۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۷۱۵۸۵
آیت الله ناصری:

مؤمن با دو بال خوف و رجا پرواز می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان جایگاه خوف و رجا در زندگی انسان گفت: این‌که دنیا مزرعه آخرت است به معنای این است که برای کاشت بذر محبت خدا در دل، انسان ابتدا باید صفات رذیله و حجاب‌های ظلمانی را از دل خود بیرون کند.
جلسات اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در جلسه اخلاق خود در مسجد کمر زرین اصفهان، با اشاره به لزوم توجه انسان به خوف و رجا گفت: علت خوف عظمت حضرت حق و مقام ربوبیت است و انسان به دلیل گناهانی که در این دنیا انجام می دهد از عذاب آخرت و دنیای باقی می ترسد.

 

وی در ادامه پیرامون علت خوف انبیا و اولیای الهی تصریح کرد: یک خوف هم وجود دارد مثل خوف انبیا و اولیا و اوصیا که این خوف برای بزرگان است، برای کسانی است که آشنا به مقام ربوبیت هستند و شناخت دارند، آنها که دیگر عظمت حضرت حق در وجودشان جلوه‌گر است و از مقام و عظمت حضرت حق وحشت دارند، این خوف به دلیل درک حقیقت ربوبیت خداوند و عبودیت ما است.

 

آیت الله ناصری با اشاره به نقش اعمال اشخاص در داشتن خوف از خداوند خاطر نشان کرد: عده‌ای هم هستند که از عاقبت گناهان و اعمال و کردارشان می‌ترسند و می‌گویند بندگی خدا را نکردیم، این‌که می‌گوییم بنده خدا هستیم راست نیست، بنده هیچ کاری را سر خود انجام نمی دهد همه کارها و سکناتش بر طبق فرمان مولایش است، خودی در کار نیستٰ نفس در کار نیست دل بخواهی در کار نیست؛ عبد دل ندارد دلش غرق دلبرش است؛ هر چه او می خواهد این هم همان را می خواهد؛ ما بین خدا و خودمان این طور نبودیم ما پی دلمان رفتیم این پی دل رفتن آثاری دارد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه در ادامه افزود: اما در کنار خوف رجا هم هست، رجا به این معنا است که امیدوار باشیم خیری به ما می‌رسد که البته نیازمند تحصیل مقدمات است، هدفی دارم که امیدوارم به آن دست پیدا کنم، رجا یعنی امیدواری و البته هر کاری نیازمند مقدماتی است.

 

وی با بیان روایتی از امام علی (ع) اظهار کرد: مؤمن باید با دو بال پرواز کند، خوف و رجا، این‌که امام می‌فرمایند دنیا مزرعه آخرت است به معنای این است که باید مانند مزرعه قبل از کاشت محصول دل خود را از آلودگی‌ها و زنگارها و صفات رذیله پاک کنیم، همه اینها یک حجاب محکمی هستند برای رسیدن به حق و قرار گرفتن محبت خداوند در دل انسان و تا زمانی که دل خود را از این حجاب‌های ظلمانی پاک نگردانیم نمی‌توانیم در آن بذر محبت خداوند را بکاریم./1304/پ201/ج

 

ارسال نظرات