۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۶۹۴۹۵
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تشریح کرد؛

بایدها و نبایدهای کسب و کار حلال از دیدگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر این که کسبه باید برای امور دینی خود و به ویژه نماز اول وقت ارزش قائل باشند، از توجه صرف به مادیات گلایه کرد و گفت: کسبه باید هم به خانواده خود توجه داشته باشد و هم به فکر رفع نیازمندی های مردم باشند.
حجت الاسلام و المسلمين نکونام ، نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، پیش از ظهر امروز در دیدار با مسؤولان اصناف این استان، گفت:‌ اگر بتوانیم جایگاه ایمانی خودمان را بیشتر فعال کنیم، بهتر می توانیم به استانمان رونق همه جانبه ببخشیم.

 

امام جمعه شهرکرد با بیان این که اصناف، ابزار قضاوت عمومی هستند، یعنی وقتی می خواهند در رابطه با یک شهری قضاوت کنند، به اصناف آن شهر نگاه می کنند و درباره آن قضاوت می کنند، اظهار داشت: معمولا اصناف با همه افرادی که در شهر حضور دارند، ارتباط برقرار می کنند و به نحوی می توان گفت کسبه در دید همگان قرار دارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که نوع تعاملی که کسبه با مردم برقرار می سازد، مایه قضاوت آن ها است، افزود: به یقین اگر مؤمنانه برخورد کنید، می گویند مردم این شهر سراسر ایمانی اند، اما اگر خدای نخواسته در تجارت و کسب کوتاهی کنید و حق کسب و کار ادا نشود و اخلاق درست خود را نشان ندهد، طبعاً قضاوت دیگری خواهند داشت و این قضاوت را به شهر نسبت می دهند.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر این که اصناف پیشانی شهر هستند به بیان نکات مهم در مسأله کسب پرداخت و تصریح کرد: نخستین ویژگی و نکته ای که هر کاسب باید مدنظر داشته باشد این است که در همه احوال نگاهش به فضل و کرم خداوند متعال باشد و همه چیز را در طول اراده پروردگار متعال ببیند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که نگاه به فضل خدا یعنی زندگی و معاش و رزق و روزی خود را از خدا بخواهیم و کسب کنیم، خاطرنشان کرد: کاسب باید نگاهش سودمندانه باشد اما دلبسته این سود و مادیات نشود که اگر شد، خسران بسیاری می بیند.

 

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که اگر کاسب نگاهش خدایی شود، در معامله غش نمی کند و کلاه سر کسی نمی گذارد، افزود: نکته مهم دیگری که اصناف باید به آن توجه داشته باشند این است که بازار رونق داشته باشد چراکه اسلام از بازار بی رونق خوشش نمی آید.

 

وی با تأکید بر این که کسبه باید برای امور دینی خود و خصوصا نماز اول وقت ارزش قائل باشند، از توجه صرف به مادیات گلایه کرد و ابراز داشت: کسبه باید هم به خانواده خود توجه داشته باشد و هم به فکر رفع نیازمندی های مردم باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در کسب و معاشتان، تنبل نباشید و کسالت و بی حالی نورزید، چراکه بی حالی به کسب و رونق کسب ضرر می زند.

 

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که تجارت با خستگی سازگار نیست، خاطرنشان کرد: همیشه از قدیم بین مسجد و بازار یک رفاقت عمیقی وجود داشته است؛ بکوشیم این رابطه تنگاتنگ حفظ و تقویت شود.

 

وی به تأسی از فرمایشات پیامبر اکرم(ص)، کسب پاکیزه را تعریف کرد و افزود: آنچه در کسب به معنای واقعی رونق می دهد و در آمد کسب را به معنای واقعی کلمه انسان ساز می کند؛ کسب حلال و پاکیزه است که باید مورد توجه همه بازاری ها قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با نکوهش رواج قسم و دروغ در میان برخی کاسبان، به شاخصه های بهترین کسب اشاره کرد و گفت: در معامله دروغ نگویید و به مردم خیانت نکنید و در وعده ای که می دهید تخلف نکنید.

 

این مقام مسؤول با بیان این که کاسب باید انصاف داشته باشد و به هنگام طلب، فشار نیاورد و خدا را در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: مواظب باشید که به هنگام خرید کالا بد آن را نگویید و به هنگام فروش خوبی آن را، چرا که این نوع کسب و کار مورد تأیید اسلام نیست.

 

در آغاز این دیدار، حجت الاسلام کریم سرافراز، معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری، به تشریح اهمیت انجام این فریضه الهی در جامعه و آثار و برکات آن پرداخت.

 

حجت الاسلام سرافراز، تذکر لسانی را وظیفه مهم آحاد مردم به ویژه اصناف و بازاریان دانست و افزود: اگر به این وظیفه مهم اهمیت بدهیم و با زبان و گفتار لین و نرم و محبت آمیز برخورد کنیم، به یقین در جامعه اثر خودش را خواهد گذاشت./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات