۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۷۰۹۴۲
امام جمعه اهر تبیین کرد؛

فواید روزه داری از دیدگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاجی زاده با بیان این‌که روزه سبب صحت و سلامت جسم و روح و تصفیه آن دو می شود، گفت: روزه مزاج جسم را تعدیل می کند و مفاسد بدن را می سوزاند.
حجت الاسلام حاجي زاده امام جمعه اهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی و امام جمعه اهر، با اشاره به آثار و برکات سحر خیزی، گفت: اگر کسی به این آثار و برکات سحر خیزی واقف بود از آن غفلت نمی کرد، سحر خیزی از اموری است که در روایات بدان بسیار توصیه شده است.

 

وی ادامه داد: سحر خیزی سبب جذب روزی است، چرا که این ساعات زمان تقسیم ارزاق است،  سزاوار است که انسان در این ساعت، بیداری را به خواب ترجیح دهد و از خواب کردن در این وقت که متضمن ندامت است، خود داری کند.

 

امام جمعه اهر: تلاوت قرآن خواندن دعای وارده خصوصا دعای سحر که شیخ عباس قمی(ره) بخش هائی از آن را در کتاب شریف خود مفاتیح الجنان آورده است و ادعیه وارده از این موهبت الهی باید بهره برد.

 

وی در ادامه به فقرات ابتدائی دعا اشاره کرد و افزود: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى هَدانا لِحَمْدِهِ» سپاس خدا را که ما را راهنما به سپاس خود شد، «وَ جَعَلَنا مِنْ اَهْلِهِ» و شایسته آن کرد، «لِاِحْسانِهِ مِنَ الشّاکِرینَ» تا از شکرگزاران احسان او گردیم.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه ابراز داشت: «لِیَجْزِیَنا عَلى‏ ذلِکَ جَزآءَ الْمُحْسِنینَ»، و به ما بر این کار پاداش نیکوکاران بخشد،« وَالْحَمْدُ لِلَّهِ‏الَّذى حَبانا بِدینِهِ » و سپاس خداى را که دینش را به ما عنایت فرمود.

 

وی افزود: «وَاخْتَصَّنابِمِلَّتِهِ» و ما را به آئین خود اختصاص داد، آئین به معنای دین اسلام است که خداوند بر ما منت گذاشته و دیندار به دین اسلام کرده است،«وَ سَبَّلَنا فى سُبُلِ اِحْسانِهِ»، و در راههاى احسان خود روان ساخت، «لِنَسْلُکَها بِمَنِّهِ اِلى‏ رِضْوانِهِ» تا در آنها به فضل و لطفش به سوى رضوان او حرکت کنیم.

 

حجت الاسلام حاجی زاده اذعان داشت: «حَمْداً یَتَقَبَّلُهُ‏مِنّا، وَیَرْضى‏ بِهِ عَنّا»، سپاسی که از ما بپذیرد، و به سبب آن از ما خشنود شود، «وَالْحَمْدُ لِلَّهِ‏الَّذى جَعَلَ مِنْ تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضانَ، شَهْرَ الصِّیامِ، وَ شَهْرَ الِاْسْلامِ»، و سپاس خداى را که از جمله آن راهها ماه خود ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام است.

 

وی در ادامه با اشاره به کلام قدسی حصرت احدیت، گفت: در روایت قدسی وارد شده است که روزه مال من است و من اجر روزه دار را می دهم، یعنی اجر روزه دار چیزی است که من خودم متقبل می گردم، این حاکی از عطمت روزه است.

 

امام جمعه اهر با بیان این‌‌که روزه افزون بر فواید فردی فواید اجتماعی بسیاری دارد، گفت: روزه فواید جسمی و روحی فراوانی دارد، روزه سبب صحت و سلامت جسم و روح و تصفیه آن دو می شود، روزه مزاج جسم را تعدیل می کند و مفاسد بدن را می سوزاند، «صوموا تصحوا» روزه گناهان را از روح انسان می زداید و روح او را تطهیر می کند./854/پ203/ب4

ارسال نظرات