۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۲۶۷۸۵۰
دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی:

تولید کنندگان سرداران عرصه اقتصادی کشور هستند / آیه نفی سبیل راهنمای کشورهای اسلامی در زمینه واردات است

خبرگزاری رسا ـ دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی گفت: سربازان دولت در عرصه اقتصاد و مقابله با تحریم، افزون بر دولت مردان، تولید کنندگان کشور نیز هستند، اگر تولید کنندگان را سرداران عرصه اقتصادی و کارگران را سربازان آن بدانیم، باید توسط دولت از آن ها حمایت جدی صورت گیرد.
حجت الاسلام مشيري

حجت الاسلام محمد هادی مشیری، دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار کرد: ما باید کاری انجام دهیم که نتیجه آن در زندگی دیگران نمود پیدا کند و یا از آن سود ببرند، یعنی به گونه ای عمل کنیم که کسانی که در کنار ما هستند از محصول کار ما برای تأمین معاش خود استفاده کنند.


وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند: «خداوند فردی را که کار نیکویی انجام دهد و آن [کار] را محکم و متقن گرداند، مورد رحمت قرار می دهد»، تصریح کرد: در حوزه کار و تولید ملی باید محصولی تولید شود که برای جامعه و مردم مفید باشد تا کسانی که می خواهند از آن حمایت کنند دچار مشکل نشوند، برای نمونه، ساخت خودروهای داخلی.


کار و تأمین معاش، عبادت است


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی تصریح کرد: کار برای انسان آثار و برکاتی را به همراه دارد که باید انسان آن ها را مدنظر داشته باشد و نیز می توان به کار به عنوان یک مقوله عبادی نگاه کرد و در همین زمینه احادیث بسیار سودمندی از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار وجود دارند که همگی بیانگر اهمیت و جایگاه رفیع کار در دین مبین اسلام است؛ از جمله این که «الکاد لِعیاله کَالمُجاهد فِی سبیلِ الله :کسی که برای اداره زندگی و معیشت عیال خود تلاش کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند».


حجت الاسلام مشیری با بیان ضرورت درآمد حلال در زندگی، خاطرنشان کرد: درآمد فرد زمانی حلال می شود که به صورت صحیح انجام شود و مصرف کننده از آن رضایت داشته باشد، امیرمؤمنان امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: «در پی کسب سرعت انجام کار نباشید، بلکه به دنبال کیفیت خوب آن باشید زیرا مردم از میزان زمان تولید نمی پرسند بلکه از کیفیت ساخت آن سوال می کنند» و از طرفی درآمد حرام سبب از بین رفتن برکت از زندگی و نیز مانع استجابت دعا می شود.


وی افزود: توصیه شده است در اسلام  فرد سرمایه داری که نیاز به کار کردن  ندارد، تلاش کند تا دیگران از آن استفاده کند، در گذشته نیز افراد متمکن  دائم کار می کردند تا افزون بر این که بیکار نباشند از اضافه درآمد خود نیز به نیازمندان انفاق کنند.


ایران یک خانواده 70 میلیون نفری است


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی، مردم ایران را یک خانواده بزرگ دانست و تصریح کرد: خانواده 70 میلیونی ایران باید به نیازهای اصلی یکدیگر توجه داشته باشند چرا که هرگز جدا از هم نیستند و نباید به گونه ای باشد که عده ای درآمد بالایی داشته و بدون مشکل باشند در حالی که گروهی با درآمد بسیار پایین و نیازمند در کشور وجود داشته باشند. این به دور از انسانیت است.


آیه نفی سبیل؛ راهنمایی برای واردات کشور


حجت الاسلام مشیری با اشاره به آیه نفی سبیل در قرآن که خداوند در قوانین و شریعت اسلام هیچ گونه راه نفوذ و تسلط کفار بر مسلمین را باز نگذارده و هر گونه راه تسلط کافران بر مسلمانان بسته است، اضافه کرد: بر این اساس در هیچ شرایطی تسلط کفار بر مسلمانان جایز نیست.

 

وی افزود: آیه نفی سبیل در واقع به عنوان راهنمایی برای مسلمانان است برای این که از کجا محصول و کالا به کشور اسلامی وارد کنند بنابراین اگر قرار بر واردات باشد، کشورهای مسلمان نسبت به اروپایی ها در اولویت هستند و باید تا جایی که امکان دارد مقاومت کرد تا کالاهای خارجی(دشمن اسلام) وارد ایران نشود.


وی با یادآور شدن این که ایران با وجود تحریم های حداکثری در هسته ای، هوا و فضا و نظامی، جزو 10 کشور اول دنیا است، اظهار کرد: کوتاهی و غفلت در چند ساله اخیر سبب شده تا در عرصه های دیگری مانند خودروسازی که تحریم نبودیم به استقلال نرسیم  و تمام این ها به خاطر نداشتن همت و روحیه جهادی در برخی تولید کنندگان داخلی است.


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی تأکید کرد: مبلغان باید به جوان ها و تولید کننده ها علو همت و عزت مندی را یادآوری و آموزش دهند چرا که این باعث می شود  ایران در مقابل غرب به زانو درنیاید و به استقلال کامل در تمام عرصه اقتصادی دست پیدا کند.


ضرورت اعطای تسهیلات بانکی به تولید کنندگان


حجت الاسلام مشیری با بیان این که تولیدکنندگان باید عمل خود را عبادت بدانند، تصریح کرد: خدواند دوست دارد که عده ای  در جامعه کار کنند تا کشور اسلامی در مقابل غرب و دشمن ایستادگی کند و موفق شود و دیگر این که در کنار آن ها، افرادی نیز از این درآمد ارتزاق و امرار معاش داشته باشند؛ تولید کننده باید با علو همت و تولید باید متقن و صحیح باشد یعنی در کار تقوای تولید داشته باشد که مردم با اعتماد و اطمینان تولیدات آن ها را خریداری کنند.

 

وی تأکید کرد: دولت باید نسبت به تولیدکنندگان تسهیلاتی ارائه دهد اما متأسفانه دولت قبلی و نیز دولت کنونی در این زمینه به خوبی عمل نکردند در صورتی که می توانند با افزایش معافیت های مالیاتی و گمرکی این امر را تسهیل کنند.


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به اختلاس های کلان در سیستم بانکی کشور، اظهار کرد: اگر این اختلاس ها در عرصه تولید به مصرف می رسید، امروز در حوزه کارآفرینی و اشتغال زایی توسعه بسیار خوبی ایجاد می شد.


تولیدکنندگان سرداران عرصه اقتصادی کشور هستند


حجت الاسلام مشیری خاطرنشان کرد: سربازان دولت در عرصه اقتصاد و مقابله با تحریم افزون بر دولت مردان، تولید کنندگان کشور نیز هستند، اگر تولید کنندگان را سرداران عرصه اقتصادی و کارگران را سربازان آن بدانیم، باید توسط دولت از آن ها حمایت جدی صورت گیرد.


وی به ضرورت استفاده مردم و تحمل کردن تولیدات داخلی، به رغم وجود مشکلاتی که در برخی از آن ها وجود دارد اشاره و تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند  که یکی از نزدیکان خود از این راه امرار معاش می کند و از طرف دیگر حمایت آن ها از تولید کنندگان داخلی باعث کاهش آمار بیکاری، اتفاقات ناگوار و ایجاد امنیت روانی و اجتماعی می شود.


حمایت از تولیدات داخلی مانع  امتیاز دادن به دشمن و تسلط آنان بر امت اسلام می شود


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: ما از کالاهای داخلی استفاده می کنیم از این جهت که دشمنی خود را با کسانی نشان دهیم که دشمنی آن ها با ایران تاریخچه چند صد ساله دارد و می خواهند برای ما تصمیم گیری کنند و ما محصولاتشان  را به زور تحریم و با چند برابر قیمت استفاده کنیم از این رو حمایت از تولیدات داخلی سبب می شود که ما در این عرصه به دشمن امتیاز ندهیم  و او نسبت به ما در این عرصه ترغیب نشود و در نتیجه  دستش خالی بماند چرا که این از آموزه های اهل بیت(ع) است و حق نداریم با دادن امتیاز به دشمن باعث تسلط آن ها بر کشور جمهوری اسلامی  شویم.


حجت الاسلام مشیری اظهار کرد: رسانه و مبلغان باید مبانی صحیح تولید و اهمیت آن را برای تولید کننده و کارگر تبیین کنند، باعث ایجاد فضای هم افزایی بین کارگر و کارفرما، تشریح شرایط کنونی جامعه برای مردم و ترغیب به استفاده تولیدات داخلی و نیز ایجاد فضا برای مطرح کردن مشکلات تولید کننده و کارگر در حوزه تولید شوند تا این اطلاع رسانی دقیق و آگاه ساختن سبب شود دولت با انجام عملکردهای مناسب(معافیت های مالی، تسهیل وام) سبب رفع یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم یعنی بیکاری شود.


وی با بیان این که حضرت رسول(ص) در حوزه کار و کارآفرینی و ایجاد اشتغال ورود پیدا می کردند، اظهار کرد: در طول تاریخ اسلام، پیامبر(ص) و ائمه (ع) در کنار فعالیت های خود، کارهایی انجام می دادند که جنبه تولید داشته باشد و دیگران نیز از آن بهره ببرند.

 

لزوم تشویق بانک ها به سرمایه گذاری در بخش تولید داخلی


دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی به وجود اقتصادهای ربوی در بانک اشاره کرد و گفت: بهتر این است که بانک داران را در به کار گیری  این سرمایه های ربوی و سودهای گزاف در عرصه تولید تشویق کرد تا بانک داری به جای گردش سرمایه، به بنگاه و یک شغل کاذب تبدیل نشود؛ رسانه ها در شفاف سازی و اطلاع رسانی این امور برای اندیشمندان و نخبگان نقش اساسی دارند تا آن ها از وقایع موجود جامعه آگاه شوند و بتوانند از مواضع درست حمایت کنند./844/ت301/ب5

ارسال نظرات