۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۶۶۸۷۵
استاد حوزه علمیه قم:

آداب زیارت جامعه کبیره راه تقرب به درگاه الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که زیارت جامعه کبیره مانند فرش قرمزی است که انسان برای ورود به درگاه الهی پهن می‌کند، گفت: این دعا آداب تقرب و شرف یابی به درگاه الهی و اهل‌بیت (ع) را به انسان می‌آموزد.
«شرح زيارت جامعه کبيره»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم خراسانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در آستانه حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان این‌که زیارت جامعه کبیره مانند فرش قرمزی است که انسان برای ورود به درگاه الهی پهن می‌کند، گفت: این دعا آداب تقرب و شرف یابی به درگاه الهی و اهل‌بیت (ع) را به انسان می‌آموزد.

 

وی افزود: در زندگی پرتلاطم دنیا انسان نیازمند سخن گفتن با معبود ازلی و معشوق ابدی است و اهل‌بیت (ع) در قالب دعا آداب مناجات به درگاه الهی را به انسان تعلیم می‌دهند و به انسان می‌آموزند که چگونه با مخلوق خود و عالی‌ترین هستی‌بخش کائنات سخن بگویند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که زیارت جامعه کبیره یکی از زیباترین دعاهایی است که از اهل‌بیت (ع) به ما رسیده است، تصریح کرد: این دعا به ما می‌آموزد که چگونه در پیشگاه خداوند بندگی کنیم.

 

خانم خراسانی اظهار کرد: بندگی انسان در پیشگاه خداوند در این است که انسان به حقیر بودن خود در مقابل ذات پروردگار پی ببرد و هرچه تواضع انسان در مقابل خداوند بیشتر باشد ادب او هم در عالم افزایش می‌یابد.

 

وی با اشاره به این‌که باید در زندگی خود تا جایی که می‌توانیم با ادعیه از جمله زیارت جامعه کبیره مأنوس باشیم، ادامه داد: زیارت جامعه کبیره آداب بندگی را به انسان آموزش داده و یک فرهنگ‌نامه بندگی است و اگر انسان بتواند به معارف عمیق این دعا دست یابد خواهد توانست در آستانه بندگی در ردیف عارفان و متقین قرار گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که خواندن دعاها موجب رشد معنوی انسان می‌شود، اظهار کرد: دلیل این‌که دعاهای زیادی از ائمه و پیامبران الهی به ما رسیده است همین رشد شخصیتی انسان‌ها است.

 

خانم خراسانی بابیان این‌که سیر در مسیر بندگی خداوند تنها باادب بندگی ممکن می‌شود، ادامه داد: کسی که در مقابل خداوند تسلیم محض باشد خواهد توانست بنده خوبی باشد ولی بنده‌ای که ابتدا مصلحت‌اندیشی‌های مادی را در نظر گرفته و پس‌ازآن دست به عمل می‌زند نمی‌تواند آن‌چنان‌که شایسته است در مسیر بندگی خداوند توفیق کسب کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: عالی‌ترین درجه‌ای که انسان می‌تواند در زندگی به آن برسد مقام عارفان است و عارفان کسانی هستند که در زندگی تسلیم محض خداوند بوده و هرچه خداوند بفرماید بدون چون‌وچرا به پذیرش آن گردن می‌دهند و تسلیم هستند./837/پ202/ی

ارسال نظرات