پیامبر اکرم اسوه و الگوی تمام دورانها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام وفسی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی شامگاه پنج شنبه 11 تیرماه در دهه دوم ماه مبارک رمضان که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد با اشاره به وجوب امر به معروف و نهی از منکر افزود: براساس دلایل شرعی، از قرآن و سنت و اجماع و عقل در موارد عادی، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، بستگی به چهار شرط؛ دانستن معروف و منکر، به این که از نظر شرع، نیک و مورد پسند، یا بد و ناپسند است، احتمال تاثیر، اصرار طرف مقابل در ترک معروف و انجام گناه و امر به معروف و نهی از منکر موجب ضرر جانی یا ناموسی به امر به معروف و نهی از منکر کننده یا مؤمن دیگر نشود، بستگی دارد.
وی در ادامه افزود: در مواردی که اساس اسلام در خطر است، در آنجا وجوب امر به معروف و نهی از منکر نیاز به این شرایط ندارد، و باید به آن اقدام کرد، گرچه سبب کشتن و یا زیان های خطرناک دیگر می شود، مانند امر به معروف ونهی از منکر حضرت امام حسین(ع) که منجر به ماجرای کربلا و شهادت او و یارانش، و اسارت عزیزانش شد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به «اسوة حسنه» بیان کرد: قرآن و خداوند ما را به اسوه و الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) سوق داده و ما باید به ایشان تاسی کنیم؛ ولی متاسفانه غربیها در ایران و جوامع اسلامی الگو سازی میکنند، آنها در قدیم هم با عناوین مختلف در ایران الگوسازی میکردند ولی امروز شیوه آنها تغییر کرده است.
مدیر مدرسه آیت الله ایروانی یادآور شد: خداوند در قرآن بیان کرده، پیامبر اکرم(ص) اسوه و الگوی تمام دورانها است و به همین خاطر ما هم باید در هر عصری الگوهایی خوبی که در این مسیر حرکت کردهاند را برای خود انتخاب کنیم؛ امام علی(ع) فرمودند که در جنگ احد نزدیک ترین فرد به دشمن، پیامبر اکرم(ص) بود و هر وقت شری ما را میگرفت به وسیله پیامبر(ص) در مقابل خود سپر قرار میدادیم؛ پیامبر(ص) فرمانده بود ولی از همه یاران به دشمن نزدیکتر بود.
وی با اشاره به آیه چهارم سوره ممتحنه افزود: ما از شما و از آنچه به جای خدا می پرستید بیزاریم و آیین شما را منکریم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است تا وقتی که به خدای یگانه ایمان بیاورید.
حجتالاسلام وفسی با اشاره به آیه 21 سوره احزاب در خصوص اسوه بودن پیامبر افزود: این تعبیر در قرآن کریم آمده است، می فرماید که در وجود پیامبر یک الگو وجود دارد، البته مقصود این است که خود پیامبر الگوی شماست اما به این تعبیر می فرماید که در وجود پیامبر یک الگو وجود دارد.
وی در ادامه افزود: شخصیتی که شما الان به طور سطحی، و شخصیتی که به آن پی نبرده اید که آن شخصیتی که شما به آن پی نبرده اید و باید او را بشناسید در این شخصیت پنهان است و آن شخصیت است که اگر به آن پی ببرید و آن را بشناسید باید الگوی شما قرار بگیرید.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: کسی که نماز نمی گذارد چون زناکار براى شهوت این کار را مى کند ولى آن کس که نماز را ترک مى کند براى این است که به آن اهمیت نمى دهد، زناکار براى لذت دنبال زنى را مى گیرد و از او کامجوئى مى کند، ولى آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمى دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بى اهمیت شمردن آن است و هر گاه کسى نظرش استخفاف باشد کافر مى شود.
این کارشناس مذهبی در پایان با اشاره به معنای فاسق خاطرنشان کرد: انسان منافق در فرهنگ قرآنی به کسی گفته می شود که از نظر ظاهر و رفتارهای اجتماعی، برپایه هنجارهای عقلانی و شرعی عمل می کند ولی از نظر اعتقادی هیچ باور و اعتقادی به خوب و بدهای اخلاقی و باید و نبایدهای شرعی ندارد و اصولا منکر دین و شریعت اسلام است، در مقابل فاسق، کسی است که از نظر اعتقادی درمرتبه ای از مراتب ایمان قرار دارد، ولی در مقام عمل برخلاف باورهایش رفتار می کند./817/پ202/ب4