۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۶۹۵۷۰
آیت‌الله مظاهری:

کوتاهی کردن شیعه در تعلیم و تعلم در درگاه الهی پذیرفته نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان اگر عذر بیاورد و بگوید دسترسی نداشتم، فرشتگان به او می‌گویند آیا نمی‌توانستی فرار کنی و به جای دیگری هجرت کنی که دسترسی داشته باشی؟ نمی‌دانم و خوابم می‌آید و ضعیف هستم و زندگی روزمره نمی‌گذارد، دلیل عالم نبودن یا متعلم نبودن نمی‌شود.
 آيت‌الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان چهارشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم اصفهان گفت: به ما گفته‌اند که از ابتدا فرزند را به تعلیم و تعلم واداریم، از همان ابتدا به ما گفته‌اند که در گوش فرزند خود اذان بگویید.

وی افزود: بسیاری از بزرگان هنگام مرگ خود در مجلس علم رفته‌اند و مجلس علمی را ترتیب داده‌اند، تا در جلسه علم و علم‌آموزی از دنیا بروند، شیعه از نظر فقه مستغنی است، ما بیش از 30 هزار روایت در وسایل‌الشیعه داریم، از نظر روایات اخلاقی و اعتقادی در غنا است و باید از این روایات استفاده کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که انسان اگر بخواهد می‌تواند یاد بگیرد و بیاموزد، اظهار کرد: شاگردان امام صادق(ع) خواستند و شیعه را در روایات اخلاقی و اعتقادی و احکام مستغنی کردند و 400 کتاب نوشتند، انسان باید خود را مهیای تعلیم و تعلم بکند.

وی گفت: انسان باید رساله مرجع تقلیدش مانند موم در دستانش باشد، باید بخواهد تا بشود، متأسفانه ماها دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهیم چون نمی‌خواهیم که آخرت را ترجیح دهیم، ایرانی دارای استعداد و فهم بالایی است و هر کاری می‌خواهد بکند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: شاگردان امام صادق(ع) تلاش بسیاری کردند و ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم، این وضع تعلیم و تعلم ما، این وضع منبرها و مطالعه‌های ما بسیار بد است و باید بتوانیم جواب سؤال روز قیامت و اصحاب امام صادق(ع) را بدهیم.

وی با اشاره به این که تعلیم و تعلم واجب است، خاطرنشان کرد: همه شما شنیده‌اید که فرمودند «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمه»، طلب علم مانند نماز است، واجب است، خود قرآن می‌فرماید اگر جاهل مقصر شدید با تازیانه قهر ملائکه وارد آخرت می‌شوید.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز کرد: انسان اگر عذر بیاورد و بگوید دسترسی نداشتم، فرشتگان به او می‌گویند آیا نمی‌توانستی فرار کنی و به جای دیگری هجرت کنی که دسترسی داشته باشی؟ نمی‌دانم و خوابم می‌آید و ضعیف هستم و زندگی روزمره نمی‌گذارد، دلیل عالم نبودن یا متعلم نبودن نمی‌شود.

وی گفت: از ما می‌خواهند در احکام، اعتقادات و اخلاق عالم باشیم، از طرف دیگر هم ثواب بسیاری برای تعلیم و تعلم ذکر کرده‌اند، در روایت است که یک ساعت فکر کردن، ثواب یک سال عبادت را دارد و این مسأله کمی نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که شیعه می‌گوید قیاس و استحسان در فقه غلط است، شیعه از نظر منابع مستغنی است، شیعه هزاران کتاب حدیثی دارد حال اگر ما این کتاب‌ها را مطالعه نکنیم و رساله‌ها را مطالعه نکنیم در هنگام مرگ با تازیانه ملائکه مواجه می‌شویم./914/پ201/ج

ارسال نظرات