۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۶۹۶۰۰
نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد:

ماه رمضان بیمه کننده بندگان در برابر گناهان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: رمضان، شهرالله و با فضیلت ترین ماه در میان ماه ها بوده و لطف و منتی است که خداوند به بشر ارزانی داشته تا بیمه کننده بندگان در برابر گناهان در این ماه باشد.
حجت الاسلام حسناتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حسناتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد در ادامه شرح دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه که امروز در مسجد جامع نجف‌آباد برگزار شد، از راه های رسیدن به رضوان الهی را ماه مبارک رمضان بیان کرد و گفت: ماه رمضان لطف و منت الهی بر بشر است که خداوند چنین فضیلتی به این ماه داده است.

 

وی درباره علت فضیلت ماه رمضان در بین ماه های دیگر افزود: همان گونه که بعضی از روزها به یوم الله منسوب است همانند 22 بهمن در تاریخ انقلاب، ماه رمضان نیز به شهر الله معروف است و این به خاطر عظمت و ویژگی های خاص این روزها و ماه است که خداوند در این ماه قرار داده است.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه با اشاره به فراز «فَأَبَانَ فَضِیلَتَهُ عَلَى سَائِرِ الشّهُورِ بِمَا جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُمَاتِ الْمَوْفُورَةِ» تصریح کرد: امام سجاد در این فراز از دعا علت فضیلت و اهمیت این ماه را حرام شدن، حلال های الهی عنوان کرده است و این کار به خاطر احترام و تکریم این ماه است که خداوند انسان را از خوردن و آشامیدنی که تا قبل از این ماه حلال بوده است، منع و حرام می کند.

 

وی در ادامه بیان داشت: گاهی تصور می کنیم دین داری یعنی انجام دادن واجبات، در حالی که عبادت و دین داری تنها انجام دادن نیست، بلکه ترک کردن و انجام ندادن نیز نوعی عبادت و دین داری است و ماه رمضان ماه انجام ندادن است و همین عمل باعث بیمه شدن انسان در برابر گناهان می شود.

 

نماینده ولی فقیه در ادامه این دعا درباره مقرر بودن ایام و وقت روزهای ماه رمضان که فرموده است «وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَیّناً لَا یُجِیزُ جَلّ وَ عَزّ أَنْ یُقَدّمَ قَبْلَهُ، وَ لَا یَقْبَلُ أَنْ یُؤَخّرَ عَنْهُ» افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) گروهی به خاطر منافع دنیایی خود ایام حج را تغییر می دادند و خداوند این عمل آنان را کفر اعلام کرد و امام در این فراز درباره زمان ماه رمضان نیز همین بیان را دارند که زمان روزهای ماه رمضان مشخص و معین است و اگر کسی قبل یا بعد از این ماه را رمضان بداند، نوعی بدعت و حرام است.

 

وی با بیان فراز دیگری از این دعا تصریح کرد: «ثُمّ فَضّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَى لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمّاهَا لَیْلَةَ الْقَدْرِ...» شب قدر، بافضیلت ترین شب در میان شب های ماه مبارک رمضان است و دارای چنان برکتی است هزاران ملک در این شب نازل می شوند.

 

حجت الاسلام حسناتی در ادامه با اشاره به این که حضرت از این فراز به بعد لحن بیانشان عوض می شود و شروع به دعا کردن به درگاه الهی می کنند، گفت: حضرت با بیان «اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ» از خداوند می خواهد تا درک معرفت این ماه را به ما عنایت کند و بزرگی این ماه را به ما بچشاند تا بتوانیم در برابر آن چه در این ماه برای ما حرام کرده است، معرفت پیدا کرده و خود را از آن حفظ کنیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: معرفت نسبت به ماه رمضان و درک این روزها جز یاری و خواست الهی میسر نخواهد بود و اگر کمک و یاری خداوند نباشد، نخواهیم توانست یک روزه واقعی را درک کنیم چنان که حضرت علی(ع) می فرمایند چه بسیارند افرادی که روزه جز تشنگی و گرسنگی چیزی برایشان ندارد و اینان غافلان هستند.

 

امام جمعه نجف‌آباد در ادامه این دعا درباره ویژگی و مشخصات این ماه که حضرت در ادامه به آن اشاره کرده اند، گفت: برای درک و کسب معرفت این ماه حضرت در ادامه به زیبایی تمام اعضاء و جوارح انسان و اعمالی که نباید در این ماه انجام شود را بیان می کند «وَ التّحَفّظَ مِمّا حَظَرْتَ فِیهِ، وَ أَعِنّا عَلَى صِیَامِهِ بِکَفّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِیهِ بِمَا یُرْضِیکَ حَتّى لَا نُصْغِیَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ» که هر یک از اعضای انسان به طریقی دچار معصیت الهی می شود و باید آنها را حفظ کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: حفظ گوش از شنیدن سخنان لغو و بیهوده یعنی از کوچک‌ترین و کمترین کار چه رسید به غیبت یا تهمت، حفظ چشم ها از مناظر لهو و لعب، حفظ دست ها از وارد شدن به مال حرام، حفظ گام ها از ورود به مکان های ممنوع، حفظ شکم از ورود مال حرام و هر آنچه به هر یک از اعضا و جوارح مربوط می شود و این معنای روزه واقعی است که تا توفیق الهی نصیب انسان نشود، نخواهد توانست در این راه گام بردارد./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات