۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۶۶۲۳۶
رحیم پور ازغدی:

هدف تعلیم و تربیت، سازگار کردن انسان با محیط اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هدف تعلیم و تربیت سازگار کردن انسان با محیط اجتماعی است، گفت: طبق این برنامه جامعه رشد می یابد و هدف آموزش و پرورش اجتماعی کردن کودک است و در غیر این صورت انسان خلاق متولد نمی شود.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین نشست تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی سازمان بسیج مستضعفین که بعد از ظهر امروز به همت سازمان بسیج فرهنگیان در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد، با بیان اینکه سی سال زمانی طولانی برای پاسخگویی به ضعف نظم آموزشی است، اظهار داشت: برای برخی تحولات 30 الی 40 ساله زمان کوتاهی است و بیش از نیم قرن وقت لازم است تا وضع نظام آموزشی تغییر کند.

 

وی اظهار داشت: در حوزه اهداف تعلیم و تربیت تکلیف ما روشن است و ما داری منابع غنی و آیات و روایات بسیاری در این رابطه هستیم و حتی در غالب دعا هم به مساله تعلیم و تربیت اشاره شده است.

 

این فعال فرهنگی با اشاره به دعای امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) دعا می کنند که خدایا فرزندان نسل بعد از ما را تن سالم، عقاید درست و اخلاق انسانی برخوردار بگردان.

 

رحیم پور ازغدی سه ضلع ادیان، ابدان و اخلاق را در مسؤولیت های آموزش پرورش روشن دانست و اظهار داشت: ما باید برای هر سه بعد برنامه ریزی کنیم و کلاس هایی را تشکیل دهیم.

 

وی با بیان اینکه این حق نسل بعد از ما است که ادب صحیح را به آنها آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: همه مشکلات ما محصول نداستن و نا آگاهی از ادب زندگی است و آموزش و پرورزش و نظام آموزش عالی در این رابطه مسؤول است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تربیت دینی و مدنی دچار دوگانگی نیست و در عالم نظام تربیت دینی و به سبک زندگی اسلامی توجه می شود و در نظام مدنی و تربیت لائیک تربیت دینی امر شخصی است و به سبک زندگی و نیازهای زندگی توجهی ندارد.

 

رحیم پور ازغدی ارتباط خاستگاهی بین گفتمان و گفتمان سازی را مهم دانست و گفت: همان گونه که یک حرف در جدول عمودی و افقی را نمی توان برداشت و هر دو سطح به هم خواهد ریخت.

 

وی با اشاره به عوامل موثر در جامعه نظام آموزشی عنوان کرد: نسبت آنها معنا دار است و دوگانگی مذهبی دینی و شیعی نداریم، اگر چیزی واجب و مستحب شده است به دلیل سود واقعی آن در دنیا و آخرت است، اگر حرام شود به دلیل ضرر آن است.

 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه روابط غیر اخلاقی برای تربیت نسل آینده خطرناک است، عنوان کرد: عدم توجه به موارد اخلاقی منجر به این می شود که نظام تربیتی به هم بریزد و عامل ایجاد خشونت، فرو پاشی پیوندهای نسبی، ترک تربیت اطفال و اختلال در نظام تعلیم و تربیت می شود.

 

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: متفکران اسلامی از شیعه و نظام فقهی دارای نظریاتی در رابطه با تعلیم و تربیت هستند و متاسفانه این نظریات در چند قرن اخیر متوقف شد، ما در هزار سال قبل فیلسوف تعلیم و تربیت داشته ایم که نظریات فیلسوفان غرب را نقد و تغییر داده اند و مواردی به آن افزودند.

 

وی انسان را دارای جسم عقل، اعصاب و روان، ذوق دانست و اذعان داشت: تربیت رساندن انسان به بذر کمال در همه امور زندگی او است.

 

این فعال فرهنگی با انتقاد از افرادی که تنها برخی مفروضات حفظی را آموخته اند گفت: این افراد حتی اعتماد به نفس ندارند و ناکارآمد در جامعه هستند و توجه به آن در مفروضات علوم اسلامی باید در نظر گرفته شود.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به نظریه پردازان غرب و تعریف آنها از انسان و زندگی خاطر نشان کرد: در این نظریه که مبانی آن قابل نقد است، 150 نظریه درباره انسان اجتماعی مطرح کردند و تا کنون نزدیک به 150 نظریه رد شده است.

 

وی با معرفی اسپنسر به عنوان یکی از این نظریه پردازان گفت: او معتقد بود که وظیفه تعلیم و تربیت آماده کردن دانش آموز برای نبرد با زندگی و وارد جنگ قدرت و ثروت شود خودش صدمه نبیند و جامعه هم رشد کند و همان تنازل بقاء است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نظام مدارس جهان از نظریه این نظریه پردازان کپی برداری کرده اند و ما بدون بررسی از آن کپی برداری کرده‌ایم.

 

رحیم پور ازغدی گفت: بدون شناخت هدف نمی توان داوری کرد که کدام برنامه آموزشی کارآمد و یا ناکارآمد است و باید قبل از آن تعریف صحیح آن را بشناسیم و بدانیم چه محصولی می خواهیم به دست آوریم.

 

وی با بیان اینکه نظام تربیتی در شهرهای مختلف باید متفاوت باشد، اظهار داشت: باید یک نگاه فلسفی رادیکال به این قضیه باید داشته باشیم و نباید این سرمایه و انرژی را بیهوده مصرف کرد.

 

این فعال فرهنگی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: ویل دورانت در انتقادی به اسپنسر که متفکر غرب است، معتقد بود که اگر اسپنسر نبود و نظریه پردازی نمی کرد، صدمه به آموزش پرورش وارد نمی شد، چرا که امروز با وجود مدارس بسیار انسان های با اخلاق انسانی برای اعتماد کردن به تعداد انگشت های دست است.

 

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه هدف تعلیم و تربیت سازگار کردن انسان با محیط اجتماعی است، گفت: طبق این برنامه جامعه رشد می یابد و هدف آموزش و پرورش اجتماعی کردن کودک است و در غیر این صورت انسان خلاق متولد نمی شود./818/پ202/ب4

ارسال نظرات