۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۱
کد خبر: ۲۶۹۶۹۶
امام جمعه بخشایش:

تقوا و خداترسی مهم‌ترین اثر روزه است

خبرگزاری رساـ امام جمعه بخشایش با بیان این‌که روزه به عنوان یگانه عبادت پنهانی سبب افزایش عاطفه می‌شود و اراده را تقویت می‌کند، گفت: تقوا و خداترسى، در ظاهر و باطن، مهم‏ترین اثر روزه است.
حجت الاسلام غفاري خطيب جمعه بخشايش
حجت الاسلام عبدالغفار غفاری ثانی، امام جمعه بخشایش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت: تقوى، به معناى خویشتن دارى از گناه است. بیشتر گناهان، از دو ریشه غضب و شهوت سرچشمه مى‏گیرند. و روزه، جلوى تندى‏هاى این دو غریزه را مى‏گیرد. و لذا سبب کاهش فساد و افزایش تقواست.
 
وی افزود: روزه آثار و برکات فراوانی دارد، روزه عامل تقویت اراده است، جنبه های مثبت اجتماعی و همچنین صحت بدن را در بردارد؛ چنانچه در روایت وارد شده است که «صوموا تصحوا» روزه بگیرید تا سالم باشید و از منظر دیگر انسان با روزه از شرایط زندگی فقرا مطلع می‌شود.
 
حجت الاسام غفاری ثانی ادامه داد: تقوا و خداترسى، در ظاهر و باطن، مهم‏ترین اثر روزه است. روزه، یگانه عبادت پنهانی است. دیگر عبادات چون  نماز، حج، جهاد، زکات و خمس در دید مردم است،  امّا روزه قابل دیدن نیست.
 
وی در آثار و فوائد روزه ابراز داشت: روزه، باعث تقویت عاطفه است؛ کسى که یک ماه مزه‏ گرسنگى را چشید، درد آشنا مى‏شود و رنج گرسنگان را احساس و درک مى‏کند. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: روزه، نصف صبر است.
 
امام جمعه بخشایش تصریح کرد: روزه مردمان عادّى، همان امساک و خوداری از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص افزون بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم است، و روزه‏ خاصّ‏الخاص افزون بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالى بودن دل از غیر خداست.
 
وی تأکید کرد: روزه، انسان را شبیه فرشتگان مى‏کند، فرشتگانى که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: هرکس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده مى‏شود.
 
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: چنانکه در حدیث قدسى نیز آمده است که خداوند مى‏فرماید: «الصوم لى و اَنَا اَجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مى‏دهم. اهمیّت روزه به قدرى است که در روایات پاداش بسیارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته‏اند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که روزه بر امّت‏هاى پیشین نیز واجب بوده، ولى روزه‏ ماه رمضان، مخصوص انبیا بوده است و در امّت اسلامى، روزه رمضان بر همه واجب شده است. از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است که فرمود: براى هر چیز زکاتى است و زکات بدنها، روزه است./854/ت302/ی
ارسال نظرات