۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۲۶۷۰۲۰
به همت حوزه هنری اصفهان؛

آیین گشایش همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری در تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری فردا عصر با حضور اقبال‌شناسان بین‌المللی ایرانی و خارجی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار می‌شود.
همايش اقبال لاهوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، آیین گشایش «همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری» فردا 24 خردادماه از ساعت 17 با حضور مقامات فرهنگی و اساتید و اقبال شناسان کشورهای مختلف در حوزه هنری برگزار می‌شود.

 

10 مهمان خارجی از استادان و اقبال‌شناسان بارز برای حضور و سخنرانی درباره مقام علمی و فرهنگی علامه اقبال لاهوری دعوت شده‌اند.

 

سخنرانی محسن مؤمنی‌شریف رییس حوزه هنری، افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، اصغر دادبه و محمد بقایی(ماکان) از استادان ادبیات فارسی و اقبال‌شناس و همچنین قرائت پیام نخست وزیر پاکستان به این همایش و سخنرانی‌هایی از استادان خارجی از جمله زاهد منیرعامر از پاکستان، شریف حسین قاسمی از هندوستان، محمد افسر ره‌بین از افغانستان و اقبال صلاح‌الدین از اعضای خانواده علامه اقبال لاهوری، برخی از بخش‌های این مراسم است.

 

همچنین در این مراسم برای نخستین بار بخش‌هایی از فیلم مستند زندگی علامه اقبال لاهوری پخش خواهد شد، این مستند در روزهای آتی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نمایش داده می‌شود.

 

رونمایی از کتاب‌های علامه اقبال که به زبان اردو بوده و به زبان فارسی ترجمه شده است در مراسم افتتاحیه همایش علامه اقبال لاهوری صورت می‌گیرد، کتاب «بال جبرئیل» یکی از این کتاب‌هایی است که به صورت منظوم ترجمه و منتشر شده است.

 

همایش اقبال لاهوری با ارسال بیش از 50 مقاله از کشورهای مختلف برگزار می‌شود که پس از بررسی این مقالات از سوی هیأت علمی همایش، 10 مقاله منتخب در مراسم افتتاحیه این همایش معرفی می‌شوند و نویسندگان آن‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

از برنامه‌های روز‌های آتی این همایش برگزاری یک نشست تخصصی برای بررسی وضعیت آثار ترجمه شده فارسی به زبان اردو در شبه قاره است که در روز دوم این همایش برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، مراسم اختتامیه این همایش در اصفهان به همت حوزه هنری اصفهان و با حضور اقبال‌شناسان و اساتید بین‌المللی برگزار می‌شود./998/د101/ح

ارسال نظرات