۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۶۸۰۵۴
استاد حوزه علمیه:

حکمت روزه ماه رمضان پایداری اخلاص است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه طالبیه با اشاره به فضائل معنوی روزه‌داری، گفت: روزه در حقیقت آزمایش اخلاص مؤمن و مایه تثبیت اخلاص است.
ماه رمضان

حجت الاسلام سیدودود اصلی نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه عالی طالبیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تشریح فضیلت و حکمت روزه‌داری، اظهار داشت: روزه در حقیقت آزمایش اخلاص مؤمن است، امیرمؤمنان(ع) مى فرماید؛ «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق» روزه براى آزمایش اخلاص مردم است.


وی افزود: روزه در خلوص عمل بسیار مؤثر است، یعنى کسى که روزه مى گیرد و تمامى روز را با همه امکان خوردنی ها و آشامیدنى هایى که در اختیار دارد، در عین حال امساک مى کند، جز اخلاص به پیشگاه حضرت حق مفهومى دیگر ندارد.

 

این استاد حوزه بیان داشت: روزه نه تنها مایه ابتلا و آزمایش است، بلکه تمرینی برای خلوص عمل و نیت است، چنانچه حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه در حکمت روزه و روزه داری می فرمایند؛ «والصیامَ تثبیتا لِلاخلاصِ» خداوند متعال روزه را برای پایداری اخلاص و تثبیت آن واجب کرده است.


وی در ادامه گفت: امیرمؤمنان(ع) فرمودند؛ «أعْضاؤکم شهوده وجوارحکم جُنوده، وضمائرکم عُیونه وخَلَواتکم عِیانه» مواظب باشید، بدانید در خلوت و جلوت، نهان و آشکار، در محضر خدای سبحان هستید؛ روزه دار در خلوت و جلوت از تناول امساک دارد با آنکه می تواند در خلوت از این امساک دست بردارد؛ از این رو است که روزه در جهت اخلاق عبد است.


حجت الاسلام اصلی‌نژاد تصریح کرد: وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، کم کم به باطن روزه پی می‌برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می‌کشاند؛ خدای سبحان فرمود «الصّوم لى وأنا أجزى به» روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا می‌دهم؛ این‌که فرمود؛ روزه مال من است، خصوصیتی را می‌رساند که قابل ملاحظه و دقت است.


وی ابراز داشت: این روایت در انسان شوق ایجاد می‌کند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی‌کند و تا تلاش نکند، نمی‌رسد، وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزای روزه‌دار را بر عهده گرفته است.


این استاد حوزه علیمه تبریز در پایان تصریح کرد: امیرمؤمنان می فرماید؛ «و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب» و یکى از دلائل وجوب روزه این است که روزه ماه رمضان سپر است از عقاب الهى، یعنى روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصى انسان است، که به وسیله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست مى آید./854/ت302/ب4

ارسال نظرات