۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۲۶۸۳۴۲
کارشناس مذهبی:

استجابت دعا در گرو معرفت به خود و پروردگار است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فصیح نیا با بیان این‌که عدم استجابت دعای نوع مردم به جهت عدم معرفت صحیح به خداوند و وجایگاه خود است، گفت: در روایات استجابت دعا در گرو معرفت و شناخت به خود و خالق هستی است.
رمضان کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام فصیح نیا، استاد حوزه علمیه تبریز امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند، ضمن بیان این‌که تمام بندهای دعای سحر با انی اسئلک آغاز شده است، گفت: در روایات استجابت دعا در گرو معرفت و شناخت است، معرفت به خود و پروردگار و خالق هستی است.


وی با اشاره به این مطلب که عدم استجابت دعای نوع مردم به جهت عدم معرفت صحیح به خداوند و وجایگاه خود است، ابراز داشت: شناخت عظمت و جایگاه علو خالق هستی و معرفت معنای حقیقی مسئلت که «انی اسئلک» و این‌که در محضر چه کسی نیاز و نیایش خود را بیان می داریم، در استجایت دعا موثر است.


این استاد حوزه در ادامه  با بیان این‌که این دعای زیبا، یک شکل و قالب سه فقره‌ای دارد که این قالب در کل دعا ثابت است، گفت: اسماء و صفات مختلف الهی در این قالب زیبا جای می‌گیرند و به این دعا شکل و حالت خاصی می‌بخشند.


وی افزود: این تکرار اوصاف الهی در هر بند از این دعا مخلّ فصاحت آن نیست بلکه این قالب سه فقره ای در هر بند و تکرار هر وصف در سه مرتبه مفید فایده است، تکرار اوصاف در هر مرتبه دارای جایگاه و فائده ای خاص است.


حجت الاسلام فصیح نیا در شرح «اللهم اِنّی اَسأَلُکَ مِن بَهائِک بِاَبْهاهُ و کُلُّ بَهائِکَ بَهیءٌ اللهم اِنّی اَسأَلُکَ بِبَهائِکَ کُلِّهِ»، اذعان داشت: معنای این فقره چنین است؛ خدایا! به در خانه‏ات آمده‌‏ام و از روشنترین جلوه های نورانیت مسئلت و درخواست دارم، خدایا! به درخانه‏‌ات آمده‏‌ام و از ذات مقدست به روشنترین از همه درخشندگی های تو درخواست دارم.


وی تصریح کرد: عارف جلیل القدر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در تفسیر «بسم الله ...» در کتاب اسرار الصلاه بیان دارد که در روایتی آمده است؛ «باء» بسم الله بهاء و روشنی خداوندی است.


حجت الاسلام فصیح در پایان خاطر نشان کرد: در سایه معرفت الهی شخص سائل در عالم اسماء و صفات بعضى از آن صفات را اَبْهىَ‏ و روشنتر از بعض دیگر و ذات مقدس خدا را اَبْهىَ‏ و روشن از همه صفات خداوند رویت می کند، و از نورانی ترین جمال الهی درخواست و نیاز خود را بیان می دارد./854/پ203/ب4

ارسال نظرات