۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۷۱۷۳۷
امام جمعه اهل سنت شهرستان صالح آباد:

گسترش وحدت اسلامی سبب جلوگیری از تجاوزگری های موجود در جهان اسلام می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مولوی شیخی گفت: این حکم صریح خداوند است که فرمود «وَاطیعوا اللهَ وَ اَطیعوا الرَسول وَ لا تَنازَعوا» یعنی ازخدا و رسولش اطاعت کنید و باهمدیگر دعوا نکنید؛ در واقع دموکراسی اسلامی یعنی اینکه همه قبایل و طوایف اسلامی بتوانند در کنار هم بمانند و گذشت داشته باشند و با وحدت جلوی تجاوزگری‌های دشمنان را بگیرند.
وحدت وحدت وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مولوی شیخی ازعلمای اهل تسنن در مراسم «افطاری وحدت» که با حضور جمعی از علما، نخبگان و مسؤولان مشهد و جمعی از علما و ائمه جماعات اهل سنت در مسجد حجت المهدی مشهد برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، ماه تزکیه و تربیت نفس و مقاومت در برابر خواهش های نفسانی است.

 

وی افزود: یکی از برکات این ماه، این است که تمام مذاهب و اقشار جهان اسلام، ازحنبلی و حنفی گرفته تا شیعه جعفری و اثنی عشری دراین ماه روزه دارند. درحقیقت خواست پروردگارمتعال هین بوده است که با فرض کردن یک فریضه واحد به همه ی فِرَق اسلامی، شباهت ذاتی آنها را یادآوری کند.

 

مولوی شیخی درادامه با بیان اینکه یک انسان متفکر، به سادگی اشتراکات درونی مسلمانان را می ببیند، گفت: بدون تعارف می گویم 90 درصد جهان اسلام دربعد ارکان دین همنوا هستند؛ ازکلمه طیبه لااله الا الله و محمداً رسول الله تا نماز و روزه و حج و خمس و زکات و...؛  این حکم صریح خداوند است که فرمود «وَاطیعوا اللهَ وَ اَطیعوا الرَسول وَ لا تَنازَعوا» یعنی از خدا و رسولش اطاعت کنید و با همدیگر دعوا نکنید؛ در واقع دموکراسی اسلامی یعنی اینکه همه قبایل و طوایف اسلامی بتوانند درکنار هم بمانند و گذشت داشته باشند، اساسا اگر ما بعنوان اهل سنت ادعای پیروی از خلفایی راشدین و حب اهل بیت پیامبر اسلام را داریم و یا اینکه برادران شیعه ما ادعای پیروی از اهل بیت مکرم رسول خدا(ص) را دارند، از بزرگترین دستورات هر دوی ماست که همدیگر را دوست بداریم، با هم دعوا نکنیم و در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کنیم.

 

وی به جنگ‌های اخیر منطقه از زمان اشغال عراق تا تجاوز امروز عربستان سعودی به یمن اشاره ای کرد و اظهار داشت: ما مسلمانان اگر عِدّه و عُدّه خود را برای سرکوب کردن طوایف داخلی‌مان صرف کنیم و فقط به مشکلات و اختلافات درونی خود توجه کنیم، فرصت را برای دشمن فراهم کرده ایم تا بتواند اقشار ما را بیشتر تحریک کند و برای نابودی کامل امت اسلامی توطئه کند؛ قهراً بعضی از افرادی که در مسیر تحقق امت واحده اسلامی سنگ اندازی می کنند و مردم را علیه همدیگر می شورانند، مزدور و معاند نیستند و اکثرا جاهلانه مورد سوء استفاده دشمنان اسلام قرار گرفته اند.

 

امام جماعت اهل تسنن شهرستان صالح آباد افزود: اما با قطعیت می‌توان گفت کسانی که امروز ادعای دلسوزی برای اهل بیت(ع) و جهان تشیّع را دارند و یا کسانی که دغدغه تبلیغ معارف رسول خدا و اصحاب بزرگ ایشان را دارند، اما به جای اکرام برادران دینی خود، به آتش اختلافات دامن می‌زنند، درحقیقت از عمال وابسته به جریان های صهیونیستی هستند که یا در تله افتاده اند و یا مغرض هستند؛ در هرحالت باید جلوی آنها را گرفت و آنها را محکوم کرد.

 

وی «حفظ کرامت اسلامی درعین اختلاف عقیده» را اصل خدشه ناپذیر و از ضروریات جامعه اسلامی درحال حاضر عنوان کرد و گفت: در جهان اسلام همیشه اختلاف هست؛ این امر یک موضوع طبیعی است که در هر جامعه بشری اختلاف نظر وجود داشته باشد، چرا که پروردگار عالم انسان ها را متفاوت خلق کرده است. اما خداوند خود می فرماید «میان شما اختلاف هست، مگر آن که پروردگار به شما رحم کند»، برادران، بیایید ما همان کسانی باشیم که خداوند به ما رحم می‌کند، خدای متعال زمانی ازما خشنود می شود که در معضلات و مشکلات در کنار یکدیگر باشیم، به عیادت هم برویم، در تشییع جنازه همدیگر شرکت کنیم و در مجمع در کنار هم به صورت برادرانه زندگی کنیم.

 

مولوی شیخی در انتها خاطرنشان کرد: امروزه تنها پایه های اعتقادی اهل سنت با برادران شیعه ما یکی نیست، می بینیم که سنی و شیعه باباورهای خود درعراق و سوریه زندگی می کردند، اما جریان تکفیری ملعون که با حمایت دشمنان اسلام قدرت گرفته است، بر هر دو گروه این امت می تازد و همه را با هم به شهادت می رساند. پس از این رو دردها و مشکلات ما هم یکی شده است و علاوه بر اعتقادات مشترک، دغدغه های مشترک نیز داریم. مسأله جاری ما مسأله یمن است که در آن همه فرق اسلامی داغدار هستند، امیدواریم با گسترش وحدت اسلامی و اتحاد ملل مظلوم منطقه جلوی تجاوزگری های موجود را بگیریم./863/پ202/ح

ارسال نظرات