۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۶۶۱۰۳
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

قضات با حسن خلق مردم را راضی کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی قوه قضائیه، گفت: قضات با احکام صادره نمی‌توانند همه را راضی کنند اما می‌توانند با حسن خلق و ادب آنها را نسبت به خود راضی کنند.
صادقي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در همایش روحانیت، قضا و قرآن که در مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: علما و قضات در دستگاه قضا درباره اخلاق حرفه‌ای و ارتباط با ارباب رجوع مسؤولیت و وظیفه سنگینی دارند.

 

وی افزود: در معاونت فرهنگی قوه قضا ظرفیت انسانی زیادی در راستای ارتقا و تعالی این دستگاه نهفته است که باید از آن استفاده شود همچنین تعالی دستگاه قضا باید از درون بجوشد.

 

در دستگاه قضا انس با قرآن، ترویج و عمل به آن پیگری می‌شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه، با اشاره به برنامه‌های معاونت در مسیر تعالی، عنوان کرد: ما در مسیر تعالی دستگاه قضا برنامه بزرگ انس با قرآن، ترویج و عمل به معارف آن را پیگیری می‌کنیم، ما باید این کتاب را از مهجوریت درآوریم، هر کس باید از خود شروع کند و انتظار می‌رود عالمان دین از خود و سپس از اطرافیان شروع کنند.

 

حجت‌الاسلام صادقی، در ادامه گفت: کلام رب‌العالیمن اشرف کلام و بزرگترین هدیه از طرف پروردگار برای بشریت است باید از انوار و ادعیه که بدون تحریف و نقص است بهره‌مند شویم.

 

وی با اشاره به نماز که باید در قوه قضا در صدر قرار گیرد، اظهار داشت: اقامه نماز در دستگاه قضا باید نسبت به سایر دستگاه‌ها وضعیت بسیار خوبی داشته باشد علما باید در اقامه نماز پیشگام در دعوت باشند اصل نماز به جماعت است اگر نشد به فردی خوانده می‌شود.

 

نماز جماعت واجب نیست اما بی‌اعتنایی به آن حرام است

معاون فرهنگی قوه قضائیه، افزود: روایات متعدد درباره نماز آمده که نماز جماعت واجب نیست اما بی‌اعتنایی به آن حرام است اگر جماعتی در محفلی برپا می‌شود و ما در جماعت شرکت نکنیم مصداق بی‌اعتنایی به نماز است.

 

حجت‌الاسلام صادقی، با اشاره به حیله شیطان مبنی بر منصرف کردن شخص از نماز جماعت، بیان داشت: شیطان برای فرار انسان از فیض جماعت انواع حیله‌ها را به کار گرفته و الهام می‌کند از جمله آن اولویت دادن رسیدگی به کار مردم نسبت به نماز جماعت است، در حالی‌که پیامبر(ص) هیچ‌گاه نماز جماعت را به این بهانه‌ها ترک یا به تاخیر نمی‌انداختند.

 

وی افزود: نماز اول وقت به جماعت حق‌الله است ما با اقامه درست نماز و روحیه گرفتن از ارتباط درست با خدا می‌توانیم روحیه سالم و صحیح گرفته و درست به کار خود برسیم.

 

باید نماز جماعت در قوه قضا فرهنگ‌سازی شود

معاون فرهنگی قوه قضائیه، در ادامه گفت: نماز بالاترین نماد عبادت خداوند و توحید است اگر به این امر بی‌اعتنایی شود به اصل حق‌الله بی‌اعتنایی کرده‌ایم بنابراین باید در مجموعه دستگاه قضا افرون بر علما همه همکاران در نمازهای جماعت حضور داشته و این مساله فرهنگ‌سازی شود.

 

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به مساله اخلاق در قوه قضا ابراز کرد: مساله دیگری که باید به صورت ویژه همه به آن اهتمام داشته باشیم اخلاق موعظه‌ای و حرفه‌ای است ما تا آخر عمر محتاج موعظه هستیم موعظه حیات بخشیدن به دانسته‌های ما است.

 

وی افزود: بسیاری از دانسته‌ها در وجود انسان وجود دارد اما زنده نیستند زمان موعظه این دانسته زنده شده و انسان را از غفلت خارج می‌کند.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه، با اشاره به اخلاق ارتباطی و حرفه‌ای، عنوان  کرد: دستگاه قضا در معرض انواع فشارهای عصبی است که می‌تواند چهره خشن در انسان ایجاد کند شما قضات باید برای این مورد پدافند حسن خلق، احترام، گفتار و کرامت دیگران نگاه‌ ویژه داشته باشید.

 

قضات با حسن خلق و ادب طرف مقابل را راضی کنند

حجت‌الاسلام صادقی، افزود: شما قضات با احکام صادره نمی‌توانید همه را راضی کنید اما می‌توانید با حسن خلق و ادب آنها را نسبت به خود راضی کنید.

 

وی در ادامه گفت: عمده مشکل مردم نسبت به دستگاه قضا همین سوء خلق است که از علما انتظار می‌رود در ارتباط با تخلفات اصلاح‌گری داشته باشند، باید تکریم، احترام به طرف مقابل، عظمت و کرامت در ظاهر شما قضات نمایان باشد تا طرف مقابل نیز در برابر شما خاضع شود.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان ضمن درخواستی از قضات خاطرنشان کرد: شما قضات یاد دادن اخلاق حسنه را با برخورد خوب به دیگران آموزش دهید ما حق نداریم حتی به مجرمان اهانت کنیم./807/پ202/ب4

ارسال نظرات