصاری از رسول خدا سؤال کرد آیا شیعیان در زمان غیبت از امام زمان(عج) بهره ای خواهند برد، رسول اکرم(ص) گفت، بله شیعیان امام زمان در زمان غیبت، از نور و روشنی او بهره خواهند گرفت همانطوری که خورشید وقتی پشت ابر قرار می گیرد با وجود این که خورشید ظاهر نیست اما از گرما و نورخورشید بهره مند هستیم.

 

به گفته وی، بهره مندی از وجود امام زمان(ع) در زمان غیبت مانند بهره مندی از نور و گرمای خورشید است، زمانی که ابرها بین خورشید و زمین قرارگرفته اند.

 

حجت الاسلام خلیلی در ادامه با اشاره به این که اگر خورشید نباشد، تمام موجودات از بین خواهند رفت، یادآور شد: اگر امام زمان(ع) هم نباشد، تمام نظام هستی از هم می پاشد و امروز آسمان و زمین به برکت وجود صاحب الامر ولی عصر است، لذا با بقای حضرت دنیا باقی می ماند و این اولین بهره وجود امام زمان در زمان غیبت است.

 

به گفته وی حتی اگر امام زمان غایب باشد اما آثار حیات‌بخش خودش را دارد و همه از وجود حضرت بهره‌مند هستند.

 

این استاد حوزه علمیه غیبت امام زمان(عج) را ظاهری دانست و با اشاره به این که امام زمان بین ما است اما ما او را نمی بینیم گفت: امام زمان در بین شیعیان قراردارد اما غبار تن و روح و تعلقات دنیایی سبب شده است تا او را نبینیم.

 

وی افزود: همان طوری که خورشید پشت ابر را نمی توان از روی زمین دید اما با اوج گرفتن در آسمان و بر فراز ابرها خورشید قابل دیدن است، گفت: اگر ما بتوانیم اوج بگیریم و حجاب ابرها را برداریم حضرت را خواهیم دید.

 

به گفته وی، وقتی زمینی هستیم و به زمین چسبیدیم و اوج نمی گیریم ابرها مانع دیدن خورشید است، اما اگر ابرهای نفسانی و خودخواهی را کنار بزنیم و اوج بگیریم از آن بالا می‌توان خورشید را دید، از این رو هر کسی به اندازه استعدادش از خورشید بهره‌مند خواهند شد.

 

حجت الاسلام خلیلی یادآور شد: عملکرد و گناهان شیعه است که شیعه را از دیدن امام زمانش محروم می کند، بنابراین ما شرایط پذیرایی از امام زمان را با سازندگی درونی و تطبیق دادن خود با قرآن باید فراهم کنیم.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: بهترین نوع انتظار عمل به وظایف شخصی و تلاش برای سازندگی جامعه است و ما باید در عین این که خود را می‌سازیم، تلاش کنیم تا جامعه را هم بسازیم و آن را برای ظهور آماده کنیم.

 

شایان ذکر است، برنامه شمیم ظهور امام زمان همراه با نمایشگاه از سوی کانون فرهنگی نینوا به مدت یک هفته تا نیمه شعبان در کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) کاشان و با حضور سخنرانان و کارشناسان در امر مهدویت، همراه با نقد کتاب برگزار می شود./1307/پ202/ح

ارسال نظرات