۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۲۶۸۵۴۸
استاد حوزه علمیه:

بهترین اعمال اعتدال و میانه روی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فصیح نیا ضمن بیان این‌که بهترین اعمال اعتدال و میانه روی در ترس و امید است، گفت: شخص مؤمن دائما در خوف و رجا زندگی می کند.
حجت الاسلام فصيح نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام فصیح نیا، مدیر حوزه‎های علمیه مراغه، امروز در برنامه «اوباشدانلیق» شبکه سهند، با بیان این‌که جلال به معنای بزرگی قدر و منزلت و عظمت و کبریایی است؛ چنانچه قرآن کریم می فرماید؛ تبَارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ، ابراز داشت: عبد از خداوند جلال و عظمت الهی را مسئلت دارد چرا که جانشین و خلیفه الله و خمیر مایه پروردگار عالم است و سعی بر این دارد که خود را هرچه بیشتر به خالق هستی شبیه تر کند.

 

وی ضمن بیان این مطلب که در میان عرفا و صوفیان درباره جلال و جمال الهی دو تلقی وجود داشته است؛ گفت: اما در علم کلام صفات جمال که همان صفات ثبوتی الهی هستند، صفاتی هستند‎ که بر وجود کمال در خداوند دلالت می‎کنند مانند عالِم و علم، قدرت و قادر، خلق و خالق، ‌رزق و رازق و غیره.

 

این استاد حوزه ادامه داد: صفات جلال و یا صفات سلبی نیز صفاتی‎اند که یا بر سلب نقص از خداوند دلالت می‎کنند مانند غنی، واحد، قدوس، حمید و مانند آن و یا چون بر نقصان و فقدان کمال دلالت می‎کنند که از خداوند سلب می‎شوند، مانند: ترکیب، جسمانیت، مکان، جهت، ظلم، عبث.

 

وی افزود: انسان در توجه به صفات جمال الهی امید وار به رحمت الهی می گردد و در نظر به اوصاف جلالی از عظمت الهی خائف و ترسان از مقام ربوبی است؛ این همان خوف و رجا است که در روایات وارد شده است؛ شخص مؤمن در این دو حال زندگی می کند و در نظر به این اوصاف خائف و امیدوار است.

 

حجت الاسلام فصیح نیا در ادامه تصریح کرد: حضرت امیرمؤمنان می فرماید؛ «خیر الاعمال اعتدال الرجاء و الخوف» که بهترین اعمال اعتدال و میانه روی در ترس و امید است.

 

وی تصریح کرد: در این رابطه همچنین امام صادق (ع) می فرماید؛ «لَیس مِن عَبدٍ مؤمنٍ إلاّ و فی قَلْبهِ نُورانِ : نورُ خِیفَةٍ و نورُ رَجاءٍ» بنده مومنی نیست مگر اینکه دلش دارای دو نور است: نور ترس و نور امید، «لو وزن هذا لم یزد علی هذا، ولو وزن هذا لم یزد علی هذا»؛ اگر هر یک از این دو در مقایسه با دیگری سنجیده شوند هیچ کدام بر دیگری برتری نمی یابند و در میان آن دو اعتدال و میانده روی است.

 

مدیر حوزه های علمیه مراغه بیان داشت: در روایات آمده است که حضرت یحیی(س) بسیار گریان و در نظاره گری به اوصاف الهی متوجه صفت جلال خداوند می بود و در مقابل حضرت عیسی(س) نظاره گر وصف جمال الهی بود، حضرت یحیی(س) به حضرت عیسی(س) گفت گویا از غضب الهی در امن و ایمن هستی حضرت عیسی پاسخ داد که گویا تو از رحمت الهی مأیوس شده ای؛ وحی الهی نازل شد و بیان داشت کسی که بر من حسن ظن داشته باشد نزد من محبوبتر است.


«اللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ جَلالِکَ بِاَجَلِّهِ وَکُلُّ جَلالِکَ جَلیلٌ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِجَلالِکَ کُلِّهِ»؛ خدایا از تو خواهم به باشکوهترین مراتب جلالت با اینکه تمام مراتب جلال تو باشکوه است خدایا از تو خواهم به همه مراتب جلالت./854/پ203/ب4

ارسال نظرات