۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۲۷۱۴۱۹
کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی:

انفاق اصلی‌ترین سلوک اقتصادی در جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) انفاق را در ردیف اصلی‌ترین سلوک اقتصادی مطرح کرده‌‌اند، گفت: تعامل برادران مسلمان در جامعه اسلامی باید طوری تنظیم شده باشد که نقاط ضعف‌ها، نقص‌ها و خلأ‌های مالی یکدیگر را بدون چشم‌داشت و توقع، پوشش دهند.
انفاق

حجت الاسلام جانباز، کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به اثرات انفاق در زندگی اشاره کرد و گفت: خداوند برخی از موضوعات را به دلیل اثر رشد و تربیتی که برای انسان دارد، وضع کرده است که انفاق نیز در این دسته قرار می‌گیرد؛ از این‌رو منحصر به افرادی که ثروت و مکنت دارند، نمی‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بنابراین هرکسی با انفاق کردن مال، ‌علم، توانایی و امکانات خود، می‌تواند در حل بخشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه به طور غیرمستقیم مشارکت داشته باشد.

 

وی با اشاره به انواع انفاق در اسلام، اظهار داشت: انفاق فقط  مربوط به مال نمی‌شود؛ بلکه فردی که علم دارد نیز می‌تواند آن را انفاق کند و موجبات رسیدن به کمال خود را فراهم آورد.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: انسانی که نسبت به دیگران، بخل و خساست ندارد و در مسیر رشد و کمال قدم برمی‌دارد؛ مصداق کسی است که در حد توان و وسع خود در راه خداوند انفاق می‌کند.

 

وی به اهمیت انفاق در آموزه‌های اسلام اشاره و تأکید کرد: در برخی از روایت‌ها آمده است که «خداوند حتی فقیر را به واسطه‌ انفاق‌هایش، امتحان می‌کند و اگر آن شخص فقیر سخاوت و بخشندگی داشته باشد، خداوند به او وسعت روزی عنایت می‌فرماید».

 

حجت الاسلام جانباز با تأکید بر این که اهل بیت(ع) در جایگاه مدیران کلان جامعه هستند، افزود: ائمه اطهار(ع) انفاق را در ردیف اصلی‌ترین سلوک اقتصادی مطرح کرده‌‌اند؛ چنان که تعامل برادران مسلمان در جامعه اسلامی باید طوری تنظیم شده باشد که نقاط ضعف‌ها، نقص‌های و خلأ‌های مالی یکدیگر را بدون چشم‌داشت و توقع، پوشش دهند./908/ت302/ی

ارسال نظرات