۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۲۷۱۶۸۸
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی:

در انجام تکالیف الهی باید استقامت داشت

خبرگزاری رسا ـ‌ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: در همه مسائل به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر باید مراقب بود و برنامه ریزی داشت و بعد از همه این ها باید صبور بود و در انجام تکالیف الهی استقامت داشت.
سيد علي اصغر دستغيب، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، آیت الله سید علی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در جلسه تفسیر سوره مبارکه لقمان که در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) برگزار شد گفت: حضرت لقمان پس از توصیه به توحید، پرهیز از شرک، معاد، حسابرسی اعمال، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، فرزندش را به صبر توصیه می کند چرا که انسان صابر در برابر خداوند متعال راضی و تسلیم است.

 

وی با تقسیم بندی مصائب و ابتلائات زندگی بشری به چهار دسته اساسی، در ادامه افزود: صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که به صورت طبیعی در مسیر زندگی قرار می گیرد افزون بر اجر و پاداش الهی، آرامش روح انسان و اطرافیان را به همراه دارد.

 

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که شخص طالب این قبیل ابتلائات باشد بلکه انسان باید عافیت و سلامت را از خداوند بخواهد و در جهت پیشگیری از بیماری ها و لطمه ها از لحاظ فردی و اجتماعی تدبیر و تلاش کند، اما وقتی به بیماری، فقر و دیگر مشکلات دچار شد، افزون بر اینکه درصدد علاج بر می آید و به درگاه خداوند نیز دعا می کند، باید صبر و استقامت پیشه کند.

 

وی گروه دوم مصائب و ابتلائات را بازتاب گناه هان و معاصی دانستند و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم بیان می دارد آن مصائبی که پیش می آید را به دست خودتان کسب کرده اید، گناهان از صغیره و کبیره ممکن است بازتاب مصیبت واری در دنیا داشته باشند.

 

آیت‌الله دستغیب بیان کرد: پرهیز از گناه واجب است چرا که برخی از گناهان افزون بر عقوبت اخروی بازتاب دنیوی نیز دارد، اگر هم انسان گناهانی را مرتکب شده است باید هرچه سریعتر توبه کند به ویژه در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر که بهار توبه است.

 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان با بیان اینکه امتحانات الهی نوع دیگری از مصیبت ها و ابتلائات بشری است اظهار داشتند: علم خداوند لایتناهی است و آزمون های الهی لازمه ارتقای درجه و تعیین لیاقت انسان برای نیل به مقام بالاتر است.

 

تولیت معظم آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) مشکلات در راه انجام وظایف الهی را چهارمین نوع از مصائب زندگی انسان دانست و افزود: خداوند کسانی را که راه انجام وظیفه ثابت قدم و پایدار هستند را دوست می دارد، البته در راه انجام تکلیفی و ادای وظیفه باید مقدمات و نقشه راه را فراهم کرده و از خداوند نیز طلب یاری کنیم.

 

وی ادامه داد: لقمان به دنبال مواعظ خود درمورد توحید، معاد، نماز، امر به معروف و نهی ازمنکر، اول سفارشی که دارد صبر است و این یعنی فرزندم متوجه باش که در انجام وظایف الهی باید صبر و استقامت داشته باشی.

 

آیت الله دستغیب تأکید کرد:‌ به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر که گاهی هم ممکن است انسان های شرور، اهل طغیان و معصیت به تو ناسزا بگویند یا آسیبی به تو برسانند، البته همه باید مراقب باشیم، برنامه ریزی داشته باشیم و بعد از همه این ها باید صبور بود و در انجام تکالیف الهی استقامت داشت.

 

آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب با اشاره به حدیثی از حضرت امام حسین(ع) تصریح کرد: برخی از مردم بندگان دنیا هستند و تا وقتی که منافع مادیشان در خطر نباشد اطراف دین می چرخند و اگر به ابتلا و سختی هایی مواجه شدند دین داران کم هستند.

 

وی در پایان گفت: همان‌طور که وقتی تهدیدها آغاز شد از اطراف مسلم بن عقیل و امام حسین(ع) پراکنده شدند. این واقعیت را فقط کسانی درک می‌کنند که  بدانند چه حقایقی در تاریخ بشریت رخ داده است، لذا باید به خداوند پناه جوییم و از درگاه با عظمتش صبر و استقامت مسألت کنیم./919/د102/ب4

ارسال نظرات