۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۷۱۲۴۴
حجت الاسلام پژمانفر:

کارکرد مسجد به اقامه نماز محدود نمی‌شود/ مساجد مهم‌ترین پایگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: باید بسیاری از فعالیت‌های جامعه در حوزه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، آموزشی، هنری و غیره را با محوریت مساجد انجام دهیم؛ زیرا مهم‌ترین پایگاه اسلام که در ارائه خدمات فرهنگی با کمترین بودجه خالصانه کار می‌کند همین مسجد است.
حجت‌الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته نهم تیر در گردهمایی مدیران و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مشهد با اشاره به نقش مؤثر مسجد در فعالیت های فرهنگی، گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مساجد زمینه‌ساز ترغیب و جذب جوانان به مباحث معرفتی، نماز جماعت و تعلق خاطر جوانان به این مکان الهی می‌شود.

 

وی افزود: حضور جوانان در مساجد، رفتار و اعتقاد آنان را تقویت کرده و زمینه مقاومت در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان را فراهم می‌کند، چرا که مسجد مهم‌ترین پایگاه عقیدتى، فکرى و معنوى اسلامى است.

 

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مساجد در جامعه اسلامی دارای کارکردهای مختلفی هستند که بر این اساس برخی برای حضور مردم جهت اقامه نماز و پرداختن به مسائل محله محور قرار گرفته و برخی نیز برای اعمالی همچون اعتکاف و دیگر فریضه‌های معنوی استفاده می‌شود.

 

وی با بیان این که کارکرد مساجد به اقامه نماز محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از زمانی که رسول اکرم(ص) مسجد را بنا کردند، علاوه بر اقامه نماز کارکردهای دیگری را نیز در نظر گرفتند که نمادهای مسجد‌النبی گویای این مطلب است.

 

حجت‌الاسلام پژمانفر تصریح کرد: باید بسیاری از فعالیت‌های جامعه در حوزه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، آموزشی، هنری و غیره را با محوریت مساجد انجام دهیم؛ زیرا مهم‌ترین پایگاه اسلام که در ارائه خدمات فرهنگی با کمترین بودجه خالصانه کار می کند همین مساجد هستند.

 

ویژگی های مدیران کانون های مساجد

حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه علمیه خراسان نیز در این مراسم اظهار داشت: مدیران به عنوان مهم‌ترین رکن کانون های فرهنگی هنری مساجد، نقش مهمی در جذب و نگهداری نیروها دارند.

 

وی افزود: مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد تنها زمانی در زمینه جذب نیرو موفق می شوند که از انگیزه‌ای قوی و روحیه ای شاداب برخوردار باشند.

 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که افراد مسجدی با توجه به تعداد اندک از روحیه ای راسخ و انقلابی برخوردار هستند، گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه 98 درصد از مردم پای صندوق های رأی رفتند، اما پرچمداران انقلاب همین مسجدی ها بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) به عنوان موفق‌ترین مدیر، بدون هیچ اعتبار و حمایت خاصی توانست پیروان زیادی را به سوی خود جذب کند.

 

وی خطاب به مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: تضرع، خواندن نماز شب و قرائت قرآن کریم جهت تدبر در آیات این کتاب الهی، زمینه ساز رشد مدیران برای خدمت بهتر به مردم می شود.

 

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: فهم معارف بدون مناجات امکان ندارد، چرا که نماز شب انسان را استوار ساخته و بهترین مقدمه برای فعالیت های روزانه است.

 

حجت‌الاسلام نظافت با اشاره به اهمیت صبر و بردباری در فعالیت های فرهنگی و معنوی، گفت: یک مدیر با پرورش روح و انسانیت خود می تواند خدمت رسانی مطلوب تری به دیگران داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدیران موفق باید خودسازی را سرلوحه فعالیت های خویش قرار دهند، افزود: مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد باید ارتباط خوبی با والدین نوجوانان و جوانان داشته باشند./934/پ202/ح

ارسال نظرات