۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۶۹۸۷۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

ولی فقیه، حجت و اطاعت او لازم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به شبهه ای در باب ولی فقیه اشاره کرد و گفت: می پرسند ولی فقیه معصوم نیست بنابراین واجب الطاعة نیست زیرا احتمال خطا دارد. جواب این است که ولی فقیه و مراجع، معصوم نیستند ولی حجت هستند و چون حجت هستند اطاعتشان لازم است.
ولی فقیه، حجت و اطاعت او لازم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور بعد از ظهر امروز در ششمین جلسه تفسیر تخصصی قران کریم در مدرسه عالی نواب گفت: احکام و مسائلی که توسط مبلّغ مطرح می شود باید از مسائلی باشد که مورد اختلاف فقها نبوده و مورد نیاز جامعه و نیز از مسائلی باشد که کمتر به آن ها پرداخته شده است.


وی به بیان خاطره ای پرداخت و افزود: غالبا در جبهه احکام مربوط به تقلید و آب کر بیان می شد، از این رو یکی از رزمندگان از من پرسید: در قم غیر از احکام تقلید و آب کر چیز دیگری هم یاد می دهند؟ نتیجه این که مبلّغ باید مسائل متنوع اسلامی و دینی را بیان کند و به یک یا چند موضوع خاص بسنده نکند. البته فضلا هم در کنار مسائل و احکام، شاهد مثالی هم از قرآن بیاورند.

 

انواع تقلید

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در تبیین انواع تقلید اظهار کرد: گاهی عالم از عالم تقلید می کند، گاهی جاهل از جاهل، گاهی عالم از جاهل و گاهی نیز جاهل از عالم تقلید می کند. در این انواع تقلید فقط تقلید جاهل از عالم صحیح است. باید در بیان مسائل دینی نوعی ابتکار عمل داشت و این در حل شبهات بیشتر احساس می شود.

 

گلایه از کم کاری در بحث اصول عقاید

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: متاسفانه در بحث اصول عقاید، شاهد یک نقص مدیریتی هستیم. از طرفی به نظر می آید که طلاب هنوز به اهمیت اصول عقاید پی نبرده اند.

 

وی ادامه داد: طلبه ای که چند سال در حوزه های علمیه تحصیل کرده و نان امام زمان(عج) را خورده ولی نتواند حتی شبهات ساده را پاسخ دهد، در روز قیامت سخت مورد بازخواست قرار می گیرد. طلبه موظف است همان گونه که به دروس اصلی حوزه بها می دهد، به اصول عقاید و تفسیر نیز بها بدهد.

 

شبهه ای درباره عصمت

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در سخنان خود به برخی از شبهات اشاره کرده و گفت: در باب عصمت انبیا و امامان سوال می شود که این عصمت به چه صورت است؟ عصمت یعنی این که دارنده آن نه گناه می کند و نه فکر گناه؛ همان گونه که انسان ها هرگز سم نمی خورند، فکر آن را هم نمی کنند. ائمه اطهار(ع) هم نه تنها گناه نمی کنند، بلکه فکر آن را هم نمی کنند و این به خاطر درک حضور خداوند متعال است.

 

شبهه ای درباره علل گرایش به خدا

وی درباره وجود خدا تصریح کرد: کمونیست ها قائلند علت گرایش به خدا، ترس بوده و عده ای علت گرایش را جهل می دانند. کمونیست ها مؤیدی هم از قرآن آورده و می گویند در کتاب مقدس شما نیز ترس، علت گرایش به خدا معرفی شده است.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پاسخ به این شبهات گفت: اگر قرار باشد علت گرایش به خدا ترس و یا جهل باشد، لازمه اش این است که همه خداپرستان و خداباوران انسان هایی ترسو و جاهل باشند و این در حالی است که ما شاهد هستیم بسیاری از خداپرستان انسان هایی شجاع، نترس و عالم و دانشمند بوده اند. پس ترس و جهل علل گرایش به خدا نیست بلکه علت گرایش به خدا، عقل و فطرت است.

 

قطع انگشتان سارق منوط به 26 شرط است

وی افزود: یکی از ایراداتی که به دستورات الهی می گیرند این است که چرا باید انگشتان کسی را که از روی نادانی مرتکب سرقتی شده است قطع شده و برای همیشه مایه سرافکندگی خود و خانواده اش باشد. اسلام 26 شرط برای قطع انگشتان سارق گذاشته است که در صورت تحقق آن ها، انگشتان وی قطع می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در اشاره به شروط قطع انگشتان سارق گفت: یکی از شرایط این است که سارق برای سرقت، اقدام به تخریب دیوار کرده باشد و دو شاهد عادل شهادت به رویت سرقت بدهند، ضمنا اگر سارق بگوید که من از حکم اطلاعی نداشتم، انگشتانش قطع نمی شود

 

شبهه اطلاع داشتن امیرمؤمنان حضرت علی(ع) از شهادت خود

وی به شبهه ای در باب علم امیرمؤمنان حضرت علی(ع) درباره شهادت خویش و رفتن به مسجد گفت: می پرسند چرا آن حضرت با این که می دانست  توسط ابن ملجم ملعون به شهادت می رسد در عین حال به مسجد رفت؟ با مثالی پاسخ می دهم؛ یک افسر پلیس هم باتوم دارد و هم کلت ولی حق استفاده اختصاصی و دل بخواهی ندارد.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امامان معصوم(ع) هم مستجاب الدعوه بوده اند و هم از غیب اطلاع داشته و نیز صاحب کرامت و معجزه بوده اند ولی حق استفاده نداشتند چرا که با استفاده از آن ها در حل معضلات و مشکلاتشان، دیگر نمی توانستند الگو قرار بگیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: اگر قرار بود حضرت امام حسین(ع) از قدرت های الهی خود استفاده و رفع عطش می کرد و یا با اشاره ای، یزیدیان را خاکستر می کرد، امروز ما شاهد الگوی فاخری به نام حسین(ع) و واقعه ای عظیمی به نام عاشورا نبودیم.

 

 

وی ابراز کرد: امامان معصوم(ع) باید با مشکلاتی از جنس مشکلات مردم برخورد می کردند تا نحوه حل مشکل به عنوان سرمشقی برای پیروانشان ارائه می شد. ما نیازمند الگوی عملی هستیم.

 

ولی فقیه حجت است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به شبهه ای در باب ولی فقیه نیز اشاره کرد و گفت: می پرسند ولی فقیه معصوم نیست بنابراین واجب الطاعه نیست زیرا احتمال خطا دارد. جواب این است که ولی فقیه و مراجع، معصوم نیستند ولی حجت که هستند و چون حجت هستند اطاعتشان لازم است.

 

وی در این باره مثالی آورد و افزود: پزشک معصوم نیست ولی حجت درمانی داشته و حرفش حجت است هرچند برخی جاها ممکن است اشتباه کند.

 

این مفسر قرآن کریم در باب فلسفه احکام نیز گفت: برخی می پرسند ما فلسفه احکام را نمی دانیم. این که چرا باید نماز صبح دو رکعت باشد ولی نماز ظهر چهار رکعت؟ پاسخ این است که پزشک داروها را به شما معرفی می کند با روش مصرف صحیح آن و زمانی که از پزشک بپرسید که چرا این قرص، باید 6 ساعته مصرف شود ولی آن یکی 12 ساعته؟ دکتر جواب خواهد داد: نمی دانم ولی اگر مصرف نکنی می میری. حرف پزشک حجیت دارد. ما فلسفه احکام را نمی دانیم ولی موظف هستیم انجام دهیم.

 

ضرورت پرهیز از تحلیل های بی پایه سیاسی

وی با تأکید بر لزوم پرهیز طلاب و مبلغان از تحلیل های بی پایه سیاسی، گفت: تنها فرمایشات رهبر معظم انقلاب حجیت دارد و فصل الخطاب است بنابراین به تحلیل های بی اساس بها ندهید.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به خاطره ای در این مورد اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب تفسیر نور من، کتاب سال شد. جایزه را از دست آقای خاتمی که رییس جمهور وقت بود گرفتم و به رسم ادب دست به سینه گذاشته و تشکر کردم. فردا عکس من در روزنامه چاپ شده و زیرش نوشته شده بود: قرائتی خطاب به خاتمی: «حلالم کنید که به آقای ناطق نوری رأی دادم»؛ و زیر عکس این بیت شعر بود: «دست از شرم و حیا بر سینه ام، مطمئن هستم نداری کینه ام»؛ فردای آن روز هم آقای خاتمی بلافاصله به نشانه اعتراض نامه اصلاحیه ای برای روزنامه فرستادند./861/پ201/ب5

ارسال نظرات