۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۷۰۳۵۸
استاد حوزه علمیه:

حضرت خدیجه الگوی بخشندگی و سخاوت بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصغری حسامیه با اشاره به فضایل حضرت خدیجه(س)، گفت: در دورانی که برخی برای انجام کارهای زشت بر بام خانه خود پرچم می‌زدند بر بام خانه او پرچمی بود که همگان او را به بخشندگی و سخاوت می‌شناختند.
وفات حضرت خديجه کبري (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، استاد حوزه و دانشگاه امشب در جلسه تفسیر جزء دهم قرآن کریم که در مسجد المهدی زاهدان برگزار شد، گفت: اولین آیه این جزء یعنی آیه 41 سوره مبارکه انفال اشاره به یکی از دستورات اقتصادی دین اسلام یعنی خمس دارد.

 

وی ادامه داد: این آیه چون در هنگام جنگ بر پیامبر نازل شده، برخی گمان می‌کنند که خمس تنها به غنایم جنگی تعلق می‌گیرد، در پاسخ به این شبهه باید عرض کرد که اولا خداوند در قرآن کلیات را بیان می‌کند مانند نماز که فقط از به پا داشتن آن سخن می‌گوید و از بازگویی جزییات صرف نظر می‌کند در این آیه نیز خداوند کلیت خمس را بیان می‌دارد و تنها یکی از موارد تعلق آن را برمی‌شمارد.

 

حجت الاسلام اصغری حسامیه عنوان کرد: دومین نکته در پاسخ به شبهه مذکور این است که خداوند برخی موارد را در هنگامه جنگ آورده اما حکم آنها فقط مخصوص زمان جنگ نیست اگر خداوند در یکی از برهه‌های جنگی اسلام می‌فرماید پیامبر اسوه انسان‌هاست، این به این معنا نیست که پیامبر تنها در جنگ اسوه باشد بلکه ناظر به تمام شرایط زندگی است.

 

وی با اشاره به آیات پایانی سوره انفال بیان کرد: این آیات با رویکرد جنگ بر پیامبر نازل شده و مربوط به جنگ بدر است این جنگ جنگی است که چند امداد غیبی درباره آن از طریق خواب به پیامبر رسید اولین امداد غیبی این بود که ایشان خوابِ جنگی را دیدند که در آن تعداد دشمنان اندک است خداوند دلیل این امر را جلوگیری از نگرانی و بروز اختلاف میان مسلمانان بیان می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در تفاسیر آمده است که عاتکه عمه پیامبر چند روز پیش از وقوع جنگ بدر خواب دید که از بالای کوه ابوقبیس سنگی به پایین سرازیر شده و به خانه کافران رسیده و چند تن از آنان را نابود کرده است کفار به محض شنیدن این خبر ترسیدند و نگران شدند، سومین خواب نیز خوابی بود که دشمنان پیامبر دیدند آنان در خواب خود تعداد مسلمانان را اندک دیدند اما به هنگامه مواجهه با لشکر اسلام غافل‌گیر و فشل شدند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به آنچه بیان شد، نباید از خواب‌ها به آسانی عبور کرد، پیامبر فرمود خواب سه نوع است؛ نوع اول بشارتی از جانب خداست، نوع دوم خواب‌ها از طرف شیطان به انسان الهام می‌شود و نوع سوم خواب‌هایی است که مربوط به مشغله‌های روز افراد است.

 

حجت الاسلام اصغری حسامیه وجود روحیه حماسی را در جامعه ضروری دانست و افزود: خداوند در آیه 65 سوره انفال به پیامبر می‌فرماید مؤمنان را برانگیز تا روحیه حماسی داشته باشند مادران باید اشعار حماسی را برای کودکان خود بخوانند زیرا در آینده آنان اثر گذار است حضرت زهرا(س) نیز برای فرزند خود امام حسن(ع) اشعاری حماسه با مفهوم تآسی به شجاعت پدر می‌خواندند.

 

وی در ادامه با اشاره به فضایل حضرت خدیجه(س) گفت: برخی شبهات درباره حضرت خدیجه(س) مطرح می‌شود که یکی از آنها اختلاف سنی ایشان و پیامبر است، اختلاف سنی 20 یا 25 سال مشهور شده اما قوت تاریخی ندارد و بنا بر اسناد و شواهد اختلاف سنی آنها سه سال و نهایتا پنج سال است برخی نیز معتقدند که خدیجه(س) قبل از پیامبر با دیگران ازدواج کرده است در حالی که بسیاری از بزرگان اهل سنت نیز بر عدم ازدواج ایشان قبل از پیامبر تأکید دارند، ایشان به ابوجهل و ابوسفیان پاسخ رد دادند، حضرت خدیجه(س) قبل از اسلام لقب طاهره داشتند و موحد و بر دین ابراهیم بودند.

 

وی یادآور شد: در دورانی که برخی برای انجام کارهای زشت بر بام خانه خود پرچم می‌زدند، بر بام خانه حضرت خدیجه(س) پرچمی بود که همگان او را به بخشندگی و سخاوت می‌شناختند./831/پ202/ح

ارسال نظرات