۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۷۰۷۷۱
کارشناس مسائل دینی:

خشم در برابر کدخدا مقدس است/ توسل به اهل بیت سبب کنترل خشم می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی تصریح کرد: خشم در برابر فرعون، خشمی مقدس است و در زمان ما برخی از نظام های سلطه که کدخدا نام دارند قصد دارند به شیوه فرعون برخورد کنند و خود را خدای دیگران بخوانند که در این صورت باید در مقابل آن ها خشم نشان داد.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در دوازدهمین مراسم سحرگاهی قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در مسجد قائم این شهر، گفت: یکی از مهم‌ترین اموری که سبب محبوبیت نزد خداوند و دور شدن شیطان می‌شود، فرو بردن خشم است.

 

وی در ادامه افزود: انسان هر چند با اعمال بسیار اما بدون کنترل خشم نمی‌تواند به مقام حب خداوند متعال برسد و چون گاوی است که چند لیتر شیر می‌دهد اما با این وجود در پایان یک لگد هم به ظرف شیر می زند و آن ها را می ریزد.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان این که شیاطین انسانی را که زود خشمگین می شود دوست دارند، ابراز داشت: خشم یکی از سپاهیان شیطان در وجود انسان است که در صورت کنترل نشدن بر انسان سیطره پیدا می کند.

 

وی غضب و خشم در وجود انسان را آتش شیطان دانست و گفت: هر زمان که دریچه خشم در انسان باز شود، بسیاری از اعمال ناشایست دیگر هم به دنبال آن می‌آیند که به همین دلیل در روایات از خشم بی جا به عنوان ویروس اسهال برای روح یاد شده است.

 

خطیب حرم رضوی اظهار داشت: کسی که زود خشمگین می‌شود به حقیقت ایمان نمی‌رسد و جایگاه مؤمن در روایات اهل بیت(ع) شوخ‌طبعی است که در برابر آن بدخویی و تندخویی است که به منافق برمی‌گردد.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به روایات عنوان کرد: نزد خداوند متعال بهترین افراد کسانی‌اند که دیر خشمگین می شوند و زود می‌بخشند و بدترین افراد هم کسانی هستند که زود به خشم می آیند و دیر می‌بخشند.

 

وی با بیان این که مهار خشم از سخت ترین کارهای سفارش شده است، افزود: در احادیث، اهل بیت(ع) کسی  را که از خشمش پیروی می‌کند به چهارپایان بی عقل تشبیه کرده است.

 

کارشناس مسائل دینی خشم در برابر حرام را مقدس دانست و بیان داشت: خشم بر کاری که خشم خداوند متعال بر آن مترتب می شود همچون خشم در برابر فعل حرام، صحیح است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی تصریح کرد: خشم در برابر فرعون، خشمی مقدس است و در زمان ما برخی از نظام های سلطه که کدخدا نام دارند، قصد دارند به شیوه فرعون برخورد کنند و خود را خدای دیگران بخوانند که در این صورت باید در مقابل آن ها خشم نشان داد.

 

وی با بیان این که هرکس از خشمش پیروی کند، شیطان بر او  چیره خواهد شد، گفت: امام علی(ع) در روایتی اطاعت ناحق از زن، اطاعت ناحق از خشم و اطاعت از شهوت و خواهش های جنسی را به عنوان نابود کننده های عظیم می داند.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به راه های کنترل خشم بیان کرد: یکی از راه‌های کنترل خشم این است که بدانیم کنترل خشم ما را به چه درجات والایی می‌رساند و شیرین‌ترین جرعه نزد خداوند جرعه خشم است که مؤمن آن را فرو می‌برد.

 

وی دوری کردن از محیطی که سبب خشم ما را فراهم می‌سازد، یکی دیگر از راه های کنترل خشم دانست و یادآور شد: پیروی از خشم سبب جنون انسان می‌شود و مهار نفس را از دست انسان می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی تأکید کرد: حلم و بردباری از ویژگی‌های بندگان حقیقی خداوند متعال است که یکی از راه‌های مقابله با خشم نیز استفاده از حلم و بردباری در برابر افراد جاهل است.

 

وی با بیان این که توسل به اهل بیت(ع) سبب تجدید پیمان با آن ها است، در پایان گفت: یکی دیگر از راه‌های مهم کنترل خشم تجدید پیمان با اهل بیت(ع) است که سپری در وجود انسان می‌سازد که خشم در پیشگاه آن کم می‌آورد./9706/پ202/ح

ارسال نظرات