۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۶۹۳۲۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

ضایع کردن عمر و جوانی از مصادیق منکر است/ خودباوری طلاب با برنامه ریزی صحیح احیا شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، تضییع عمر و جوانی را از مصادیق منکرات دانست و گفت: از دلایل تضییع عمر، فقدان مدیریت و برنامه ریزی است که این را در حوزه های علمیه نیز شاهد هستیم؛ در حالی که خروجی های حوزه بایستی کارآمد و کارآزموده باشند، متاسفانه در این زمینه هیچ کاری از جانب مسؤولان صورت نگرفته است.
ضایع کردن عمر و جوانی از مصادیق منکر است/ خودباوری طلاب با برنامه ریزی صحیح احیا شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسه نشست های تفسیر تخصصی قرآن کریم در مدرسه عالی نواب گفت: یکی از منکرات، ضایع نمودن جوانی و عمر است؛ منکرات فقط بدحجابی و بی حجابی نیست بلکه تضییع و اتلاف عمر نیز جزو منکرات محسوب می شود. 

 

وی ادامه داد: از دلایل تضییع عمر، فقدان مدیریت و برنامه ریزی است و این را در حوزه های علمیه شاهد هستیم؛ خروجی های حوزه بایستی کارآمد و کارآزموده باشند اما متاسفانه در این زمینه هیچ کاری از جانب مسؤولان ذیربط صورت نگرفته است.

 

این مفسر قرآن کریم افزود: اگر طلبه ای در ایام تبلیغ، بدون هیچ عذری برای تبلیغ در مناطقی که نیاز به یک مبلغ احساس می شود، حاضر نشود، مرتکب خطا شده است.

 

لزوم برگزاری کلاس های فوق برنامه در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: صرف خواندن دروس حوزه مشکلی حل نمی کند. باید احکام، تفسیر و عقایدی که در حوزه های دینی آموزش داده می شود توسط طلاب به جامعه تزریق شود. بیشترین کتاب در باب طهارت در حوزه نجف نوشته شده ولی آیا در سطح نجف ما شاهد طهارت و پاکیزگی ظاهری هستیم؟ دلیلش این است که مطالب و آموزه ها از کتاب به جامعه منتقل نشده است.

 

وی با بیان این که تبلیغ و تحصیل هیچ منافاتی با هم ندارند، گفت: طلبه وظیفه دارد هم به درس و بحث بپردازد و هم در به تبلیغ درست دین مبادرت ورزد و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان خاطره ای، افزود: من در ایامی که از دست رژیم پهلوی در روستای ابرده پنهان بودم، با آقای علیزاده و مرحوم دهشت مباحثه نهج البلاغه داشتم. یا در سال هایی که در مشهد بودم، در شب های ماه مبارک رمضان به اتفاق حاج سید احمد خاتمی، حاج آقای سعیدی، امام جمعه قم و برادران ایشان تا سحر مباحثه می کردیم و بعد از سحری و نماز استراحت می کردیم.

 

ضعف روند تحول در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تحول حوزه های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب بارها به مسؤولان حوزه ها فرمودند: «حوزه باید متحول شود». ولی ما شاهد این تحولات بنیادی نبوده ایم. حوزه باید افزون بر سال تحصیلی یک ساله، برای تابستان طلاب هم برنامه ریزی هوشمندانه ای داشته باشد.

 

اهمیت درک درست مفاهیم قرآنی

وی درباره لزوم درک مفاهیم قرآنی گفت: متاسفانه ما در حوزه های دینی قران پژوه نداریم. یعنی کسی که در کنار علوم رایج حوزوی به قرآن پژوهی نیز بپردازد. دوری از قرآن و عدم آشنایی کافی با آن باعث مشکلات بسیاری می شود.

 

وی ادامه داد: برداشت اشتباه از واژه ای از قرآن می تواند به عنوان تأیید ستم دیگران محسوب شود و اشکال دارد. برای مثال، در جلسه ای که در سیستان و بلوچستان با حضور علمای اهل تسنن برگزار شده بود شرکت کرده بودم. در این جلسه درباره آیه اطاعت(اطیعوا) بحث شد. برداشت ایشان از کلمه «اولوالامر» این بود که اوامر صاحبان قدرت در ممالک اسلامی باید اطاعت شود؛ یعنی دستورات فهد، صدام و امثالهم.

 

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: با این برداشت غلط، تمام جنایات صدام و آل سعود و امثال این ها تأیید و تمام جانیانی که با دستور این جنایتکاران، دست به جنایت زده اند تبرئه شده و در واقع در نزد خدا مأجور نیز هستند. برداشت دور از منطق، این آسیب ها را در پی دارد.

 

چرا باید نماز را عربی بخوانیم؟

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره کودکان و پاسخ درست به سوالات این گروه نیز گفت: سوالاتی که توسط کودکان پرسیده می شود باید به صورت مناسب پاسخ داده شود. یکی از سوالات رایج آنان این است که چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟.

 

وی در پاسخ خاطرنشان کرد: خداوند ناظم عالم هستی است و نظم را دوست دارد. خداوند حکیم دوست دارد که مؤمنان و پیروان دین به صورت یکپارچه عملی را انجام دهند و این یکپارچگی باعث وحدت بیشتر می شود. حال اگر قرار باشد که هر کسی با زبان خودش نماز بخواند، زمان ادای نمازها به خاطر تغییر زبان ها از حالت یکپارچگی در می آمد و شکل نامناسبی پیدا می کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه با ارائه تمثیلی زیبا گفت: تمام خلبانان موظف هستند فقط با یک زبان که انگلیسی است با هم ارتباط داشته باشند در غیر این صورت اگر قرار باشد خلبانی از آسمان لرستان رد شود باید لری بلد باشد. و برای گذر از آسمان کردستان نیازمند زبان کردی و در آسمان تبریز نیازمند زبان ترکی و غیره. بنابراین  اوضاع خیلی پیچیده می شد. یعنی هر خلبانی باید به زبان های زیادی مسلط باشد و این به راحتی ممکن نیست.

 

وی اضافه کرد: سوال دومی که معمولا کودکان می پرسند این است که آیا خداوند به نماز ما احتیاجی دارد؟ در قالب مثال می توان گفت، معماران و مهندسان می گویند اگر خانه رو به خورشید ساخته شود استاندارد است. حال اگر تمام خانه ها رو به خورشید ساخته شود، آیا به حال خورشید نفعی دارد؟ و اگر تمام خانه ها، پشت به خورشید ساخته شوند، آیا ضرری به حال خورشید دارد؟ خیر.

 

عدم خودباوری طلاب

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه حس خودباوری در میان طلاب بسیار کم رنگ است. باید برنامه ای تنظیم شود که این خود باوری را در بین طلاب احیا کند./861/پ201/ب5

ارسال نظرات