۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۷۲۱۶۹
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

پیمان قرآن از مؤمنان برای پایبندی به ولایت ائمه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پیمان قرآنی سوره مائده از مؤمنان برای پایبندی به ولایت ائمه(ع)، گفت: وفاداری به ولایت ائمه(ع) و شعائر دینی مهم‌ترین درخواست خداوند از مؤمنان در سوره مائده بوده و انزوا و انحراف دین ناشی از ولایت گریزی عنوان‌شده است.
امام علي عليه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به این که پیمان قرآنی سوره مائده از مؤمنان برای پایبندی به ولایت ائمه (ع) است، گفت: وفاداری به ولایت ائمه (ع) و شعائر دینی مهم‌ترین درخواست خداوند از مؤمنان در سوره مائده بوده و انزوا و انحراف دین ناشی از ولایت گریزی و عدم پایبندی به عهد جانشینی با حضرت رسول (ص) عنوان‌ شده است.

 

وی افزود: در این سوره به مسأله ولایت و رهبرى بعد از پیامبر (ص) و مسأله تثلیث مسیحیان و قسمت‌هایی از مسائل مربوط به قیامت و رستاخیز و بازخواست از انبیا در مورد امت‌هایشان اشاره ‌شده و همچنین در بخش دیگری از این سوره مسأله وفاى به پیمانه، عدالت اجتماعى، شهادت به عدل و تحریم قتل نفس و حلال و حرام بعضی از احکام بیان‌شده که خداوند با یادآوری این موضوعات خواسته بار دیگر مؤمنان را به وفاداری در دینشان و بیعت با رسول خدا (ص) دعوت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در این سوره خداوند از مؤمنان قول و پیمان استواری می‌گیرد و می‌خواهد به مسأله جانشینی حضرت رسول (ص) پایبند باشند، تصریح کرد: خداوند از مؤمنان می‌خواهد شعائر دینی را رعایت کرده و تا روز قیامت جای حلال و حرام الهی را عوض نکند.

 

حجت‌الاسلام فقیهی ادامه داد: مسأله ولایت مداری به حدی در جامعه اسلامی از اهمیت برخوردار است که حیات جامعه بدان وابسته است و تا این موضوع در جامعه به جایگاه واقعی خود برنگردد امکان هدایت جامعه هم وجود نخواهد داشت.

 

وی اظهار کرد: سرگذشت ادیان دیگر از جمله مسیحیان درباره جانشینی حضرت عیسی (ع) نشان می‌دهد چون آنها حضرت را از جایگاه ولایت خارج کردند و به جایگاه خدایی بردند دچار انحراف و تحریف شدند و همین امر موجب روی گرداندن امت‌ها و نسل‌های بعدی از مسحت شده است.

 

مفسر قرآن کریم ادامه داد: یکی از دلایلی که امروزه موجب شده که در کلیساها روند فروش کلیساها به مسلمانان آغاز شود همین موضوع ولایت مداری است زیرا با خروج حضرت عیسی (ع) از جایگاه ولایت و قائل شدن مقام خدایی برای حضرت عیسی (ع) توسط روحانیان مسیحی برای نسل جوان مسیحیت را به دینی عقل ستیز تبدیل کرده که یا منزوی‌شده و یا نسل جوان را به‌کلی بی‌دین کرده است.

 

وی با اشاره به این‌که خداوند از مؤمنان قول گرفته که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نکنند، گفت: ما امروزه شاهد هستیم متأسفانه به خاطر همین عدم پایبندی به حدود الهی و عوض کردن جای حلال و حرام و عدم احترام به ماه‌های حرام جان عده زیادی از مسلمان به‌وسیله وهابیت و تروریسم داعش در معرض تهدید قرار گرفته که این مصداق بارز عمل نکردن به دستورات قرآنی توسط کسانی است که ادعا دارند قرآن را اولویت اصلی زندگی خود قرار داده‌اند./837/پ202/ی

ارسال نظرات