۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۶۴۸۱۳

راهکارهای درمان سوء خلق

خبرگزاری رسا ـ ححت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به معالجه سوء خلق گفت: استعاذه و پناه بردن به خدا یعنی یک فهرست از برنامه‌ها و اقدامات برای اصلاح وضعیت. از لفظ استعاذه کاری ساخته نیست؛ ‌زیرا پناهندگی یک وضعیت است. یعنی انسان از سوء خلق فرار می‌کند و خود را به حسن خلق می‌رساند و در این مسیر، لحظه‌به‌لحظه از امداد خدای متعال کمک می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاج علی کبری، رییس امور مساجد تهران شامگاه دوشنبه 11خرداد ماه در جلسه ای از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، با اشاره به معالجه سوء خلق افزود: استعاذه و پناه بردن به خدا  یعنی یک فهرست از برنامه‌ها و اقدامات برای اصلاح وضعیت. از لفظ استعاذه کاری ساخته نیست؛ ‌زیرا پناهندگی یک وضعیت است. یعنی انسان از سوء خلق فرار می‌کند و خود را به حسن خلق می‌رساند و در این مسیر، لحظه‌به‌لحظه از امداد خدای متعال کمک می‌گیرد.


وی در ادامه افزود: شما هر چه قدر هم که خوش‌اخلاق باشید، ماه معظم شعبان، وقت تمرین خوش‌اخلاقی بالاتر است؛ زیرا ماه پیامبری است که در خلق، هیچ کس به او نمی‌رسد. چه بسا از دعاها و مناجات‌های ماه شعبان مهم‌تر، این باشد که انسان در این ماه سعی کند خوش‌اخلاقی شود و سهم خود را از حسن خلق افزایش دهد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به بیماری‌های جسمی و بیماری‌های مزمن که روی اخلاق تأثیر می گذارند افزود: اگر کسی توانست خود را درمان کند، که هیچ؛ اما اگر قابل درمان نیست، باید مراقبت کند و مراقب تأثیر آن بیماری روی اخلاقش باشد. پس کسانی که می‌خواهند اخلاق خوب داشته باشند، باید از نظر جسمی شرایط مطلوبی داشته باشند. بدن‌های خسته در معرض بداخلاقی و کم‌حوصلگی هستند.


رییس امور مساجد تهران در ادامه افزود: شناخت اهمیت، جایگاه، ابعاد و آثار حسن خلق است. چنانچه به این امور توجه اشته باشیم، پرواز می‌کنیم به سمت اینکه اخلاق خود را اصلاح نماییم. در روایاتی که قبلاً خواندیم، کافی است برای اینکه شوق تمایل به خوش‌اخلاقی را در ما شعله‌ور سازد. شناخت بداخلاقی و آثار دنیوی و اخروی آن هم خیلی مؤثر است و انسان باید آن را دنبال کند.


وی با اشاره به شناخت اولیا الهی افزود:  شناخت اولیای خدا و در بین آنها مخصوصاً پیامبر اکرم، نقش فوق‌العاده‌ای در خوش‌اخلاقی دارد. روش‌شناسی و سیره‌شناسی پیامبر خیلی در خوش‌اخلاقی تأثیر دارد.


حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به دید مثبت به هستی افزود: از اموری که خیلی به خوش‌اخلاقی کمک می‌کند و در محور شناختی و فکری محاسبه می‌شود، زاویه دید ما نسبت به جهان و دیگران است. در یک کلمه می‌توان گفت که مؤمن مثبت‌اندیش است و نگاهش به عالم، مقدرات الهی و دیگران مثبت است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که دچار عجب هستند نیز معمولاً بداخلاق می‌شوند. راهش معرفت نفس است. کسی که خودش را خیلی بالا می‌داند، دیگران در نگاهش تحقیر می‌شوند و وقتی که تحقیر شدند، به خودش اجازه می‌دهد که با آنها بداخلاقی کند. اما اگر توجه کرد که دیگران از او بالاتر هستند، بداخلاقی نمی‌کند. اگر پرده کنار رفت و خود را ببینی، سرت پایین می‌افتد. تکبر را هم معرفت نفس جبران می‌کند./817/پ202/ح

ارسال نظرات