۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۲۷۱۴۷۸
استاد حوزه علمیه قم:

حضور در صحنه های سیاسی از مصادیق تقوا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: تقوا تنها به نماز خواندن و حج رفتن نیست، بلکه حضور در صحنه های سیاسی و موارد لازم نیز از موارد تقوا است که انسان در برخی اوقات باید در صحنه حضور داشته باشد
فهيم کرماني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی فهیم کرمانی، استاد حوزه علمیه قم، در جلسه بیان احادیث اهل بیت(ع)، گفت: بسیاری از مهاجران برای حفظ ایمان و پیروی از پیامبر اکرم(ص)، دل از اموال خویش کشیدند و از مکه به مدینه مهاجرت کردند.

 

وی در ادامه افزود: با وجود این که بسیاری از اهل مدینه از پیامبر اکرم(ص) و یاران ایشان استقبال کردند اما در میان آن ها منافقان و مشرکان بودند که هر لحظه پیامبر(ص) و یاران ایشان را اذیت می کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فهیم کرمانی بیان داشت: در آیه «لتبلون فی اموالکم و انفسکم و لتسمعن من الذین اوتوا الکتاب من قبلکم ومن الذین اشرکوا اذی کثیرا» خداوند متعال بر آزمایش بسیار تأکید دارد که این آزمایش به سبب مال و جان است که افزون بر آزمایش، بر اذیت و آزار منافقان و مشرکان نیز اذعان دارد.

 

وی با بیان این که هر کس بتواند از آزمایش های الهی سربلند بیرون آید، دارای عزم آهنین است، عنوان کرد: در ادامه خداوند متعال از کسانی که آزمایش ها را به خوبی پاسخ دادند، تقدیر می کند و آن ها را دارای عزم آهنین می خواند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: حسن و حسین دو نام هستند که از سوی خداوند متعال به وسیله جبرییل برای پیامبر اکرم(ص) بیان شده اند و این دو نام  پیش از تولد این دو امام برای هیچ کس گذارده نشدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فهیم کرمانی اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) در دوران زندگی خویش سه مرتبه اموالشان را در راه خداوند متعال به فقیران بخشیدند که این بخشش در این دنیا بی نظیر است.

 

وی معنی مجتبی را برگزیده دانست و گفت: ما توان این که به مقام اهل بیت(ع) برسیم را نداریم، باید خود را تا آن جایی که می توانیم شبیه به آن ها بکنیم و یکی از شباهت های ما باید در عبادت هایمان باشد که امام حسن(ع) هنگام آماده شدن برای نماز بدنشان می لرزید و رنگ رخسار مبارکشان دگرگون می شد.

 

وی ابراز داشت: ابن ابی الحدید که از محدثان اهل سنت است نقل می کند: معاویه وارد مدینه شد و بر فراز منبر پیامبر اکرم(ص) به بی احترامی امام علی(ع) و حضرت مجتبی(ع) پرداخت، امام حسن(ع) در مقابل این بی احترامی وی ایستاد و فرمود هر پیامبری جانشینی دارد و علی(ع) جانشین پیامبر اسلام(ص) است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسن(ع) در ادامه فرمود من نیز فرزند جانشین پیامبر اکرم(ص) هستم اما تو فرزند ابوسفیانی که در صدر مشرکان بوده، اگر جد تو فردی بت پرست یعنی حرب است، جد من پیامبر اکرم(ص) است همچنین مادر تو هند است اما مادر من زهرا (س) است و اگر جده تو زنی فاسق است، بدان که جده من خدیجه(س) است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فهیم کرمانی با اشاره به موضع گیری های سیاسی امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: ایشان در زمان خویش مواضع سیاسی حساسی داشت و بنابر وضعیت زمانه تصمیم های مهمی گرفتند.

 

وی در پایان گفت: تقوا تنها به نماز خواندن و حج رفتن نیست، بلکه حضور در صحنه های سیاسی و موارد لازم نیز از موارد تقوا است که انسان در برخی اوقات باید در صحنه حضور داشته باشد./9706/پ202/ش

ارسال نظرات