۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۲
کد خبر: ۲۷۱۸۸۹
استاد حوزه علمیه:

پذیرش محدودیت عقلانی یک ضرورت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: زندگی بهتر زندگی‌ است که انسان در آن محدودیت‌ها را حساب‌شده بپذیرد و هر محدودیتی را نپذیرد و هیچ محدودیتی را بی‌جا نپذیرد.
پذیرش محدودیت عقلانی یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان کارشناس مذهبی شامگاه جمعه دوازدهم تیرماه در دهه دوم ماه رمضان که در مسجد امام صادق برگزار شد، با اشاره به معنای تسلیم شدن افزود: تسلیم یکى از حالات سالک است که پس از وصول، به او دست مى‏دهد و این حالت عبارت است از استقبال قضا و تسلیم به مقدرات الهى است.

 

وی در ادامه افزود: در مقابل اعمالی هستند که سبب پوشیده شدن همه گناهان یا برخی از آنها می شود، روح این اعمال از خضوع و تسلیم در برابر حق و پرودگار سرچشمه می گیرد و در همه آنها حق، محوریت دارد زیباترین و بالاترین عمل، تسلیم بودن در برابر خداست.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که پوشیده شدن اعمال زشت به واسطه اعمال صالح را تکفیر می گویند بیان داشت: از جمله اعمالی که سبب می شود همه گناهان گذشته بخشیده شود اسلام آوردن است. کسی که کافر بوده، به واسطه اسلام آوردن تمام گناهان گذشته او بخشیده می شود.

 

وی ادامه داد: بر اساس قرآن، کسی مومن حساب نمی‌شود و ایمان نخواهد آورد مگر اینکه ‏تسلیم کامل پیامبر اسلام(ص) باشد یعنی راه ایمان به خدا، تسلیم در برابر رسول اوست.

 

این کارشناس مذهبی افزود: ملاک دوست داشتن خداوند و آمرزش گناهان، پیروی از رسول ‏الله(ص) است و این کلام صریح خداوند متعال است زیرا فرمان پیامبر(ص) با امر الهی ‏تفاوتی ندارد و هر چه را می‌فرماید کلام خداست.

 

وی تصریح کرد: اسلام دین خداست و مشیت خدای تعالی بر آن قرار گرفته است که تا أبد بشر را به وسیله این دین هدایت فرماید و این دین را دین تمامی ملتها قرار داده است و هم چنین پاسخگوی همه نیازهای بشر است حتی در مورد پدیده های نوظهور.

 

وی با اشاره به پذیرش محدودیت افزود: بهتر این است که اگر انسان محدودیتی را در زندگی‌اش می‌پذیرد، محدودیت بجا را بپذیرد نه محدودیت نابه‌جا! نه اینکه از سرِ ترس، محدویتی را بپذیرد، نه اینکه محدویت خیالی و موهوم را بپذیرد و عقب‌نشینی کند.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: انسان بایستی آن محدویتی را که واقعاً پذیرش آن عاقلانه‌ است را بپذیرد، «به‌وقت» هم بپذیرد و بی‌جهت بر درِ بسته نکوبد. زندگی بهتر زندگی‌ای است که آدم در این زندگی، محدودیت‌ها را حساب‌شده بپذیرد و هر محدودیتی را نپذیرد و هیچ محدودیتی را بی‌جا نپذیرد./817/پ202/ب4

ارسال نظرات