۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۶۸۲۱۶
آیت‌الله مظاهری:

زندگی مؤمنان واقعی خالی از خودمحوری و خودخواهی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه هشتم سوره انسان که می فرماید «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» گفت: در زندگی شیعیان باید انفاق، ایثارگری و از خود گذشتگی وجود داشته باشد و زندگی آنان باید خالی از خود محوری و خود خواهی باشد.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان صبح امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امیرالمؤمنین واقع در خیابان جی برگزار شد، به تفسیر سوره انسان اشاره کرد و گفت: این سوره شریفه تماماً در شأن اهل بیت به ویژه حضرت زهرا(س) نازل شده است.

 

وی با استناد به روایات معصومین افزود: در این سوره تمام نعمت‌های بهشتی آورده شده است، به جز ازدواج مؤمنان با حورالعین(که موجوداتی با چشمان بسیار زیبا هستند) که دلیل آن به خاطر احترام به وجود مطهر حضرت زهرا(س) است، زیرا مقرب ترین ملائک جزو خادمان حضرت فاطمه(س) هستند.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: شأن نزول این سوره مربوط به زمانی است که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیمار شدند و پنج تن آل عبا برای این که این دو امام بزرگوار سلامتی خود را به دست آورند، نذر کردند سه روز پشت سر هم روزه بگیرند.

 

وی ادامه داد: موقع افطار روز اول مسکینی به آن ها مراجعه نمود و طلب غذا کرد و آن ها تمام غذای خود را به آن فقیر دادند، موقع افطار روز دوم یتیمی به آنان پناه برد و آن ها دوباره کار روز اول را تکرار کردند و با فرا رسیدن موقع افطار روز سوم نیز اسیری به ایشان مراجعه نمود و آنان باز هم از دادن غذا به آن اسیر، مضایقه نکردند و آن ها این کار را فقط برای رضایت خداوند انجام دادند، بنابراین خداوند به خاطر سپاس‌گذاری از این کارشان، این سوره را در وصف ایشان نازل کرد.

 

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه به آیه هفتم این سوره که می فرماید «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا» اشاره کرد و افزود: شیعه واقعی باید به تعهداتش نسبت به همه موجودات، به ویژهً خدا و اهل بیت(ع) عمل کند و در عمل کردن به تکالیف دینی خود کوتاهی نکند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به آیه هشتم سوره انسان که می فرماید «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» گفت: در زندگی شیعیان باید انفاق، ایثارگری و از خود گذشتگی وجود داشته باشد و زندگی آنان باید خالی از خودمحوری و خودخواهی باشد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه به تفسیر آیه نهم که می فرماید«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» پرداخت و بیان داشت: در زندگی شیعه واقعی، تظاهر و ریا وجود نداشته و آنها اعمال خود را فقط و فقط برای رضایت خدا انجام می دهند و حتی از کسی انتظار ستایش کردن ندارند.

 

وی در ادامه با بیان این آیه که می فرماید«إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا» اشاره کرد و گفت: شیعه باید از حساب روز قیامت بترسد و یاد آن همواره نیرویی کنترل کننده برای او باشد.

 

حضرت آیت الله مظاهری در پایان و در تفسیر آیه یازدهم این سوره که می فرماید «فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا» به نکته ای قابل تأمل اشاره کرد و ابراز داشت: شیعیان در روز قیامت از شر آن روز( آتش جهنم) در امانند و در روز قیامت خداوند را با سرور و شادی ملاقات می کنند./939/پ202/ح

ارسال نظرات