۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۶۶۵۲۶
آیت الله مکارم شیرازی:

قبل از اثبات جرم و صدور حکم نباید پرونده ای رسانه ای شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: دستگاه قضا نباید قبل از اینکه مدارک کافی را به دست آورده و قبل از صدور رأی، اطلاعاتی از پرونده‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار دهد؛ ورود بحث به رسانه‌ها قبل از صدور حکم مضرات فراوانی دارد.
آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار مجموعه معاونین دادگستری کل استان تهران با ذکر فرازهایی از نامه امام علی (ع) به مالک اشتر اظهار داشت: ملتی که حق ضعفا را از اقویا نگیرد هرگز روی سعادت را نخواهد دید؛ گرفتن در اینجا غیر منقطعه است؛ یعنی در گرفتن این حقوق لکنت زبان جایی ندارد و این احقاق حقوق باید با قاطعیت انجام شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: اقویا که همیشه می‌توانند به حق خود برسند و در بعضی موارد بیشتر از آن را می‌گیرند٬ این ضعفا هستند که برای رسیدن به حقوق خود به کمک نیاز دارند و باید شما مراعات حال آن‌ها را کرده و نگذارید حقوق ضعفا پایمال شود تا جامعه به سعادت مورد نظر امام علی (ع) دست یابد.
 
این مرجع تقلید کار دستگاه قضایی کشور را از دو جهت دارای اهمیت توصیف کرد و گفت: نخستین جهت این است که این دستگاه بیش از سایر دستگاه‌ها مورد توجه مردم است؛ مردم دستگاه قضایی را شاخص نظام می‌دانند؛ خوب و بد حکومت را با دستگاه قضایی آن می‌سنجند؛ تا دستگاه قضا و فعالیت‌های آن در نظر مردم مثبت نباشد بقیه امور نظام را قبول نمی‌کنند.
 
وی به اظهارنظرهای خلاف واقع عده‌ای گوشه‌ نشین اشاره کرد و ابراز داشت: می‌گویند احکام قضایی کشور مربوط به 1400 سال پیش است و کارایی لازم را ندارد؛ وظیفه ما و شما است که جهانی و جاودانی بودن آن را به مردم نشان دهیم؛ اگر ضعف و سستی در این احکام ایجاد شود مردم اصل اسلام را دارای نقص تلقی می‌کنند.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: سیستم قضایی به تنهایی می‌تواند کاری کند که نظام و اصل اسلام در چشم مردم معتبر شود؛ بنابراین باید سعی شود تا با استفاده از احکام موجود و صدور احکام قاطع و اسلامی نظام اسلامی را در دیده همگان بالا ببرید.
 
این مرجع تقلید ادامه داد: احکام اسلامی فراوانی راجع به قضاوت در دین مبین اسلام موجود است؛ قضات باید سعی کنند تا به همه این احکام آشنا باشند؛ احکامی که دستوراتی در تمام شؤون از جمله حرکت‌های قاضی مانند نظر کردن به طرفین٬ قعود یا قیام٬ عجله نکردن و صدور رأی با قاطعیت و شجاعت و مانند این‌ها را را به او سفارش می‌کند.
 
وی تصریح کرد: پرونده‌های طویل العمر یکی از عیوب سیستم قضایی کشور است؛ این عیب را می‌توان با مقدماتی در بحث بروکراسی رسیدگی به پرونده‌ها از بین برد؛ بنده از پرونده‌ای خبر دارم که بیست سال در دستگاه قضا در حال پیگیری است.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به رسانه‌های جنجالی کشور اظهار داشت: دستگاه قضا نباید قبل از اینکه مدارک کافی را به دست آورده و قبل از صدور رأی، اطلاعاتی از پرونده‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار دهد؛ ورود بحث به رسانه‌ها قبل از صدور حکم مضرات فراوانی دارد.
 
این مرجع تقلید ادامه داد: با اطلاع رسانه‌ها قبل از اینکه قاضی حکم را صادر کند عموم مردم در ذهن خود برای فرد حکمی را صادر کرده‌اند؛ دوم اینکه با صدور این حکم عمومی قاضی دیگر نمی‌تواند مخالف دیدگاه عموم رأیی را صادر کند چون صدور حکم واقعی باعث ایراد تهمت‌هایی مانند گرفتن رشوه از سوی مردم به قضات و سیستم قضایی و نظام جمهوری اسلامی می‌شود.
 
وی افزود: ارقام و اعداد سوء استفاده‌هایی مانند جریانات اخیر حتی پس از صدور حکم دادگاه نباید اعلام رسمی شود؛ این باعث می‌شود که دشمنان نظام استفاده کرده و آن را در راستای تضعیف نظام اسلامی به کار گیرند؛ بویژه در این موارد که چند مورد پشت سر هم اتفاق می‌افتد.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره وکلای دادگستری گفت: در بعضی از موارد دیده شده است که اگر بر فرض بزرگ ترین جنایت کاران هم وکیل بخواهند وکلایی هستند که این وکالت را قبول می‌کنند و حتی برای قبول پرونده به فکر این نیستند که طرف مورد نظر در پرونده حقی دارد یا نه؛ مشکل دیگر مقدار حق الوکاله این وکلاست که مردم مستضعف نمی‌توانند از پس آن برآیند و حق خود را به دست آورند.
 
گفتنی است در ابتدای این جلسه نماینده معاونین دادگستری کل استان تهران از فعالیت‌های این اداره درباره پرونده‌های داخلی و خارجی گزارشی را ارائه کرد./836/پ202/ش
ارسال نظرات