۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۲۶۹۸۴۰
آیت الله مهدوی:

پیروی از عرفان های نوظهور ثمره ای جز انحراف عاید انسان نمی کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی، با بیان این که در زمان غیبت ما به نماینده امام زمان(عج) که مجتهد جامع الشرایط است مراجعه می کنیم و باید از ارتباط با مدعیان عرفان های نوظهور اجتناب کنیم، گفت: آن ها ارتباط پیروان با علما را قطع می کنند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابوالحسن مهدوي نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت: 2 راه برای رسیدن به اطاعت خداوند وجود دارد که یکی صعودی و دیگری نزولی است.

 

وی ادامه داد: در سیر نزولی و از بالا به پایین، ما ابتدا خداوند را می شناسیم و نسبت به پروردگار محبت پیدا می کنیم، سپس چون چهارده معصوم را نمایندگان و حجت خدا بر روی زمین  و منسوب به خدا می دانیم آن ها را هم دوست می داریم و از آن ها اطاعت می کنیم و اطاعت ایشان همان اطاعت خداست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در سیر صعودی و از پایین به بالا ابتدا با چهارده معصوم آشنا می شویم و ایشان را می شناسیم و وقتی صفات بی نظیر الهی نظیر منتهی در علم و حلم و کمالات دیگر را در آن ها می بینیم، نسبت به ایشان محبت پیدا کرده و وقتی می فهمیم آن ها نماینگان خدا هستند، پی به بزرگی و ربوبیت و قدرت لایزال الهی می بریم.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: در سیر نزولی ابتدا به علت می رسیم و سپس از علت به معلول می رسیم که به آن ثبوت می گوییم و در سیر صعودی ابتدا به معلول و سپس از معلول به علت می رسیم که به آن اثبات می گوییم. 

 

نماینده مجلس خبرگان ابراز داشت: در سیر صعودی وقتی که نسبت به اهل بیت(ع) محبت پیدا می کنیم، به یاد آیه "الله اعلم حیث یجعل رسالته" ، می افتیم و می فهمیم که بی جهت نبود که ملائکه در برابر خلقت انسان دهانشان بسته شد، زیرا ابتدا ملائکه نسبت به خلق انسان سؤال داشتند که خدایا اگر حمد و تقدیس می خواهی ما این کار را انجام می دهیم و الا چرا می خواهی موجودی را خلق کنی که بر روی زمین فساد و خونریزی کند.

 

وی توضیح داد: خداوند در برابر سؤال ملائکه از آیه "و علم الادم الاسماء کلها" ، استفاده کرد و وقتی حضرت آدم، اسماء چهارده معصوم را برای آن ها خواند، فهمیدند که اشتباه کرده اند و خداوند اصلاً جهان را به خاطر وجود چهارده معصوم(ع) خلق کرد و الآن هم به خاطر وجود امام زمان(عج) است که خداوند جهان را حفظ کرده است و معنای " لو لاک لما خلقت الافلاک" هم همین است.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: امام زمان(عج) در زمان غیبت ما را به حال خود رها نکرده اند و قبل از غیبت به مؤمنین گفته اند که که به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کنیم  و ما وقتی نسبت به امام زمان(عج) محبت داریم نسبت به نماینده ایشان هم که همان مجتهد جامع الشرایط است باید محبت داشته باشیم.

 

امام جمعه موقت اصفهان با انتقاد از روی آوردن بعضی از جوانان به عرفان های نوظهور و پوچ و بی فایده خواندن حلقه های به ظاهر عرفانی، افزود: جوانان نباید فریب این افراد را بخورند زیرا امام زمان ما را به رجوع به علما و مجتهدین توصیه کردند، حال آن که این افراد نه تنها مجتهد نیستند، بلکه مدعیان عرفان های نوظهور ارتباط پیروان خود با علما را قطع می کنند و با ابزارهای فریبنده نظیر ایجاد نور در مجالس خود جوانان را اغفال و توصیه به قطع ارتباط با دانشمندان دینی می کنند.

 

اگر بخواهیم محبوب امام زمان شویم باید ایمان و عمل صالح داشته باشیم

 

وی با اشاره به این که محبت جبری نیست و امر اختیاری است، ادامه داد: حدیثی از امام علی(ع) هست که فرمودند "اگر بینی مؤمن را بزنم تا نسبت به من بغض داشته باشد، هرگز چنین نخواهد شد و اگر تمام دنیا را در دامان منافق بریزند که مرا دوست داشته باشد، هرگز چنین نخواهد کرد".

 

آیت الله مهدوی افزود: در آیه 96 سوره مریم خداوند می فرماید که "قطعا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی خداوند برای آن ها در دل ها محبت قرار خواهد داد" و همچنین در آیه 7 سوره بینه می خوانیم که "مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند بهترین مخلوقاتند".

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: وقتی که بفهمیم ایمان و عمل صالح در اهل بیت(ع) در حد نهایت است، نسبت به ایشان محبت پیدا می کنیم و اگر بخواهیم که امام زمان(عج) هم ما را دوست داشته باشد، باید ایمان داشته باشیم و عمل صالح انجام دهیم و مورد عنایت حضرت حجت(ع) قرار بگیریم.

 

وی ابراز داشت: در زیارت امین الله می خوانیم که" محبه لصفوه اولیائک، محبوبه فی ارضک و سمائک" ، یعنی همان گونه که از خدا درخواست می کنیم که دوستدار برگزیدگان خدا و امام زمان(عج) باشیم همان گونه از خدا می خواهیم که در زمین و آسمان او محبوب باشیم و این جز با ایمان و عمل صالح به دست نمی آید.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: نباید خود را چیزی حساب کنیم و اگر به مناجات ائمه(ع) توجه کنیم، مثلاً در دعای عرفه امام حسین(ع) می فرماید که خدایا آن وقت که من عزیزم در خانه تو ذلیلم، چه رسد به وقتی که عزیز هم نیستم و آن وقت که غنی هستم در خانه تو فقیرم، چه رسد به هنگامی که غنی هم نیستم، به این مطلب پی می بریم که وقتی اهل بیت(ع) که خداوند دنیا را به خاطر آن ها خلق کرد این گونه با خدا سخن می گویند امثال ما دیگر در برابر ذات اقدس الهی هیچ هستیم./939/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات