۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۷۰۲۲۳
استاد حوزه علمیه:

حفظ قرآن کریم اصلی است که ائمه معصوم در کلام خود از آن بهره گرفته‌اند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: حفظ قرآن کریم یک اصل است و امامان و ائمه معصوم (ع) این وظیفه را به عهده گرفتند و در کلام خود از آن بهره گرفتند.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام داوود صمدی آملی، استاد حوزه علمیه در سخنرانی دهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اعظم تجریش با اشاره به ششمین مناجات امام سجاد(ع) به نام مناجات الشاکرین بعد از مناجات الراغبین، گفت: این مناجات‌ها و ادعیه‌ها بسم الله الرحمن الرحیم ندارد و این مطلب از آن جهت است که با کلام قرآن کریم تداخل نکند.

 

وی در ادامه افزود: برای این است که دیگران حرف های کتاب‌های دعا را به حساب قرآن کریم برداشت نکنند و برای همین در ادعیه به جهت احترام به قرآن بسم الله الرحمن الرحیم ندارد.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در صدر اسلام در زمان رسول اکرم(ص) هر سوره ای با بسم الله شروع می‌شد تا  مردم سوره های قرآن کریم را از هم تشخیص دهند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که سوره های قرآن با بسم الله شناخته می شود، گفت: برای خواندن قرآن با گفتن بسم الله، شخص متوجه می شود که قرآن آغاز به تلاوت شده است و با صدق الله  شخص متوجه خاتمه تلاوت قرآن کریم می شود.

 

وی در ادامه افزود:  همچنین شخصی که کلماتی از رسوالله(ص) بگوید با جمله قال رسول الله(ص) حدیثی از حضرت رسول(ص) را نقل می کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که در زمان حیات پیامبر(ص) حرف های دروغی را از ایشان نقل می کردند، بیان کرد: روزی رسول اکرم(ص) مردم را جمع کردند و در سخنرانی گفتند که دروغ گویان به من بسیار شده اند، چرا که هر کسی چیزی را به دروغ به پیامبر (ص) نسبت می داد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی در ادامه خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که هر کس تعمدا به من دروغ ببندد خدا او را به آتش جهنم می‌اندازد.

 

وی با بیان این که در زمان صدر اسلام قرائت قرآن کار دشواری بوده است، گفت: در زمان نزول قرآن آیاتی که کاتبان وحی می نوشتند نقطه نمی گذاشتند و قرائت قرآن کار دشواری بود و برای همین قرآن را حفظ می‌کردند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: برای همین حفظ قرآن بیشتر از قرائت آن اهمیت یافت و افرادی که سواد داشتند به دنبال نوشتن روی آوردند و امیرالمومنان حضرت علی(ع) اولین کاتب وحی بود.

 

حجت الاسلام صمدی آملی اظهار داشت: قرآن خطاب به علمای یهود می گوید چرا بعضی جملات را اظهار نمی‌کنید و برخی صحبت های کتاب های مقدس را پنهان می کنید.

 

وی با بیان این که از زمان نزول تورات 600 سال و از زمان نزول انجیل بیش از هزار سال می گذرد، بیان کرد: کتاب تورات و انجیل اصلی دست علمای دین یهود و مسیحیت بود و آن ها برخی صحبت ها را مخفی می کردند.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در برخی موارد مسیحی ها نرم تر از یهودی ها بودند و عداوت و دشمنی یهودیان شدید تر به اسلام بود و گروه نصارا مقداری نرم تر بودند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با انتقاد از این که دشمن سازی ساختن علیه اسلام کار اشتباهی است، بیان کرد: در اسلام مبانی وجود دارد و برخی حرف ها به اسم اسلام گفته می شود، نمی شود هر حرفی را بیان کرد و اسلام را به جنگ مسیحیت برد، بهتر است که خوبی های حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) از زبان قرآن گفته شود و از این متن‌ها استفاده کنیم تا آن‌ها  جذب اسلام شوند و در غیر این صورت بدبینی و عداوت ایجاد می‌شود، کتاب دشمن سازی علیه اسلام کار اشتباهی است.

 

وی با اشاره به روایتی از راهب مسیحی که تحت تأثیر حضرت علی (ع) قرار گرفت و به دین اسلام مشّرف شد، عنوان کرد: او از شهدای صفین است و نباید کینه توزی را نسبت به سایر ادیان ایجاد کرد.

 

استاد حوزه علمیه حفظ اسلام و قرآن را از سوی پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: در زمام حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) نسخه های اصلی کتاب‌های تورات و انجیل پنهان ماند و شاگردان حضرت موسی و عیسی نسخه های اصلی را کتمان کردند و مطالبی را که به نفعشان بود اظهار کردند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی اظهار داشت: هم حفظ، قرائت و نگاه به قرآن کریم ثواب دارد و برای این است که کتاب قرآن کریم ماندگار شود.

 

وی با بیان این که بعد از وفات رسول اکرم(ص) همه در مسیر او قرار نگرفتند، بیان کرد: شخصی به نام عبیدالله که کاتب وحی بود همراه معاویه شد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که آتش زدن قرآن در زمان عثمان به معنای آن نیست که کتاب قرآن مورد تحریف قرار گرفت، خاطر نشان کرد: در زمان عثمان قرآن‌هایی که در بین مردم بود جمع آوری و آتش زده شد و نسخه ای از قرآنی که به دستور عثمان نگاشته شده به ترکیه رفت ولی قرآن هیچ گاه تحریف نشد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که شیخ مفید هم باور دارد که قرآن تحریف نشده است، افزود: قرآن‌های کاتبان وحی آتش زده نشده است و نوشته های که در بین مردم پخش بود آتش زده شده و اشکالی که بر عثمان وارد است، این است که عمل آتش زدن قرآن اشتباه است نه این که عثمان قرآن را تحریف کرده است.

 

وی با تأکید بر حفظ نگهداری قرآن و احترام به این کتاب آسمانی گفت: در شب های احیا و مراسم های مذهبی باید به این کتاب احترام گذاشت و کتابی که بر قلب انسان نازل شده است باید شأن آن نگه داشته شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) بیان کرد: ایشان می فرمایند که هیچ حرفی از ما نیست مگر آن که از قرآن گفته شده باشد، از این رو انسان صاحب عصمت می تواند قرآن را تفسیر کند.

 

حجت الاسلام صمدی آملی سخنان ائمه اطهار (ع) را عدل قرآن دانست و عنوان کرد:سخنان ائمه اطهار (ع) از متن قرآن گفته می شود و تشابه با قرآن دارد و در دعا های آن ها بسم الله الرحمن الرحیم نیست برای این که بافت اصلی قرآن حفظ شود./818/پ202/ح

ارسال نظرات