۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۷۱۹۲۹
آیت الله شفیعی:

ماه رمضان بهترین فرصت برای حصول تقوا است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شفیعی با اشاره به آیات و روایات درخصوص کظیم غیظ و فروبردن خشم،‌ گفت: خداوند کاظمین غیظ را سرشار از امن و ایمان و همه مردم را طرفدار او می کند.
آيت الله شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سحر امروز در سلسله مباحث اخلاقی که از رادیو پخش می شود، اظهار داشت: ماه رمضان بهترین ماه برای حصول تقوا است.

 

وی با اشاره به این که کظم غیظ به معنای فرو بردن خشم و غضب است، ابراز داشت: هر انسانی دو قوه و نیرو به نام شهوت و غضب دارد.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به این که شهوت به معنای علاقه مندی به چیزی است که برای انسان نافع باشد، ادامه داد: غضب یعنی فرار انسان از مسائلی که برای انسان مضر است؛ غضب و شهوت برای خواستن مسائلی برای خود و دوری از بدی ها برای انسان لازم است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که به گفته علمای اخلاق هر چیزی حد وسط مطلوب و در حد حکمت باید داشته باشد، عنوان کرد: مسأله کظم غیظ با قوه غضبیه انسان ربط دارد و هر انسانی در زندگی خود عصبانی می شود.

 

آیت الله شفیعی افزود: خشم انسان نباید به حدی باشد که او را از حق خود بیرون کند؛ کظم غیظ مطلوب مقدمه گذشت انسان از کسانی که به او خسارت می زنند، است.

 

وی با اشاره به آیه «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» ابراز داشت: کسانی که خشم خود را فرو می برند و گذشت می کنند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که انسان نباید کینه به دل داشته باشد، بیان داشت: در دستورات اسلامی ذکر شده اگر از انسان طلب عفو کردند حاجت را زود اجابت کند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 63 سوره فرقان «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» ابراز کرد: بندگان خدای رحمان کسانی هستند که در روی زمین به فروتنی راه می روند و چون جاهلان آنان را مخاطب سازند، به ملایمت سخن گویند.

 

وی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) فرمودند هر کس غضب خود را فرو برد در حالی که بتواند انتقام بگیرد اما گذشت کند خداوند او را سرشار از امن و ایمان او می کند.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: براساس سخن امام علی(ع) نخستین چیزی که انسان حلیم از حلم خود می برد این است که همه مردم طرفدار او می شوند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از مرحوم طبرسی در جلد 5 کتاب تفسیر مجمع البیان ادامه داد: در روز قیامت ندا می آید هر کس که پاداش او بر خداوند مستقر شده به بهشت برود.

 

آیت الله شفیعی افزود: اینها چه کسانی هستند، گفته می شود آنهایی که در دنیا عفو گذشت داشتند و خشم خود را فرو می خورند./9453/پ202/ب4

ارسال نظرات