۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۶۹۵۰۹
کارشناس دینی مطرح کرد؛

اهمیت پرداخت خمس در اسلام

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی گفت: دستور خدا است که یک پنجم اضافه درآمده خود بعد از مخارج زندگی را به عنوان خمس در اختیار رسول اکرم(ص) و ذریه او قرار دهید.
حجت الاسلام عبد الستار حيدري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام عبد الستار حیدری، کارشناس دینی سه ظهر امروز در جوار مضجع نورانی حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) در جلسه قرائت قرآن جوادالائمه(ع) روستای دارالسیاده علوی کاشان، گفت: اهل سنت خمس را مخصوص جنگ می دانند، اما شیعه هر مالی را که غنیمت گرفته باشد را مشمول خمس می داند و این غنیمت را مخصوص جنگ نمی داند، از این رو هر مالی که به عنوان سود بدست بیاوریم، باید خمس آن را پرداخت کرد.

 

وی با اشاره به این که خمس را می توان به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالانه پرداخت کرد، گفت: علما پرداخت خمس را سالانه در نظر گرفته اند تا از این طریق بعد از یک سال خرج کردن، خمس اضافه آن را پرداخت کنیم.

 

این کارشناس دینی گفت: برخی خود تصمیم می گیرند که مقداری از خمس را به یکی از سادات اقوام شان پرداخت کنند که در این موارد باید ابتدا از مرجع دین اجازه پرداخت آن را کسب کرد.

 

وی با اشاره به این که به گفته قرآن کریم خمس متعلق به خدا و رسول خدا است، گفت: سهم خدا یعنی آن پول در راهی خرج شود که خدا راضی است، از این رو فقهای شیعه نصف آن را به سادات فقیر اختصاص داده اند که دلیل آن می تواند حفظ سلسله سادات باشد.

 

به گفته وی، پرداخت زکات به سادات حرام است و فلسفه پرداخت خمس به سادات، متعهد بودن سادات به دین اسلام است، از این رو در تاریخ تشیع، بیشترین اشخاصی که به مقام مرجعیت رسیدند، از سادات بوده اند و زعامت شیعه در دست آن بزرگان بوده است.

 

حوزه های علمیه باید به وسیله مردم تقویت و اداره شوند

حجت الاسلام حیدری نصف خمس پرداختی را متعلق به امام زمان(عج) و در زمان غیبت، متعلق به مراجع شیعه دانست و گفت: فقهای شیعه جهت تقویت حوزه های علمیه، قسمتی از خمس را در این نهاد مصرف می کنند، چرا که حوزه های علمیه به هیچ منبع مالی دیگر وصل نیستند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این که حوزه های علمیه در تمام حکومت ها باید به وسیله مردم تقویت و اداره شود تا بتوانند در صورت لزوم، در برابر حکومت ظالم زمان خود بایستند، گفت: در زمان حال شاهد آن هستیم که علما و فقها به صراحت نقدهای خود را عنوان می کنند، چرا که وابستگی مالی به مسؤولان و نهادی ندارند.

 

به گفته وی، آیت الله سیستانی در اتفاقات اخیر حدود یک میلیارد دلار به مردم کمک کرد و ایشان بیشترین مقلد را در جهان دارد، از این رو علما می توانند با مالی که در اختیار دارند، در ترویج و حفظ دین اسلام خرج کنند.

 

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که امام رضا(ع) می فرماید خمس مانند ناموس ما است و خمس ما را از حکومت بنی امیه بی نیاز می کند، گفت: شخصی نزد بزرگی رفت و علت بی حجابی دختر خود را جویا شد که آن بزرگ علت آن را پرداخت نکرن خمس عنوان کرده و آن شخص با پرداخت خمس، فرزندش محجبه شد./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات