۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۷۱۵۸۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ افتتاح بازارچه خیریه رمضان در مصلای امام خمینی(ره) تبریز، تبریز و اصفهان نامزد شهر جهانی فرش در سال 2015 و ارسال 2 هزار دعا به بخش ایران آینده جشنواره سراسری دست های کوچک دعا از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین دشتی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی گفت: با حضور فرماندار تبریز بازارچه خیریه رمضان در مصلای اعظم امام خمینی(ره) کلانشهر تبریز گشایش یافت. بازارچه رمضان در محوطه مصلای اعظم تبریز دایر و توانمندی ها و محصولات تولیدی مجریان طرح های خودکفائی در 47 غرفه به معرض نمایش گذاشته شده است.

 

دشتی ضمن دعوت از مردم نوعدوست تبریز برای بازدید از طرح های خودکفائی این نهاد nر بازارچه رمضان ادامه داد:علاوه بر غرفه های طرح های خودکفائی، 3 غرفه فرهنگی نیز در این بازارچه ایجاد و در آن مشاوران آموزشی و خانواده حضور می بابند.

 

وی با بیان اینکه بازاریابی محصولات مددجویان و ارائه توانمندی های آنان از اهداف این بازارچه است خاطر نشان کرد: تراش سنگ های قیمتی،سفال و سرامیک، لحاف‌دوزی،کفش، ورنی، سبد بافی، لوسترسازی و تولید پوشاک از جمله طرح های خود اشتغالی هستند که در غرفه های بازارچه رمضان به نمایش گذاشته می شوند.

 

دشتی از ثبت نام افراد به عنوان حامی برای حمایت از ایتام و خانواده‌های نیازمند در قالب طرح اکرام و محسنین در این بازارچه خبر داد و تأکید کرد: علاوه بر تبریز، در شهرهای مراغه، اهر، کلیبر، مرند، میانه و بستان‌آباد نیز بازارچه خیریه رمضان برپا می شود.

 

مدیر کل کمیته امداد استان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بازارچه خیریه از 10 تا 19 تیر در محوطه مصلای اعظم امام خمینی(ره) کلانشهر تبریز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. 


تبریز و اصفهان نامزد شهر جهانی فرش در سال 2015

رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی غدا هیجاوی و رئیس اسبق شورای جهانی صنایع دستی یوشا کریشنا طی سفری دو روزه از ظرفیت‌های صنایع دستی تبریز بازدید کردند.

 

رییس شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه غدا هیجاوی، با استاندار آذربایجان‌شرقی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی دیدار کرد و در جریان فعالیت‌های صنایع دستی به ویژه هنر فرش دستبافت در تبریز قرار گرفت.

 

هیأت رییسه شورای جهانی صنایع دستی در نظر دارد، 6 شهر را در سال 2015 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با شاخصه‌های منحصر به فرد صنایع دستی انتخاب کند که از کشورمان نیز تبریز و اصفهان به عنوان کاندیدا در حال بررسی هستند.

 

لازم به ذکر است، که تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش دستباف بررسی می‌شود.

 

غدا هیجاوی و یوشا کریشنا در جریان سفر خود به تبریز از چند کارگاه تولید فرش دستباف ابریشمی در تبریز، دانشکده فرش، آثارخانه هنر اسلامی واقع در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بازار تاریخی تبریز و تیمچه مظفریه بازدید کردند.

 

غدا هیجاوی، زنده و پویا بودن این صنعت بی‌نظیر دستی در این شهر و حفظ روش‌های سنتی بافت و تولید را یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد شهر تبریز دانسته و از اینکه فرش دستباف تبریز در زندگی مردم این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد ابراز خرسندی کرد.

 

وی در جریان بازدیدهای خود از فرش‌های دستباف نفیس تبریز به عنوان تابلوی نقاشی یاد کرد و اظهار داشت: در نگاه اول نمی‌توان تمایزی بین این فرش‌ها و تابلوی نقاشی قائل شد.

 

هیجاوی ابراز امیدواری کرد، با بررسی شرایط تبریز و انجام اقدامات مورد نیاز، تبریز در سال 2015 میلادی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی (فرش) انتخاب و معرفی شود.


ارسال 2000 دعا به بخش ایران آینده جشنواره سراسری دست های کوچک دعا

حسن میلانی، رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی امروز در نشست تشریح روند اجرایی نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا اظهار داشت: چشم انداز ایران در افق 1404، بخش ویژه این دوره از جشنواره است که در آن کودکان چشم انداز کشور در سال های آینده را در دعاهای خود آورده اند.

 

وی با اشاره به اینکه از کل تعداد 34 هزار و 522 دعای رسیده به جشنواره تا کنون دو هزار مورد به این بخش اختصاص دارد، گفت: در این بخش کودکان دعا کرده اند که ایران بتواند صلح و امنیت را در منطقه برقرار کند.

 

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی تصریح کرد: در این دعاها کودکان خواسته اند که اعتیاد در 1404 ریشه کن شود و باران فراوان ببارد و کشور از بی آبی نجات یابد و کارخانه های بزرگی احداث شود تا کسی بیکار نباشد و شهرهای بازی پیشرفته ای نیز برای کودکان ساخته شود.

 

میلانی با بیان اینکه حوزه هنری در افق چشم‌انداز 1404، هنر انقلاب اسلامی را به عنوان یک مکتب هنری متعهد و مأموریت‌گرا معرفی می کند، گفت: حوزه هنری تمامی فعالیت‌‌ های صورت گرفته در این زمینه را رصد کرده و در این راستا به عنوان متولی اقدام می‌کند و اختصاص بخش ویژه نهمین جشنواره سراسری دست های کوچک دعا به این موضوع نیز به همین منظور است./853/پ203/ح

ارسال نظرات