۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۲۶۸۱۶۲
استاد حوزه تبیین کرد؛

بیان 10 شاخصه زندگی قرآنی در سوره حمد و بقره

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که قرآن کتاب زندگی و هدایت انسان است، به تبیین 10 شاخصه زندگی قرآنی و متعالی در سوره حمد و بقره پرداخت.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) بعدازظهر پنج‌شنبه در آستانه کریمه اهل‌بیت (ع) بابیان این‌که قرآن کتاب زندگی و هدایت انسان است، به تبیین 10 شاخصه زندگی قرآنی و متعالی در سوره حمد و بقره پرداخت.

 

وی افزود: نخستین شاخصه زندگی قرآنی که در سوره حمد بیان‌شده توکل بر خداوند است و به مؤمنان یادآوری شده که انسان مؤمن تمام زندگی خود را با توکل به خدا آغاز می‌کند و در تمامی امور خود بر خداوند تکیه دارد.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که شکرگزاری یکی دیگر از درس‌های قرآن برای مؤمنان است، تصریح کرد: انسان باید در همه حال شکرگزار نعمات الهی باشد و همواره از خداوند به سبب نعمت‌هایی که به او داده است قدردانی و تشکر کند و تجلی شکرگزاری در رضایت‌مندی انسان از خداوند قابل‌مشاهده است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی بابیان این‌که سومین شاخصه زندگی قرآنی مهربانی است، ادامه داد: قرآن به ما می‌فرماید که خداوند بخشاینده و مهربان است و ماهم باید به تبعیت از معبود خود باهم مهربان بوده و در روابط فردی و خانوادگی خود مهربانی را اصل قرار داده و سعی کنیم نسبت به هم مهربان باشیم و از خشونت علیه یکدیگر پرهیز کرده و همدلی و هم‌زبانی را الگوی خود قرار دهیم که در قرآن 118 بار صفت رحمان و رحیم بودن خداوند مورد تأکید قرارگرفته است.

 

وی اظهار کرد: توجه به معاد و روز قیامت از دیگر شاخصه‌های زندگی مؤمنانه است و در قرآن کریم همواره انسان به گرایش به معاد و آماده شدن برای این روز دعوت‌شده و یکی از وجوه تمایز جامعه اسلامی از جوامع غربی همین آمادگی برای آخرت و معاد است درحالی‌که در جوامع غربی معاد بی‌معنا بوده و تنها برای ساخت زندگی همین دنیایی تلاش می‌کنند.

 

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به این‌که یکی دیگر از شاخصه‌های جامعه دینی عبادت خداوند است، گفت: جامعه دینی به عبادت پایبند بوده و عبادت یکی از بخش‌های مهم زندگی روزانه آنها را تشکیل می دهد.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسمی عبادت جمعی را دیگر شاخصه زندگی قرآنی عنوان کرد و گفت: اسلام دین عبادت و هویت جمعی است و در اسلام هیچ‌چیز محبوب‌تر و باشکوه‌تر از عبادت جمعی نیست.

 

وی جست‌وجوی صراط مستقیم را از شاخصه‌های مهم زندگی مؤمنانه برشمرد و افزود: قرآن همواره به دنبال معرفی صراط مستقیم به ما بوده و ما را در این مسیر هدایت می‌کند و از ما می‌خواهد در زندگی قرآنی خود از الگوهای برجسته یعنی پیامبران، رهروان پیامبران یعنی ائمه (ع)، شهدا و صالحین الگوبرداری کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم اجتناب از شیوه زندگی منحرفانه را دیگر شاخصه زندگی قرآنی عنوان کرد و گفت: در زندگی قرآنی انسان حق ندارد خود را به دشمن شبیه کند و در مقابل دشمن تواضع به خرج دهد و خواسته‌های دشمن را بپذیرد چون دشمن جز به نابودی ما راضی نخواهد شد و رسول خدا (ص) هم در رهنمودهای خود بیان کرده‌اند کسانی که با دشمن سازش کرده و خود را به شکل دشمن درمی‌آورند (سبک زندگی غربی) دشمن ایشان و دشمن خداوند هستند.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم با اشاره به این‌که در زندگی قرآنی مؤمن برای رسیدن به سبک زندگی قرآنی تلاش می‌کند، یادآور شد: در زندگی انسان مؤمن مسجد و دین‌مداری در متن زندگی مردم است اما بسیاری از کلیساها در غرب دچار انزوا شده‌اند./921/پ202/ی

ارسال نظرات