۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۶۸۷۳۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

با دنیا‌پرستی نمی‌توان علی وار زندگی کرد

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد حوزه علمیه گفت: امام علی(ع) دنیا را وسیله فریب و ضرر می‌دانست، از این رو کسی که در پی دنیاست نمی‌تواند ادعا کند که منش حضرت علی(ع) را دارد.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، بعد از ظهر یک‌شنبه 31 خرداد‌ماه در مسجد امیر(ع)، گفت: دنیا همیشه امری وابسته است و همیشه باید موضوعی باشد تا دنیا را توصیف کند و آن را موصوف خود قرار دهد.

وی افزود: از دیدگاه بزرگان دین اسلام، دنیا یک اصل بی ارزش است، از این رو پیامبر(ص) می‌فرماید؛ «دنیا را رها کنید و بگذارید برای اهلش، زیرا هر‌کسی از اهل دنیا بیشتر از مقدار کفایت خود برداشته است، به فلاکت رسیده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این‌‌که آبروی مومن ریخته نشود و دست او پیش کسی دراز نشود، همان حد کفایت زندگی در دنیا است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به آیه 185 سوره آل عمران، تاکید کرد: خداوند در قرآن و درباره مسأله دنیا می‌فرماید؛ «دنیا برای فریب است»، ضمن این‌که حضرت علی(ع) نیز می‌گویند؛ «دنیا سراسر فریب است و ضرر می‌زند».

وی با اشاره دیدگاه امام علی(ع) درباره دنیا، خاطر‌نشان کرد: حضرت علی(ع) همیشه می‌گفت که هیچ احتیاجی به دنیا ندارد، و حتی در زمانی که حاکم نیز بود نان جو می‌خورد و اعلام کرد که؛ دنیا را سه طلاقه کرده است، زیرا امیر مومنان(ع) معتقد بود که دنیا بسیار بی‌ارزش است.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امام علی(ع) بسیار در مورد بیت المال حساس بود، تصریح کرد: امیر مومنان(ع) شخصا هیچ علاقه به زرق و برق دنیا نداشت، اما در مورد بیت المال بسیار حساس بود و همیشه به کارگزاران خود دستور می‌داد که در کوچک‌ترین مسایل نیز مراقب باشند تا حقی در بیت المال از کسی تضییع نشود.

وی با انتقاد شدید از اختلاس‌های صورت گرفته، گفت: اگر کسی علی وار زندگی کند به هیچ وجه اختلاس‌های میلیاردی انجام نمی‌دهد.

حجت الاسلام علوی تهرانی در انتها با اشاره به داستانی از لقمان حکیم، خاطر‌نشان کرد: لقمان به پسر خود می‌گفت تا دنیای خود را به آخرتش بفروشد، زیرا کسی که این‌کار را انجام می‌دهد سود می‌کند، اما در نقطه مقابل فردی که آخرتش را به دنیایش می‌فروشد، هم در این دنیا و هم در آخرت ضرر می‌کند و خسر الدنیا و الآخره می‌شود.

گفتنی است، سلسله بحث‌های در خصوص زرق و برق دنیا و مانع بودن دنیا در مسیر کمال، در ایام مبارک ماه رمضان و هر روز بعد از ظهر در مسجد امیر(ع) انجام می‌شود./856/پ202/ب4

ارسال نظرات