۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۲۶۴۵۲۴

اختتامیه نخستین جشنواره قاب سرخ برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه نخستین جشنواره قاب سرخ با موضوع گلزار شهدا و با حضور تنی چند از مقامات لشکری و کشوری در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
قاب سرخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره قاب سرخ با حضور حجت الاسلام سید‌محمد‌حسن ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید محمد‌‌‌علی شهیدی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رحیمیان و اسفندیاری، از مسؤولان جشنواره، یوسف زینال زاده، رییس هیأت داوران جشنواره و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، یک‌شنبه دهم خرداد‌ماه در محل باغ دفاع مقدس برگزار شد.



حجت الاسلام شهیدی ضمن تشکر از حضور نایب رییس مجلس در این مراسم، گفت: همان‌گونه که پس از واقعه عاشورا پیام کربلا از سوی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به گوش عالم رسید و عاشورا در تاریج جاودانه شد، امروز نیز مردان جامعه ما با الگو قرار دادن امام سجاد(ع) و زنان ما نیز با پیروی از حضرت زینب(س) باید واقعیات و ارزش‌های دفاع مقدس را به نسل‌های بعد منتقل کنند.



در بخش دیگری از این مراسم، رحیمیان از مسؤولان جشنواره با بیان پیام جشنواره، تصریح کرد: جشنواره قاب سرخ می‌تواند آغازی برای فعالیت‌های فرهنگی بنیاد شهید در زمینه عکاسی معاصر ایران شود، زیرا از 180 سال پیش که هنر عکاسی پای به عرصه تحولات اجتماعی گذاشت و به‌مدت بسیار کوتاهی پس از آن در سال 1844 به ایران وارد شد، راهی طولانی را طی کرد تا یک‌سال قبل از انقلاب اسلامی با وجود نداشتن زمینه‌های آموزشی در این زمینه به اوج کارکرد خود رسید.



وی افزود: عده‌ای از عکاسان در سال‌های 56 و 57 تحولات اجتماعی آن دوران را که عموما برخورد گارد نظامی با مردم بود را به تصویر کشیدند و با وجود حضور تعداد زیادی از خبرنگاران خارجی در ایران، باز این خبرنگاران داخلی بودند که شاخص‌ترین آثار را ثبت و ضبط کردند.



قاب‌های سبز دیروز با قاب‌های سرخ امروز پیوند خورده‌اند

رحیمیان با اشاره به گنجینه بی‌نظیر به‌‌جا مانده از دوران جنگ که حدود یک میلیون و پانصد هزار قطعه عکس است، خاطر‌نشان کرد: از همان ساعات اولیه جنگ تحمیلی، عکاسی از جنگ نیز علی‌رغم نداشتن تجربه عکاسان از مقوله جنگ، آغاز شد و همان‌طور که نقش عکاسی در تحولات انقلاب اسلامی بسیار پر رنگ بود، عکاسی جنگ نیز قدرت بسیاری داشت و تبدیل به یک سند ماندگار شد.



مسؤول جشنواره در پایان، ضمن اشاره به فعالیت‌های جشنواره امسال در حوزه عکاسی دفاع مقدس، اضافه کرد: در حوزه عکس‌هایی که از گلزار‌های شهدا ثبت شده است می‌توان گفت که؛ قاب‌های سبز دیروز با قاب‌های سرخ امروز پیوند خورده‌اند.



در عکاسی دفاع مقدس قداست جبهه و جهاد ثبت شد


در بخش دیگری از این مراسم، اسفندیاری ضمن خیر مقدم به تمامی دوستداران عکاسی و دفاع مقدس، گفت: عکاسی جنگ آثاری از حوزه هنری است که به ثبت وقایع جنگ می‌پردازد، در ژانر عکاسی جنگ بر خلاف سایر کشور‌ها در ایران و در امر دفاع مقدس بیشتر آثار به ثبت موقیعت‌های انسانی در راستای دفاع از آرمان‌های میهن عزیزمان را داشتیم، زیرا عکاسی کمک می‌کند تا مخاطب بداند چه رخ داده است.



وی با بیان این موضوع که در عکاسی دفاع مقدس قداست جبهه و جهاد ثبت شد، خاطر‌نشان کرد: عکاسی دفاع مقدس ما عاری از هر‌گونه خشونت است و در آثار ثبت شده از آن دوران چیزی جز راز و نیاز رزمندگان و شجاعت آنان دیده نمی‌شود، موضوعاتی که می‌توان درباره آن‌ها ساعت‌ها به بحث و گفت‌و‌گو نشست.



دبیر جشنواره ضمن تشریح فعالیت‌های این دوره از جشنواره، اضافه کرد: حدود 3000 قطعه عکس از طریق فراخوانی که داده شد به دبیر‌خانه جشنواره رسید که پس از داوری 5 استاد دانشگاه که عضو هیأت داوران بودند، 200 عکس برای ثبت در کتابی که در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد انتخاب شدند، 72 عکس نیز برای به نمایش در آمدن در نمایشگاه فکه انتخاب شد که قرار است این آثار در شهر‌های دیگر نیز به نمایش در بیایند، 9 قطعه عکس نیز که توسط عکاسان از فضای گلزار‌های شهدا گرفته شده است امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.



وی در پایان، گفت: در آینده نزدیک در حوزه فضای مجازی جشنواره قاب سرخ فعالیت خود را آغاز می‌کند و به تفکیک استان، شهر و عکاس، آثار این عزیزان در فضای اینترنت در دسترس بازدید کنند‌گان فضای مجازی قرار می‌گیرد.



در ادامه این مراسم، زینالی با قرائت بیانیه پایانی هیأت داوران، تاکید کرد: هنر حقیقی لزوما توحیدی است و خاستگاه واقعی و دغدغه اصلی آن، انسان است، وظیفه هنرمند نیز این است که با توجه به این موضوع که هنر عکاسی در واقع هنر بیداری است، بتواند از این ابزار هویت بخش استفاده کند و متعهدانه واقعیات را به تصویر بکشد.



وی اضافه کرد: جشنواره قاب سرخ افتخار داشت تا با دریافت صد‌ها عکس، چه از طریق فضای مجازی و چه ارسال پستی، در اشاعه و نشر ایثار و شهادت گامی مهم را بردارد، پیشنهاد ما نیز این است که ضمن چاپ کتاب‌های عکس، نسبت به اجرای جشنواره‌های آتی در بخش بین‌المللی، کتاب‌های مصور در داخل و خارج از کشور نیز معرفی شوند.



اجرای برنامه‌های جنبی و معرفی نفرات برگزیده


در بخش پایانی این جشنواره در بخش حرفه‌ای نفر اول، خان ستاره ستاری، نفر دوم عطا رنجبر زیدانلو و نفر سوم احسان کمالی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند، در این بخش نیز اثر آقای امیر بهروزی شایسته تقدیر شناخته شد.



در بخش غیر حرفه‌ای نیز نفر اول حمیده شفیعی‌ها، نفر دوم محبوبه افشاری و نفر سوم مهدی کریمی به عنوان برگزید‌گان این بخش معرفی شدند، ضمنا آقای سعید قاسمی، شایسته تقدیر در بخش روستایی شد.



در بخش پایانی تقدیر این مراسم نیز، از خانواده شهید، سید مهدی میر افضلی تقدیر به عمل آمد و تندیس یادگاری جشنواره به هسر ایشان، خانم فاطمه عبدالحسنی تقدیم شد، در بخش تقدیر از جانبازان نیز، تندیس‌های جشنواره به آقایان بهزاد پروین قدس و محمود بدر‌فر اهدا شد./856/پ202/ب4

ارسال نظرات